8 927 läst ·
17 svar
9k läst
17 svar
Ska köpa och sätta nytt innertak (sänka taket), hjälp!
Märlpistolen har du till takskivorna isåfall, och noten är den kant på takskivan som döljs när man sätter dit nästa skiva,
Den kant som inte är i bild på din länk.
Jag googlade lite, och resten av världen säger tydligen Klammerpistol,
Märlpistol är tydligen ett uttryck jag är ensam om
,
Klammren ska vara 10 mm breda, eller mer, och inte att förväxla med sådana man skjuter med häftpistol
Den kant som inte är i bild på din länk.
Jag googlade lite, och resten av världen säger tydligen Klammerpistol,
Märlpistol är tydligen ett uttryck jag är ensam om
Klammren ska vara 10 mm breda, eller mer, och inte att förväxla med sådana man skjuter med häftpistol
Hej igen!
Jag har bestämt mig för idén med vanliga reglar 45x45mm som jag sätter med 60cm mellanrum och sedan sätter upp takskivorna i av den anledningen att det verkar smidigast.
Som tidigare nämnt så är det betongtak som gäller, ska jag först göra hål i betongen med hjälp av slagborr och sen spika upp reglarna med någon form av spik som expanderar och sitter hårt?
Hur ska jag sedan fästa takplattorna (spånskivor) om jag gör enligt ovanstående?
Skruva 30mm gipsskruv?
Eller med en vanlig klammerpistol?
Vad tror ni om ovanstående?
Jag kom förresten på att det är ju 50-60kvm som ska sänkas, 5000-6000kr pratar vi då för ett jäkla tak, hur kan man komma undan billigare tro?
Jag har bestämt mig för idén med vanliga reglar 45x45mm som jag sätter med 60cm mellanrum och sedan sätter upp takskivorna i av den anledningen att det verkar smidigast.
Som tidigare nämnt så är det betongtak som gäller, ska jag först göra hål i betongen med hjälp av slagborr och sen spika upp reglarna med någon form av spik som expanderar och sitter hårt?
Hur ska jag sedan fästa takplattorna (spånskivor) om jag gör enligt ovanstående?
Skruva 30mm gipsskruv?
Eller med en vanlig klammerpistol?
Vad tror ni om ovanstående?
Jag kom förresten på att det är ju 50-60kvm som ska sänkas, 5000-6000kr pratar vi då för ett jäkla tak, hur kan man komma undan billigare tro?
Skruv eller märlor kvittar det samma, med märlor går det snabbare, men skruv funkar det med,
De harl den fördelen att man kan skruva loss och justera, om man inte blev nöjd med rakheten eller nåt.
De harl den fördelen att man kan skruva loss och justera, om man inte blev nöjd med rakheten eller nåt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden