Tak & Vind
Peppe_e: på lite äldre tak ser man ofta en blybit som lagts över bara
Peppe_e: Har faktiskt inte 100 koll på bygg-ama på den punkten. Men vi brukar alltid lufta nocken vid såna tillfällen iaf.
Peppe_e: För jag hoppas inte det blivit så fel att det inte rinner ut till röret? Då ska det ju självklart göras om direkt!
Immobil: Kallasfalt borde funka, det änvänder man till andra s.k. papptak.
storkarp: Håller på nu med ca 50 kvadrat och beräknar spångolv, isolering inkl luftspalt, diffspärr mm samt el, gips och en del annat till ca 40 000 kr.
fredand44: Hej! Problemet löst! Brädgården jag är kund hos fixar plåtar på 4.14 från armant. Verkar som armant har möjlighet att leverera olika längder helt enkelt! Mvh Fredrik
CCPusher: Tackar för de svaren! Jag behöver alltså inte oroa mig för eventuell fukt eller kondens så länge jag inte lägger golv ända ut till vägg/tak.
Alko: Som sagt, tänkte lägga om tegel-taket (läkt, papp o allt) i vår bod från typ förra sekelskiftet. Gjorde en liten besiktning och ser att jag måste byta vindskivor och vattenbräda. Vindskivan är dock spikad mot ändarna på råsponten (oisolerat tak). Denna spont kanske jag behöver byta ut nedersta brädan av som är lite dålig. Jobbigare är dock att spont-ändarna på båda gavlarna
titanium: Om taket är hyfsat helt så är det bara att täta där du har läckaget med en bit av den nya pappen. Använd taklim på tub eller burk. Det står visserligen i beskrivningen att det måste vara 100% tätt men det är inte riktigt rätt. Många takläggare (det finns flera här på forumet) skulle säkert säga att man kan lägga direkt på den gamla pappen. Längre ner i Icopals anvisning
knoster: Om du menar bandtäckning så ska det bara vara råspont och papp,ingen läkt
KungAnka: Så dyrt behöver det kanske inte bli att bygga klimatvind, förutsatt att man samtidigt lägger om taket. Vet inte vad Thermisol tar för grejorna, kanske är dom dyra, men det beror i såfall bara på brist på konkurrens, sånt brukar ge med sig med tiden. Hur som helst är cellplast inte speciellt dyrt. Membranet kanske är dyrt? Vad är det för sort, knappast Gore-Tex väl? P.S. Tänk vad
LLLVäxjö: Tex http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=35746 Mindre jobb än vanlig papp , men är den lika bra?
JonasFapejo: Ett takluft på ett hus som har en boyta på ca 130kvm säger ju inte så mycket lättare om du anger måttet på huset dvs längden och brädden... Men låtsäga att det är 15 meter långt och 8 meter bredd så skulle ett sådant arbete exklusive inredning (takstolar/yttertak/papp/läkt/betongtegel samt gavelväggar kosta mellan 200 000 - 300 000kr inkl moms.
danielr112: Ca 500kr st om man köper materialet mot låt oss säga 1200 som jag faktiskt fick av en På 6 takstolar så är det alltså 4200 jag tjänar. Första takstolen tog lite tid att göra. La av knappt 2 timmar på den. dvs 12 timmar tar det att göra alla. Ganska bra timlön det =)
Sampa: Plåten jag skrev om hade nog inget med luftutsläppet att göra. Jag tog en titt utifrån och det såg tätt ut. Konstruktionen är enligt följande: Utanför takstolen gär den nämnda plåten diagonalt ut cirka 2 dm i samma nivå som vindsgolvel. Vid plåtens ytterkant går det en bräda på högkant, Den brädan ligger också an mot råsponten och tycks även vara upphängning för
nikke: om du har en oisolerad vind, så spelar det väl ingen roll om du har luftspalt vid nocken (d.v.s. du ser råsponten när du är i vinden och tittar upp på taket) se bara till att ha luftning från sidan av huset istället, så att det "vädras ur" på vinden. är ingen snickare men håller på med ett utbygge med isolerat innertak, där kan jag inte använda mig av luftning från sidan av
annonsen: Hej, är det någon som har erfarenhet av att putsa upp till takpannorna på gavlarna? Vi har lecablock som stomme och taket är råspont och papp samt pannor på läkte. Mellan lecablocken och råsponten blir ett gapp som vi har fyllt i frigolitbitar sen nätat över och sist putsat upp till takpannan. Takpannan sticker ut ca 1-1.5cm utanför putsen. Nu när vi hade ett hällregn förra veckan
henrik_1981: Hej Ska i augusti byta tak och de gamla tegelpannorna skall ersättas med nya glaserade. Ska även montera in två stycken Velux takfönster. Till dessa kan man välja att få den utvändiga inteckningsplåten i koppar. Vi har funderingar på att göra göra detta, frågan är om oxiden från kopparen kommer att lämna spår på taktegeln? Jag har ställt frågan till Monier, de vet inte, köp
serdt: Ja du har helt rätt i att det nog är det klokaste sättet. Däremot är jag tveksam till om jag har ekonomin till det just denna stund, taket är väldigt stort. Har upptäckt en läcka vid en ränndal också. Pannorna runt ser ok ut från marken. Vad är det mest troliga felet då? Att rännan läcker i skavarna? Att det regnar så pass mycket att det forsar över rännan in under pannorna på
Kåben: På vårt hus som är byggt 2008 har vi kilplanka vid takfoten, helt enligt konstruktionsritningarna. Så visst byggs det med din konstruktion även idag (om det nu är en kil du har... :confused: ). Det är möjligt att den andra modellen är bättre ur vissa avseenden, men om det har funkat för dig utan problem i 40 år, så finns väl ingen anledning att ändra något...
Alvedom: [citat] Fantastiskt :) Jättetack för det snabba svaret....
frippe75: OK tack för tipsen... Nu blev det hål ialla fall. Fast vi monterade u-profilerna direkt ovan takstolarna och 5 cm ut ifrån takstolen sett.. Så läcker det så läcker det ner i takfoten... Är min teori.. Fast vi körde med sillicon och epdm gummi. (samma som farmarskruvarna har.) Köptes på Kuntze. Min altan/terass kommer ialla fall inte att ramla ner :-) U-profilerna gjordes av
shootking: Jag letar efter pannor till att komplettera mitt tak med. Min lokala bygghandels samlade expertis sa att mina pannor var "Vaksala-nånting"-pannor. De är aningens mindre än dagens moderna betongpannor (typ Benders och liknande). De gav även tips om att det fanns ett par företag på nätet som sysslade med begagnat tegel. Jag har sökt och sökt men inte hittat något bra på nätet. Är det
edvinf: Jag har en byggbarack/kontorsmodul 3x8,6m. Jag tänkte sätta nytt yttertak över den. Idag ligger ytterst en gummiduk med ett par skador som gör duken otät. Jag kanske kan ... - laga duken - lägga ny duk - bygga mer konventionellt tak över, kanske plåt. Estetiskt blir nytt tak snyggast. Hur konstruerar man enklast ett sådant tak?
Thule 1: Lägg inte aluzink ihop med impregnerat trall utan att ha ett ytskickt i mellan (tjärpapp el. dyl.)! tralen äter upp ytskicktet, läs bygg AMA! Galvanisk korrosion kan undvikas Åtgärder för att undvika eller minska riskerna för galvanisk korrosion är: Förhindra direktkontakt mellan materialen. Isolering mellan materialen ger ett skydd. Förhindra att vatten och fukt kan komma i kontakt
Axelzons: Fråga de förra ägarna om de fått garanti på arbetet, hur länge denna gäller osv, om garantin fortfarande gäller så kontakta företaget som gjort arbetet och be dem komma och titta på det. En vanlig garantitid på takarbete är 10 år, företagets ansvarsförsäkring borde fungera här, din egna försäkring fungerar tyvärr inte, precis som Consensus säger. Har aldrig själv behövt
bonnier: Vi lade nytt tegel på vårt tak för 2 år sedan, också ett gammalt hus utan papp under gamla teglet. Vet inte vad takkonstruktionen kallas men det var tydligen normalt konstruerat tak för den tiden, med brädor som lagts från nock till fot, och lite omlott så att det blir "rännor" ned till takfoten. Dvs. brädorna läggs uppifrån och ned, och inte från sida till sida... Nåväl,
titanium: Om det bara är luftningen som din byggare ogillar så är det bara att ändra/öka den så att den blir tillräcklig. Skall luftningen ske för hela takytan genom mellanrummet vid lockbrädan så är det alldeles för lite. 30mm mellan isoleringen och boarden är för lite. Bör nog hellre vara ca: 50-60mm. Det kan bildas en hel del kondens under boarden och denna måste luftas ut ordentligt.