Y
masonittak895.jpg

Idag ska man ju vara mån om värmen/energin och detta känns ju inte allt för seriöst.

Jag hade ju tänkt göra om kallvinden till boyta.

Jag funderar på
* Lyfta av teglet.
* Bort med reglar (eller vad de horisontella brädorna kallas som teglet ligger på)
* sen bort med masoniten (chansar jag att det är?)
* Dit med tjockare ting såsom plywood eller spånskivor (?)
* På med någon slags duk
* Dit med reglarna och på med teglet.
* Sen börja isolera på insidan...

Eller är det bara onödigt, ska jag bara peta dit isoleringen och ha kvar de tunna & sviktande skivorna?

Eller är det någon annan teknik man bör ha för bäst isolering?
 
Hej

Om du planerar det som står i ditt inlägg så:

* Lyfta av teglet.
* Bort med läkt
* sen bort med masoniten
* montera RÅSPONT
* På med underlagspapp (Yap 2200 el. Yap 500)
* Dit med läkten och på med teglet.
*Skapa luftspalt innanför råsponten
* Sen börja isolera på insidan..

annars tror jag att du kan isolera utan att göra något, förutom ordna luftspalt som du alltid måste ha.

Men jag skulle gjort som i listan, känns säkrare på nått sätt :)

Mvh
 
Y
Hade snickare hos mig idag. Han gillade de möjligheter jag har att inreda kallvinden. pratade något om 20 isolering mot tak och 25 mot sidorna, men det var inte det jag skulle ta upp nu iofs..

um... Jo, jag sa ju att jag hade tänkt råsponta sen till våren 2010... Han svarade då att teglet är nog dags att bytas (baserade han enbart på att det var 28år, inte att det såg slut ut).. en säljare hade nämnt att tegel kostar idag samma som för 20år sedan.. kan få för 5kr pannan... fast snickarn spekulerade i att det skulle nog gååt 100tusen via firma iaf..

Sen menade han på att såvida det inte läcker in, så hade han nog bara spikat fast de masonitskivorna, isolerat och gipsat...

Evenetuell lagt någon form av hård papp som läggs på nybyggen, istället för råspont..

Vi enades att visst kunde man ju iaf inleda med spika fast de befintliga skivorna och påbörja invändigt, och senare lyft teglet och gjort ännu mer ingrepp ifall man nu var sugen på det, såsom råsponten eller pappen...

papp man kan gå på tyckte jag lät väldigt skumt och tveksamt... någon som kan kommentera denna papp?
 
Skulle tippa på du har ett läckage vid nocken som har gjort att det läckt in på masoniten. MYCKET vanligt att nockpannorna överlappar takpannorna för lite och att det saknas, "tätmassa" vid nockpanne överlappet... Gör att det läcker in när det regnar + blåser!
Kolla oxå att din vindskiveplåt täcker tillräckligt mycket av takpannan!

R
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.