11 000 läst ·
18 svar
11k läst
18 svar
Absolut fuktighet på vinden.
Sida 1 av 2
Hej på Er.
Jag har mätt temperatur och relativ fuktighet på min vind, utomhus och innomhus i bostaden under en tid.
Därefter har jag räknat om värdena till "absolut fuktighet".
Ett exempel:
1 April Kl: 06.00 AF Utomhus = 3,9 g/m3 AF Vinden = 4,5 g/m3
1 April Kl: 08.00 AF Utomhus = 3,7 AF Vinden = 4,3
1 April Kl: 12.00 AF Utomhus =3,9 AF Vinden = 7,9
1 April Kl: 15.00 AF Utomhus =3,5 AF Vinden = 13,10
1 April Kl:17.00 AF Utomhus =4.0 AF Vinden = 12,5
1 April Kl:19.00 AF Utomhus =3,4 AF Vinden = 11,6
1 April Kl:21.00 AF Utomhus =3,2 AF Vinden = 8,6
1 April Kl:22.30 AF Utomhus = 3,5 AF Vinden = 7,5
Under början av April, då dagarna varit mestadels soliga, här i Södra Dalarna, är dessa värden relativt representativa för hur fuktigheten utvecklar sig. Molniga dagar är skillnaden mellan utomhus och vinden inte riktigt lika stor på dagen.
Nämnas bör att jag har ett plåttak på min fastighet. Värdena inne i bostaden förändrar sig inte alls i paritet med vinden.
Vad som sker temperaturmässigt är att temperaturen på vinden stiger mycket då solen värmer taket. Relativt mycket mer än utomhus eller inne i bostaden.
Min undran och fundering är: Vad sker på vinden med fukten?? Var kommer den ökade "absoluta fuktigheten" ifrån?
Värmen som ökar under dagen frigör mer fukt på vinden! Fukten kommer inte ifrån utomhus- eller innomhusfukten.
Det enda som återstår är att värmen frigör fukt från takstolar, sågspån mm!? Denna fukt återgår sedan på natten till sågspånet, virket mm!?
Grunden för mina mätningar är att jag avser att sätta upp en solpanel på 6 W som driver en 12 volts fläkt som ventilerar vinden. Solpanelen riktas så att solen driver fläkten med start C:a 13.00, då vinden blivit varm och stannar då solen går ned vid 19.00:tiden ,nu i April. Jag provar fläkt och panel för tillfället. Fläkten startar när den ska om jag inte använder startkonding.
Det borde kanske vara enkelt att transportera ut fukten under den tid fläkten går??? Det borde i så fall bli torrare och torrare på min vind. Absoluta fuktigheten och fläktens gångtider korresponderar väl.
Min idé med solpanel tycks fungera utomordentligt, så här vid första påseénde, men vi får se vad mätningarna ger senare i vår och sommar. Kanske skillnaderna i "absolut fukt" inte blir lika stora då??
Ni som kan det här med "fukt på vinden" VAD sker på min vind? Kan det förhålla sig så som mina funderingar ger uttryck för?????
Vänligast
L.J.
Jag har mätt temperatur och relativ fuktighet på min vind, utomhus och innomhus i bostaden under en tid.
Därefter har jag räknat om värdena till "absolut fuktighet".
Ett exempel:
1 April Kl: 06.00 AF Utomhus = 3,9 g/m3 AF Vinden = 4,5 g/m3
1 April Kl: 08.00 AF Utomhus = 3,7 AF Vinden = 4,3
1 April Kl: 12.00 AF Utomhus =3,9 AF Vinden = 7,9
1 April Kl: 15.00 AF Utomhus =3,5 AF Vinden = 13,10
1 April Kl:17.00 AF Utomhus =4.0 AF Vinden = 12,5
1 April Kl:19.00 AF Utomhus =3,4 AF Vinden = 11,6
1 April Kl:21.00 AF Utomhus =3,2 AF Vinden = 8,6
1 April Kl:22.30 AF Utomhus = 3,5 AF Vinden = 7,5
Under början av April, då dagarna varit mestadels soliga, här i Södra Dalarna, är dessa värden relativt representativa för hur fuktigheten utvecklar sig. Molniga dagar är skillnaden mellan utomhus och vinden inte riktigt lika stor på dagen.
Nämnas bör att jag har ett plåttak på min fastighet. Värdena inne i bostaden förändrar sig inte alls i paritet med vinden.
Vad som sker temperaturmässigt är att temperaturen på vinden stiger mycket då solen värmer taket. Relativt mycket mer än utomhus eller inne i bostaden.
Min undran och fundering är: Vad sker på vinden med fukten?? Var kommer den ökade "absoluta fuktigheten" ifrån?
Värmen som ökar under dagen frigör mer fukt på vinden! Fukten kommer inte ifrån utomhus- eller innomhusfukten.
Det enda som återstår är att värmen frigör fukt från takstolar, sågspån mm!? Denna fukt återgår sedan på natten till sågspånet, virket mm!?
Grunden för mina mätningar är att jag avser att sätta upp en solpanel på 6 W som driver en 12 volts fläkt som ventilerar vinden. Solpanelen riktas så att solen driver fläkten med start C:a 13.00, då vinden blivit varm och stannar då solen går ned vid 19.00:tiden ,nu i April. Jag provar fläkt och panel för tillfället. Fläkten startar när den ska om jag inte använder startkonding.
Det borde kanske vara enkelt att transportera ut fukten under den tid fläkten går??? Det borde i så fall bli torrare och torrare på min vind. Absoluta fuktigheten och fläktens gångtider korresponderar väl.
Min idé med solpanel tycks fungera utomordentligt, så här vid första påseénde, men vi får se vad mätningarna ger senare i vår och sommar. Kanske skillnaderna i "absolut fukt" inte blir lika stora då??
Ni som kan det här med "fukt på vinden" VAD sker på min vind? Kan det förhålla sig så som mina funderingar ger uttryck för?????
Vänligast
L.J.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Du har en fläkt som ventilerar vinden? men har du genomströmning av luft?
problemet kan uppstå av att huset under vinden skapas övertryck resp undertryck av vindens påverkan på ventilationen vilket i vissa fall pressar upp fukt från nedre delar av huset till vinden, värmen gör samma sak. men om du har fler små ventiler istället så utjämnas detta och fukten försvinner.
problemet kan uppstå av att huset under vinden skapas övertryck resp undertryck av vindens påverkan på ventilationen vilket i vissa fall pressar upp fukt från nedre delar av huset till vinden, värmen gör samma sak. men om du har fler små ventiler istället så utjämnas detta och fukten försvinner.
Medlem
· Västra Götaland
· 58 inlägg
Jag tror att du har helt rätt, Dalasol. Materialet på vinden, framför allt trävirket, lagrar upp mycket fukt under vintern då den relativa luftfuktigheten på vinden konstant ligger runt 80 - 90 %. När solen börjar värma stiger luftens fuktkapacitet och fukten dras ur virket igen. Om man inte ventilerar ut luften så återförs fukten till virket nattetid.
Slutsats: Är det nån gång man VERKLIGEN ska ventilera vinden så är det under soliga dagar på våren. Då har man chansen att byta ut den nära fuktmättade vindsluften mot kall, torr och fin utomhusluft - som då kan dra ur ännu mer fukt ur virket. Det finns system, tex Ventotech, för automatisk ventilationsstyrning som triggar på sådana förhållanden.
Kallvindar är alltid fuktiga på vintern. Men det gör inte så mycket, för mögel växer dåligt när det är kallt. Den här årstiden är emellertid kritiskt map mögeltillväxt. Om solen värmer upp vinden till 20-30 grader samtidigt som man har fuktmättat virke har man perfekta förutsättningar för svampodling.
Slutsats: Är det nån gång man VERKLIGEN ska ventilera vinden så är det under soliga dagar på våren. Då har man chansen att byta ut den nära fuktmättade vindsluften mot kall, torr och fin utomhusluft - som då kan dra ur ännu mer fukt ur virket. Det finns system, tex Ventotech, för automatisk ventilationsstyrning som triggar på sådana förhållanden.
Kallvindar är alltid fuktiga på vintern. Men det gör inte så mycket, för mögel växer dåligt när det är kallt. Den här årstiden är emellertid kritiskt map mögeltillväxt. Om solen värmer upp vinden till 20-30 grader samtidigt som man har fuktmättat virke har man perfekta förutsättningar för svampodling.
Produkter som diskuteras: "fuktmättade"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Du har fattat rätt. Ett krux är dock att fukten faller ut som rimfrost vintertid. När det sen tinar så är det inte bara luften som är fuktig utan virket vid köldbryggor blir blött som en svamp. Det är ett problem eftersom virket tar mycket lång tid att torka upp. Det är så möglet börjar växa.mr_marbles skrev:Kallvindar är alltid fuktiga på vintern. Men det gör inte så mycket, för mögel växer dåligt när det är kallt. Den här årstiden är emellertid kritiskt map mögeltillväxt. Om solen värmer upp vinden till 20-30 grader samtidigt som man har fuktmättat virke har man perfekta förutsättningar för svampodling.
Tack för det mr marbles.
Jag skall testa med solpanelen jag nämnde. Den borde fungera. Billigt bli det också. 555 kr för solpanelen+ 150 kr för en datorfläkt. Systemen du nämde kostar runt 10.000 kr eller mer.
Vad som fick mig att fundera i den här riktningen, var att för många år sedan då jag var snickare, numera är jag pensionerad lärare, brukade vi få ut fukten ur husen vi höll på med på följande sätt:
Vi stängde fönster mm på något sätt. Värmde sedan upp lokalen så mycket vi kunde med något (det kunde ske på olika sätt). Därefter slog vi upp alla fönster och dörrar och lät det bli korsdrag genom lokalen. Därefter stängde vi till igen och upprepade processen. Lokalen blev på detta sätt mycket torrare.
Vad gäller min vind. Tror ni att skillnaden i absolut fuktighet kommer att vara annorlunda längre fram i sommar?
Håller ni andra med om att det är det som sker på min vind?
Vänligen
L.J.
Jag skall testa med solpanelen jag nämnde. Den borde fungera. Billigt bli det också. 555 kr för solpanelen+ 150 kr för en datorfläkt. Systemen du nämde kostar runt 10.000 kr eller mer.
Vad som fick mig att fundera i den här riktningen, var att för många år sedan då jag var snickare, numera är jag pensionerad lärare, brukade vi få ut fukten ur husen vi höll på med på följande sätt:
Vi stängde fönster mm på något sätt. Värmde sedan upp lokalen så mycket vi kunde med något (det kunde ske på olika sätt). Därefter slog vi upp alla fönster och dörrar och lät det bli korsdrag genom lokalen. Därefter stängde vi till igen och upprepade processen. Lokalen blev på detta sätt mycket torrare.
Vad gäller min vind. Tror ni att skillnaden i absolut fuktighet kommer att vara annorlunda längre fram i sommar?
Håller ni andra med om att det är det som sker på min vind?
Vänligen
L.J.
Till "gnoll".
Ser att jag varit otydlig. Ursäkta!
Fläkten och solpanelen som jag testar är inte monterad på vinden ännu.
Har ställt upp panelen i "rätt "riktning för att testa vilken tid på dagen den går då
det är soligt ute. Jag vill att den skall gå igång Kl:12-13.00 då solen har värmt mitt plåttak och därigenom vind några timmar. Detta för att få fukten att vandra från takstolar-sågspån mm till luften=min teori att den gör. Kanske har mr marbles och jag rätt att detta sker. I alla fall...mitt expriment fungerar perfekt i testet. Det bör gå utmärkt att använda solpanelen 6 Watt och en 12 volts fläkt på 2,5-3,5 Watt.
Glad Påsk på Er alla!
L.J.
Ser att jag varit otydlig. Ursäkta!
Fläkten och solpanelen som jag testar är inte monterad på vinden ännu.
Har ställt upp panelen i "rätt "riktning för att testa vilken tid på dagen den går då
det är soligt ute. Jag vill att den skall gå igång Kl:12-13.00 då solen har värmt mitt plåttak och därigenom vind några timmar. Detta för att få fukten att vandra från takstolar-sågspån mm till luften=min teori att den gör. Kanske har mr marbles och jag rätt att detta sker. I alla fall...mitt expriment fungerar perfekt i testet. Det bör gå utmärkt att använda solpanelen 6 Watt och en 12 volts fläkt på 2,5-3,5 Watt.
Glad Påsk på Er alla!
L.J.
Ett litet sidospår - vad bör man ha för utrustning för att mäta relativ och absolut fuktighet på vinden? Någon slags mätare med logger antar jag. Gärna länk till ställe som säljer också, så att man kan se pris.
Har en vind som ska saneras snart och vill gärna ha koll på förhållanden där uppe.
Har en vind som ska saneras snart och vill gärna ha koll på förhållanden där uppe.
Hej alla.
Tillbaka efter påskfirandet.
"BiFuel", jag skulle gärna hjälpa dig med din fråga, men jag för min del använde mig av 2 st fukt o. temp sensorer som sände information till en huvudenhet, som också mätte fukt o. temp där den stod i köket. Det är samma grejor som den brukar ha i torpargrunderna och mäta fukten med= inget märkvärdigt.
Jag förde protolkoll över värdena och räknade sedan om Relativ fuktighet till Absolut fuktighet. Värdena för absolut fuktighet räknades om via en kurva som jag tillhandahöll via i-net och SMHI. Det du frågor om, med logger osv, finns säkert, men jag vet för närvarande inte var.
Mina grejor kostade ungeför en tusenlapp. Billigt för den information jag får, tycker jag.
Vänligen
L.J.
Tillbaka efter påskfirandet.
"BiFuel", jag skulle gärna hjälpa dig med din fråga, men jag för min del använde mig av 2 st fukt o. temp sensorer som sände information till en huvudenhet, som också mätte fukt o. temp där den stod i köket. Det är samma grejor som den brukar ha i torpargrunderna och mäta fukten med= inget märkvärdigt.
Jag förde protolkoll över värdena och räknade sedan om Relativ fuktighet till Absolut fuktighet. Värdena för absolut fuktighet räknades om via en kurva som jag tillhandahöll via i-net och SMHI. Det du frågor om, med logger osv, finns säkert, men jag vet för närvarande inte var.
Mina grejor kostade ungeför en tusenlapp. Billigt för den information jag får, tycker jag.
Vänligen
L.J.
Hur ser den befintliga ventilationen ut? På vinden alltså...Storlek på ventiler och antal?DALASOL skrev:
Kan det vara så att plåttaket är ogynnsamt? Bättre med tegeltak.
Kommer du att sätta din fläktstyrda ventilation högt eller lågt på vinden? Högt upp i nock antar jag...
Hej på Er allla.
Ang. mina "mätare"
-1 st paket med huvudenhet+sändare att placera på t.ex. vinden.
OREGON, trådlös Thermo-Hygrometer, EMR 812HGN. Kostade 595:-
-1 st lös extra sändare, att placera t.ex. utomhus .
OREGON, trådlös Thermo-Hygrometer, THGR238N. Kostade 400:-
Huvudenheten har också termometer och hygrometer, så det blir 3 mätplatser.
Jag köpte dessa på en järnhandel och de finns säkert billigare på internet.
Det är bara att söka med "GOOGLE", så hittar du säkert många som säljer.
Från början försökte jag med "mätare" från Jula med flera liknande. Det gick inte bra, de visade olika sinsemellan fast det var samma fabrikat. De skulle sända 100 meter, men det fungerade inte alltid. OREGON skall sända 30 meter och det fungerar perfekt från vinden och 2 våningar ned.
Många här på forumet har säkert tips om bra grejor och har större erfarenhet än mig.
Mitt hus: Funkisvilla från 1945, 2 vån. Utan direkt ventilation på vinden.
Jag kommer att placera fläkten högt och ut genom överbliven pipa i skortstenen.
Kanske måste jag ta upp en inkanal nere vi takfoten. Det får jag se, kanske räcker alla springor mm som finns i panel och annat. Är lite rädd att dra upp fukt nerifrån bostaden? Mätarna får visa hur det blir.
Plåttaket: Ja man kan se det på flera sätt. Det blir extra varmt pga plåttaket. Men om du hat stuckit upp huvudet på vinden under tegeltak så är det rätt varmt det också när solen lyser. Om man tänker sig att få ut "vinterns fukt " från virket så är det snarare ett plus att man får så stor variation under dygnet gentemot utefuktigheten.
Det ger mig/Er tillfälle att transportera ut fukten, varje gång solen lyser, och ersätta den med "torrare" uteluft. Utan temperaturhöjningen som drar ut fukten ur takstolar, panel mm ( se tidigare inlägg) så fanns inte denna möjlihet!
Nu säger jag inte att detta är den enda lösningen på problemet, men för mig framstår det som en god möjlighet. Men vi får väl se när verkligheten är vid handen.
Än så länge är det enbart en, kanske, god idé.
Nu lyser solen på mig genom fönstret.
Ha det gott.
L.J.
Ang. mina "mätare"
-1 st paket med huvudenhet+sändare att placera på t.ex. vinden.
OREGON, trådlös Thermo-Hygrometer, EMR 812HGN. Kostade 595:-
-1 st lös extra sändare, att placera t.ex. utomhus .
OREGON, trådlös Thermo-Hygrometer, THGR238N. Kostade 400:-
Huvudenheten har också termometer och hygrometer, så det blir 3 mätplatser.
Jag köpte dessa på en järnhandel och de finns säkert billigare på internet.
Det är bara att söka med "GOOGLE", så hittar du säkert många som säljer.
Från början försökte jag med "mätare" från Jula med flera liknande. Det gick inte bra, de visade olika sinsemellan fast det var samma fabrikat. De skulle sända 100 meter, men det fungerade inte alltid. OREGON skall sända 30 meter och det fungerar perfekt från vinden och 2 våningar ned.
Många här på forumet har säkert tips om bra grejor och har större erfarenhet än mig.
Mitt hus: Funkisvilla från 1945, 2 vån. Utan direkt ventilation på vinden.
Jag kommer att placera fläkten högt och ut genom överbliven pipa i skortstenen.
Kanske måste jag ta upp en inkanal nere vi takfoten. Det får jag se, kanske räcker alla springor mm som finns i panel och annat. Är lite rädd att dra upp fukt nerifrån bostaden? Mätarna får visa hur det blir.
Plåttaket: Ja man kan se det på flera sätt. Det blir extra varmt pga plåttaket. Men om du hat stuckit upp huvudet på vinden under tegeltak så är det rätt varmt det också när solen lyser. Om man tänker sig att få ut "vinterns fukt " från virket så är det snarare ett plus att man får så stor variation under dygnet gentemot utefuktigheten.
Det ger mig/Er tillfälle att transportera ut fukten, varje gång solen lyser, och ersätta den med "torrare" uteluft. Utan temperaturhöjningen som drar ut fukten ur takstolar, panel mm ( se tidigare inlägg) så fanns inte denna möjlihet!
Nu säger jag inte att detta är den enda lösningen på problemet, men för mig framstår det som en god möjlighet. Men vi får väl se när verkligheten är vid handen.
Än så länge är det enbart en, kanske, god idé.
Nu lyser solen på mig genom fönstret.
Ha det gott.
L.J.
Uppriktigt sagt så har du gjort ett fantastiskt arbete. Jag antar att du har värdena sparade, och att du kan komplettera tabellen med RF (relativ fuktighet) också. Både ute och inne. Jag tror detta skulle tillföra något i informationssyfte. En tabell värd att studera och fundera på ett tag.DALASOL skrev:Hej på Er.
Därefter har jag räknat om värdena till "absolut fuktighet".
1 April Kl: 06.00 AF Utomhus = 3,9 g/m3 AF Vinden = 4,5 g/m3
1 April Kl: 08.00 AF Utomhus = 3,7 AF Vinden = 4,3
1 April Kl: 12.00 AF Utomhus =3,9 AF Vinden = 7,9
1 April Kl: 15.00 AF Utomhus =3,5 AF Vinden = 13,10
1 April Kl:17.00 AF Utomhus =4.0 AF Vinden = 12,5
1 April Kl:19.00 AF Utomhus =3,4 AF Vinden = 11,6
1 April Kl:21.00 AF Utomhus =3,2 AF Vinden = 8,6
1 April Kl:22.30 AF Utomhus = 3,5 AF Vinden = 7,5
Jag kan har planerat att köpa hygrometer ett längre tag. Ditt testade förslag verkar ju bra. Jag har ett utrymme ovan min vindskupa som jag ligger sömnlös för. Skall prova där. Om någon hittar en länk för inköp så säg gärna till...DALASOL skrev:Hej på Er allla.
Ang. mina "mätare"
-1 st paket med huvudenhet+sändare att placera på t.ex. vinden.
OREGON, trådlös Thermo-Hygrometer, EMR 812HGN. Kostade 595:-
-1 st lös extra sändare, att placera t.ex. utomhus .
OREGON, trådlös Thermo-Hygrometer, THGR238N. Kostade 400:-
Huvudenheten har också termometer och hygrometer, så det blir 3 mätplatser.
Fastigheten har ingen ventilation men har ändå klarat sig från 1945... Inget mögel..? Har du ändrat något i fastigheten, tex yttertak.DALASOL skrev:
Värdena du fått fram är ganska höga, så man undrar ju hur det har klarat sig fram till nu. Kanske ligger förklaringen i värdena för relativ fuktighet?
(jag kanske missat något i ditt inlägg? Du har väl vad vi kallar en oinredd vind?) Du har väl oisolerat tak dvs. råspont? Dessutom ytterväggar där som saknar isolering..?
Just detta är komplicerat att hantera /förstå. Jag tror dock på iden- jag tror på ventilation. Men det kanske vore bra att transportera ut fukten ur takstolar och annat virke också...?DALASOL skrev:
Bra jobbat!
Hej Rapid.
Jag har oinredd vind, oisolerat tak-råspont och några väggar finns det knappt. Taket är i 4 delar från skorsten och ut. Det blir liksom 4 nockar mot hörnen. Inget är ändrat eller ombyggt. Här uppe i Dalarna har vi snö på taken rätt länge, så det isolerar en del och håller relativt varmt på vinden. Vilket innebär att luftan kan bära rätt mycket fukt utan att det avsätts som vatten på virket. Någon direkt mögel har jag inte. Den relativa luftfulktigheten är lägre häruppe i mitten av Sverige än i södra Sverige, där det ligger upput 90% för det mesta.
Det som händer när solen lyser på mitt tak är att temperaturen höjs och därigenom borde den relativa fuktigheten bli lägre, efterssom luften kan innehålla/bära mer fukt. Men i mitt fall så bibehålls (ungefär) den reltiva luftfuktigheten trots att temperaruren höjs.
Det innebär att luften plötsligt innehåller mer fukt, som måste komma någonstans ifrån. Det kommer inte med uteluften eller innomhusluften efterssom deras värden kvarstår på ungefär samma.
Min förklaring är att fukthöjningen i vindsluften kommer från takstolar och annat virke på vinden. Denna fukt kan nu transporteras ut med fläkten.
Ventilation i sig ger inte denna möjlihet i lika hög grad. Om fuktinnehållet utomhus och inne på vinden innehåller lika mycket vatten/m3 är det ingen mening att ta in utomhusluft. Inget händer! Det är till och med så att regnar det ute och du ventilerar under tiden dras mer fukt/vatten in på vinden.
Denna temperaturhöjning som solen åstadkommer och transport av fukt från trävirket till luften och vidare med fläkten ut är en möjlighet och inte ett problem.
Fuktökning på vindsluften ger tillfälle att transportera ut fukten samtidgt som "torrare" utomhusluft tas in. Fuktinnehållet i utomhusluften har inte ökat samtidigt.
Titta noga på siffrorna i mitt första inlägg, så förstår du. Observera att siffrorna ej är "relativ fukt", utan omräknade till "absolut fukt" = gram vatten / m3 luft.
Det blev långt och omständigt detta men jag hoppas jag har varit tydligare än tidigare. Är själv inte allt för kunnig i ämmnet, men tror att jag har rätt.
Vänligen
L.J.
Jag har oinredd vind, oisolerat tak-råspont och några väggar finns det knappt. Taket är i 4 delar från skorsten och ut. Det blir liksom 4 nockar mot hörnen. Inget är ändrat eller ombyggt. Här uppe i Dalarna har vi snö på taken rätt länge, så det isolerar en del och håller relativt varmt på vinden. Vilket innebär att luftan kan bära rätt mycket fukt utan att det avsätts som vatten på virket. Någon direkt mögel har jag inte. Den relativa luftfulktigheten är lägre häruppe i mitten av Sverige än i södra Sverige, där det ligger upput 90% för det mesta.
Det som händer när solen lyser på mitt tak är att temperaturen höjs och därigenom borde den relativa fuktigheten bli lägre, efterssom luften kan innehålla/bära mer fukt. Men i mitt fall så bibehålls (ungefär) den reltiva luftfuktigheten trots att temperaruren höjs.
Det innebär att luften plötsligt innehåller mer fukt, som måste komma någonstans ifrån. Det kommer inte med uteluften eller innomhusluften efterssom deras värden kvarstår på ungefär samma.
Min förklaring är att fukthöjningen i vindsluften kommer från takstolar och annat virke på vinden. Denna fukt kan nu transporteras ut med fläkten.
Ventilation i sig ger inte denna möjlihet i lika hög grad. Om fuktinnehållet utomhus och inne på vinden innehåller lika mycket vatten/m3 är det ingen mening att ta in utomhusluft. Inget händer! Det är till och med så att regnar det ute och du ventilerar under tiden dras mer fukt/vatten in på vinden.
Denna temperaturhöjning som solen åstadkommer och transport av fukt från trävirket till luften och vidare med fläkten ut är en möjlighet och inte ett problem.
Fuktökning på vindsluften ger tillfälle att transportera ut fukten samtidgt som "torrare" utomhusluft tas in. Fuktinnehållet i utomhusluften har inte ökat samtidigt.
Titta noga på siffrorna i mitt första inlägg, så förstår du. Observera att siffrorna ej är "relativ fukt", utan omräknade till "absolut fukt" = gram vatten / m3 luft.
Det blev långt och omständigt detta men jag hoppas jag har varit tydligare än tidigare. Är själv inte allt för kunnig i ämmnet, men tror att jag har rätt.
Vänligen
L.J.