Tänkte inreda vinden vilket gör att jag skall isolera snedtaket upp till nock. Jag har noterat att spiken som läkten är spikad med går igenom råsponten med ca 3 cm. På vintrarna brukar spikarna vara klädda med frost. Nu funderar jag på att kapa spikarna med vinkelslipen. Vad tycker ni?

B
ta en avbitare istället. tänk på brandrisk.
najtrådstång

Håller med. Vinkelslip och tillhörande gnistregn på vinden är inte lämpligt.
Klipp eller bocka spiken istället. Går nog dessutom fortare.

B
bocka inte för guds skull.
kan sabba råspont vid nästa takrenovering.

Vitsen att kapa dem isf bocka är att spiken blir en köldbrygga. Provade med en najtrådstång och nog gick dom av. Men jag kommer att få starka nypor. Det var inte lätt.

Köldbrygga med bockade spik? Näe, råspontens isolervärde är mer eller mindre försumbart.
Dock så är det som henke säger andra möjliga nackdelar med att bocka spiken.

B
det blir ingen problem köld brygga spikarna.
krökta spikar när man någon river läkten är att spikar sitter järnet fast.
om du har tigersåg som du kan låna eller har hemma ta den.
använd fint metallblad och låga varv

Äntligen fick jag nytta av min dyra tigersåg. :) Att jag inte tänkte på det. Tack för tipset!

B
Byggarna som lägger om mitt tak säger att de inte ska kapas, risken är att de kryper ut. Men det är väl bara något man slänger ur sig, klart det måste gå att klippa av.

C
Det spelar väl ingen roll om dom sticker ut lite, du måste väl ändå ha en luftspalt?

• Gilla
Music Man
  • Laddar…
cheetah1 skrev:
Det spelar väl ingen roll om dom sticker ut lite, du måste väl ändå ha en luftspalt?
Men om de sticker ut typ 5-6cm som våra gör så behöver man nog klippa dem... blir lite väl stor luftspalt annars... ;)
(Skall inreda vinden strax jag med)

Mikael_L
olha00 skrev:
Byggarna som lägger om mitt tak säger att de inte ska kapas, risken är att de kryper ut. Men det är väl bara något man slänger ur sig, klart det måste gå att klippa av.
Det kan inte göra någon skillnad.

Om någon undrar varför man inte tar kortare spik, så har det med diametern på spiken att göra.
En 75 - 2,8 mm som alltså har dia 2,8mm sitter bättre än en 60 -2,3.

Kör man med spikpistol, är även kortare spik ofta lika kraftig.

Sen har jag inte rivit nåt tak å sett att spiken står rätt upp 2cm i läkten. Jag hade inte oroat mig för att kapa av dem.......

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.