1 620 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Planbestämmelse för inredning av vind
Hejsan,
Är det någon som vet vad det innebär att planbestämmelsen begränsar inredning av vind till 1/3 av ytan. Vad menas med inredning? Har det något med definitionen boyta att göra, dvs att takhöjden är > 1.90?
Eller är det golvytan som avses?
Vi vill utnyttja vår vind som är ca 70 kvm golvyta. Pga snedtak så kommer inte så kommer kanske 20 kvm kunna anses vara boyta, men vi vill ju såklart utnyttja övrig golvyta också, kanske ned till 1 meters takhöjd, men då kanske vi utnyttjar 40-45 kvm, och det är ju mer än 1/3 av totala golvytan...
Tackar,
Roosen
Är det någon som vet vad det innebär att planbestämmelsen begränsar inredning av vind till 1/3 av ytan. Vad menas med inredning? Har det något med definitionen boyta att göra, dvs att takhöjden är > 1.90?
Eller är det golvytan som avses?
Vi vill utnyttja vår vind som är ca 70 kvm golvyta. Pga snedtak så kommer inte så kommer kanske 20 kvm kunna anses vara boyta, men vi vill ju såklart utnyttja övrig golvyta också, kanske ned till 1 meters takhöjd, men då kanske vi utnyttjar 40-45 kvm, och det är ju mer än 1/3 av totala golvytan...
Tackar,
Roosen
Ja, har funderat på det. För bygglovet antar jag att man måste bifoga planritningar med utritade rum på den nya vinden och då gäller det väl att placera innerväggarna "strategiskt" för att inte överskrida gränsen.. Sen kan man då "justera" väggplaceringen vid själva bygget.
Vore ändå intressant att veta vad dom menar med "inreda till max en tredjedel". Ska se om man kan ringa dit och få svar.
Roosen
Vore ändå intressant att veta vad dom menar med "inreda till max en tredjedel". Ska se om man kan ringa dit och få svar.
Roosen
Klicka här för att svara