10 997 läst ·
18 svar
11k läst
18 svar
Absolut fuktighet på vinden.
Ursäkta Rapid.
Jag såg inte att du hade ett inlägg även tidigare.
Jag har alla värden temperatur, RF och AF från alla tre mätställena sparade.
Innifrån bostad, vinden och utomhus. Värdena är ofta skrivna varje timme eller ibland morgon-lunch-em- kväll. Hur jag skall åstadkomma en tabell här vet jag inte riktigt. Det blir stort i så fall. Vi får se hur det blir med det.
Ha det!
L.J.
Jag såg inte att du hade ett inlägg även tidigare.
Jag har alla värden temperatur, RF och AF från alla tre mätställena sparade.
Innifrån bostad, vinden och utomhus. Värdena är ofta skrivna varje timme eller ibland morgon-lunch-em- kväll. Hur jag skall åstadkomma en tabell här vet jag inte riktigt. Det blir stort i så fall. Vi får se hur det blir med det.
Ha det!
L.J.
Jag dristade mig att säga att jag tror på ventilation. Detta gjorde jag dock med viss tvekan, eftersom det är som du beskriver. Ibland är det helt enkelt ogynnsamt att ventilera (chockerande nog ur mögelsynvinkel!).DALASOL skrev:Hej Rapid.
Jag har oinredd vind, oisolerat tak-råspont och några väggar finns det knappt. Taket är i 4 delar från skorsten och ut. Det blir liksom 4 nockar mot hörnen. Inget är ändrat eller ombyggt. Här uppe i Dalarna har vi snö på taken rätt länge, så det isolerar en del och håller relativt varmt på vinden. Vilket innebär att luftan kan bära rätt mycket fukt utan att det avsätts som vatten på virket. Någon direkt mögel har jag inte. Den relativa luftfulktigheten är lägre häruppe i mitten av Sverige än i södra Sverige, där det ligger upput 90% för det mesta.
Det som händer när solen lyser på mitt tak är att temperaturen höjs och därigenom borde den relativa fuktigheten bli lägre, efterssom luften kan innehålla/bära mer fukt. Men i mitt fall så bibehålls (ungefär) den reltiva luftfuktigheten trots att temperaruren höjs.
Det innebär att luften plötsligt innehåller mer fukt, som måste komma någonstans ifrån. Det kommer inte med uteluften eller innomhusluften efterssom deras värden kvarstår på ungefär samma.
Min förklaring är att fukthöjningen i vindsluften kommer från takstolar och annat virke på vinden. Denna fukt kan nu transporteras ut med fläkten.
Ventilation i sig ger inte denna möjlihet i lika hög grad. Om fuktinnehållet utomhus och inne på vinden innehåller lika mycket vatten/m3 är det ingen mening att ta in utomhusluft. Inget händer! Det är till och med så att regnar det ute och du ventilerar under tiden dras mer fukt/vatten in på vinden.
Denna temperaturhöjning som solen åstadkommer och transport av fukt från trävirket till luften och vidare med fläkten ut är en möjlighet och inte ett problem.
Fuktökning på vindsluften ger tillfälle att transportera ut fukten samtidgt som "torrare" utomhusluft tas in. Fuktinnehållet i utomhusluften har inte ökat samtidigt.
Titta noga på siffrorna i mitt första inlägg, så förstår du. Observera att siffrorna ej är "relativ fukt", utan omräknade till "absolut fukt" = gram vatten / m3 luft.
Det blev långt och omständigt detta men jag hoppas jag har varit tydligare än tidigare. Är själv inte allt för kunnig i ämmnet, men tror att jag har rätt.
Vänligen
L.J.
Detta ämne är ganska avancerat. Du har lyckats sätta dig in det och beskriver det på ett imponerande sätt. Jag kan tillägga att jag tror på din metod med ventilation, dvs. ventilera vid tidpunkter då det är gynnsamt ur fuktsynpunkt. Det avgörs vad jag kan förstå (som du också säger) av RF ( temp) och förmågan att bära fukt ute/inne. Det var därför jag frågade om du hade data på RF/temp också. Eller anser du att dessa värden sakna informationsvärde? Anser du att hela förklaringen finns i absolut fuktighet?
Din fastighet är nog gynnad av den friska och torra norrlandsluften.
Hej på Er.
Rapid, att du tror på ventilation har jag inget att säga om. Jag tror också att ventilation fungerar. Men att från det säga att ventilation alltid fungerar är en helt annan sak. Jag tor som dig att detta med vindar inte är särskilt lätt och jag är absolut ingen specialist i frågan. Att som mig helt snöa in på fukten, kanske även det har sina brister. Hur huset är konstruerat/fungerar kanske är minst lika viktigt?
Ang. RF/temp kontra AF.
RF/temp saknar naturligtvis inte informationsvärde. Men det är, vad jag vet, bara ett annat sätt att beskriva samma sak som AF.
RF betyder relativ fuktighet och mäts i %. Beskriver hur många % av 100% som luften har. !00% är den maximala mängd fukt som luften kan bära innan den fälls ut som vatten.
Denna mängd(100%) varierar med temperaturen. Vid varmare luft innebär det att 100% är mer fukt(vatten) än vid kallare temp, om tänker sig t.ex. 1 m3 luft.
Det svåra med RF är att veta hur fuktigt det är vid viss tidpunkt, efterssom temperaturen varierar och fuktinnehållet med den.
Absolut Fuktighet (AF) beskriver däremot mängden fukt/ m3 (gram/m3) och berättar direkt hur fuktigt det är.
Jag för min del är så oerfaren i frågan, så jag har väldigt svårt att avgöra hur fuktigt det är egentligen, med hjälp av enbart Reltiv Fuktighet (RF).
Sen måste jag säga att min oerfarenhet gör att jag kanske har fattat fel i frågan om RF. Men jag hoppas någon kunnig här på forumet(finns många) rättar mig i så fall.
Ha en bra dag!
L.J.
Rapid, att du tror på ventilation har jag inget att säga om. Jag tror också att ventilation fungerar. Men att från det säga att ventilation alltid fungerar är en helt annan sak. Jag tor som dig att detta med vindar inte är särskilt lätt och jag är absolut ingen specialist i frågan. Att som mig helt snöa in på fukten, kanske även det har sina brister. Hur huset är konstruerat/fungerar kanske är minst lika viktigt?
Ang. RF/temp kontra AF.
RF/temp saknar naturligtvis inte informationsvärde. Men det är, vad jag vet, bara ett annat sätt att beskriva samma sak som AF.
RF betyder relativ fuktighet och mäts i %. Beskriver hur många % av 100% som luften har. !00% är den maximala mängd fukt som luften kan bära innan den fälls ut som vatten.
Denna mängd(100%) varierar med temperaturen. Vid varmare luft innebär det att 100% är mer fukt(vatten) än vid kallare temp, om tänker sig t.ex. 1 m3 luft.
Det svåra med RF är att veta hur fuktigt det är vid viss tidpunkt, efterssom temperaturen varierar och fuktinnehållet med den.
Absolut Fuktighet (AF) beskriver däremot mängden fukt/ m3 (gram/m3) och berättar direkt hur fuktigt det är.
Jag för min del är så oerfaren i frågan, så jag har väldigt svårt att avgöra hur fuktigt det är egentligen, med hjälp av enbart Reltiv Fuktighet (RF).
Sen måste jag säga att min oerfarenhet gör att jag kanske har fattat fel i frågan om RF. Men jag hoppas någon kunnig här på forumet(finns många) rättar mig i så fall.
Ha en bra dag!
L.J.
Hej.
Efterssom denna tråd blev aktuell igen, måste jag göra ett tillrättaläggande.
Jag skrev, den 17/4 2009, i denna tråd: citat..Jag kommer att placera fläkten högt och ut genom överbliven pipa i skortstenen...slut citat.
Att ta ut luften från vinden genom en överbliven pipa är numera inte tillåtet p.g.a. brandrisken. Gnistor skulle kunna ta sig in från eldningspipor bakvägen in på vinden, enligt sotarmästaren.
Han berättar vidare, att förr var det vanligt att man ventilerade vindar på detta sätt och det fungerade mycket bra. (Utan fläkt!) Frånluftskanalen blev att mynna högt upp i skorstenstoppen och draget ut ifrån vinden blev bra och bättre desto varmare det blev under taket/vinden.
Tänker vidare utifrån mina tidigare idéer i denna tråd: Kanske skulle man sätt ett lång rör (3 meter) rakt upp från taket, så skötte sig ventilationen själv alldeles utmärkt. Ja, ja ....bara en lite vild idé, ännu så länge. Har inte tänkt igenom det riktigt ännu.
I övrigt fungerar mina idéer, från tidigare i tråden, alldeles utmärkt!
Ingen sol idag.
Enbart en gråmulen himmel, här i Dalarna.
Vänligen.
L.J.
Efterssom denna tråd blev aktuell igen, måste jag göra ett tillrättaläggande.
Jag skrev, den 17/4 2009, i denna tråd: citat..Jag kommer att placera fläkten högt och ut genom överbliven pipa i skortstenen...slut citat.
Att ta ut luften från vinden genom en överbliven pipa är numera inte tillåtet p.g.a. brandrisken. Gnistor skulle kunna ta sig in från eldningspipor bakvägen in på vinden, enligt sotarmästaren.
Han berättar vidare, att förr var det vanligt att man ventilerade vindar på detta sätt och det fungerade mycket bra. (Utan fläkt!) Frånluftskanalen blev att mynna högt upp i skorstenstoppen och draget ut ifrån vinden blev bra och bättre desto varmare det blev under taket/vinden.
Tänker vidare utifrån mina tidigare idéer i denna tråd: Kanske skulle man sätt ett lång rör (3 meter) rakt upp från taket, så skötte sig ventilationen själv alldeles utmärkt. Ja, ja ....bara en lite vild idé, ännu så länge. Har inte tänkt igenom det riktigt ännu.
I övrigt fungerar mina idéer, från tidigare i tråden, alldeles utmärkt!
Ingen sol idag.
Enbart en gråmulen himmel, här i Dalarna.
Vänligen.
L.J.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden