Vi har ett äldre hus på tomten, ett gammalt brygghus med brutet/lutande tegeltak. Det har blivit ett hål i en eller fler av takpannorna och det har därför börjat läcka in på ett ställe. För att säkra taket för vintern tänkt jag, utvändigt lägga på en presenning tills vibtar tag i det igen till våren/sommaren. Vilken lösning skulle ni rekommendera? Jag måste nog ha en ganska stor presenning eftersom den måste ligga över nocken så det inte rinner in innanför presenningen.

Tack på förhand

TK

• Gilla
Evebra
  • Laddar…
Har du inte möjlighet att flytta om pannorna så du får det tätt uppe på taket. Jag skulle nog försöka lägga de trasiga nederst, eller helt enkelt skippa dem. Det är lättare att byta råsponten nederst om man har otur och det behövs. det är även enklare att spika dit masonit som man kan stoppa under pannorna ovanför. Jag har själv provat med presenning på taket och det var inte det lättaste att få den att ligga kvar när det blåser. Det är inte så lätt att spika fast den. Då kanske man har sönder flera pannor.

Jo, det var väl egentligen tanken att hinna göra det men tiden har inte räckt till tyvärr. Dessutom är det så att vi nog ändå tänkte lägga om hela taket, med ny råspont och papp under (nu ligger det gammal träflis som papp) så fram till dess ville vi bara undvika att det läcker in mer vatten. Men tanken har slagit mig med, att det kanske inte är det lättaste att fästa presenningen.

Du skulle kunna täcka taket uppifrån nocken ner till takfoten med en eller två presenningar (beroende på hur brett huset är). Uppe vid nocken kan du rulla in en 45 x 45 och spika fast sedan. Nere vid takfoten kan du göra på samma sätt. Behöver du använda två presenningar per sida kan du lägga en bräda under och en ovanpå i skarven och skruva ihop. Spika fast ute vid vindskivorna också. Använd 45 X 45 eller brädor. Det viktigaste är nog att luften inte kan komma in under presenningen och lyfta alltihop. Rulla gärna in regeln/brädan 1 - 2 varv så bör det hålla. Det finns billiga plastpresenningar på ex.vis Rusta som kan klara en vinter med lite tur. Spika inte bara i presenningen för det håller inte.

"nu ligger det gammal träflis som papp" - om det är ett spåntak så är det tio gånger enklare att lägga masonit direkt på spånet och sedan läkta om istället för att riva av allting och lägga papp.
Fast jag vet ju inte om ni har spån, lite osäker på din beskrivning men bara ett tips.

• Gilla
femtifemman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.