Hej

Jag har förstått att jag har klantat till det rejält med min okunskap om att man inte skall skära hål i den åldersbeständiga plasten som ligger innan isoleringen uppe på kallvinden när vi skulle sätta 6 st spottar på övervåningen. (Ni som har koll på sånt här får lov att asgarva nu ;-P)

Hur som helst, spottarna sitter där dom sitter nu (väldigt vackert må jag tillstå) men man blir ju lite nipprig på vad som kan hända där upp på vinden när jag skurit upp plasten och sågat hål i takgipset för spottarna. Så min fråga är då - Hur kan jag på bästa sätt reparera mitt misstag utan att ta ner spottarna?

tacksam för hjälp

Har du satt in lådor för spottarna?
-För att inte isoleringen skall ligga emot spottarna och bli brännhet...
//Håkan

Ja ja..allt sånt är gjort enligt gällande regler... så det är inte själva problemet, utan diffusionspärren är bruten och då är frågan hur mycket det kan påverka.... Var uppe på vinden och kollade där jag plockat bort isoleringen och det verkar inte som någon fukt kommit dit under sommaren i alla fall så jag får la hålla tummarna att det inte är någon större fara.

Kommer du åt spottarna från vinden ? i såfall kommer du väl åt att täta plasten mot pottorna ?
Har du ett frånluftssystem så du har undertryck, så är det nog inget större problem ändå.

J
Nästan alla gör hål i åldersbeständiga plasten när de sätter upp tavlor osv med t.ex. mollys osv..

Bara det att ingen talar om det .

Mäster>> Ja, jag kommer åt dem från vinden (det var därifrån jag installerade dem). Och jag har en centralfläkt med utsug och insug av luft och som står och snurrar dygnet runt uppe på vinden. Ett sånt system är tydligen inte att föredra idag vad jag har förstått, då själva utsuget av luft är ganska klent. Skall dock se om jag kan komma åt och lägga ny plast mot pottorna frågan är bara om det är smart att sätta plast mot pottorna då de kanske blir lite väl varma?

John J >>> det är så sant så sant... Det är troligtvis ingen fara... får bara se till att ha koll på det i fall i fall =)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.