8 927 läst ·
17 svar
9k läst
17 svar
Ska köpa och sätta nytt innertak (sänka taket), hjälp!
Sida 1 av 2
Jag har tummen mitt i handen men i denna renovering som vi nu genomgår så har jag tagit hjälp av allt för många hantverkare vilket kostar allt för mkt pengar.
Sådant som man kan göra själv om man anstränger sig har jag bestämt att jag nu ska göra, som tex sänka tak, lägga golv, måla m.m.
Taket ska sänkas i badrum, hall och kök för att kunna installera spotlights och för att elektrikern ska kunna gömma sina rör där uppe.
Hur gör man, i min enkla kalkyler i huvudet så ser upplägget ut som följer
1. Jag åker till Byggmax och köper en massa reglar som ser ut såhär:
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-08145070.aspx
2. Jag borrar små hål i reglarna så att elektrikern sedan kan dra sina rör igenom.
3. Jag spikar upp reglarna i taket med 30 cm i mellanrum.
4. Jag åker till Byggmax och köper innertak
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-1026.aspx
5. Jag mäter noga vad spotligthsen ska sitta och borrar hål för dessa, elektrikern sköter sen monteringen av spottarna.
6. Jag sätter upp spånskivorna i reglarna med en sådan där spikpistol eller vad det heter.
Feedback? Hur naiv är jag?
Sådant som man kan göra själv om man anstränger sig har jag bestämt att jag nu ska göra, som tex sänka tak, lägga golv, måla m.m.
Taket ska sänkas i badrum, hall och kök för att kunna installera spotlights och för att elektrikern ska kunna gömma sina rör där uppe.
Hur gör man, i min enkla kalkyler i huvudet så ser upplägget ut som följer
1. Jag åker till Byggmax och köper en massa reglar som ser ut såhär:
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-08145070.aspx
2. Jag borrar små hål i reglarna så att elektrikern sedan kan dra sina rör igenom.
3. Jag spikar upp reglarna i taket med 30 cm i mellanrum.
4. Jag åker till Byggmax och köper innertak
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-1026.aspx
5. Jag mäter noga vad spotligthsen ska sitta och borrar hål för dessa, elektrikern sköter sen monteringen av spottarna.
6. Jag sätter upp spånskivorna i reglarna med en sådan där spikpistol eller vad det heter.
Feedback? Hur naiv är jag?
Hmm, nyinköpt lägenhet som jag inte har bott i, har inte tillgång till den just nu men vanligt betongtak antar jag, Får kolla upp det närmre.mb7726 skrev:
Hur funkar det med pottor då?
Det kanske stämmer, bara att man kör med skruvdragaren då?mb7726 skrev:
Har du betongtak så behövs nog inga pottor. Sök här i forumet så finner du säkert ett bra svar på din fråga, Jag har läst det någonstans.
Det följer med en monteringsanvisning till taket. Där står vilken typ av skruv du skall använda. Ser ut att vara ett liknande tak som jag satte upp hos en kompis iaf.
Det följer med en monteringsanvisning till taket. Där står vilken typ av skruv du skall använda. Ser ut att vara ett liknande tak som jag satte upp hos en kompis iaf.
mb7726 skrev:Har du betongtak så behövs nog inga pottor. Sök här i forumet så finner du säkert ett bra svar på din fråga, Jag har läst det någonstans.
Yes, har sett lite trådar om det här och var men problemet är att de som skriver är ganska duktiga och insatta.
Jag behöver någon som skriver till mig som den amatör jag är
Har nu kollat och är nu säker på att det är betong-tak som jag har.
Så vad tror vi, köra upp reglar med 30cm mellanrum med slagborr, sen sätta dit spånskivorna med sån där pistol?
Redigerat:
30cm cc ska nog gå bra ,Men jag hade nog skruvat fast taket i reglarna. Tyvärr är jag ingen expert på det elektriska så den delen får någon annan svara på.savio skrev:Yes, har sett lite trådar om det här och var men problemet är att de som skriver är ganska duktiga och insatta.
Jag behöver någon som skriver till mig som den amatör jag är
Har nu kollat och är nu säker på att det är betong-tak som jag har.
Så vad tror vi, köra upp reglar med 30cm mellanrum med slagborr, sen sätta dit spånskivorna med sån där pistol?
30cc och 60cc är ju ett ganska stort spannmb7726 skrev:
Vad tycker du man ska satsa på då?
Problemet när man sågar reglarna själv är väl framförallt att det är bökigt att frakta.
Det står inte specat på de reglarna på byggmax hur långa de är faktiskt.
Men behöver man verkligen inget mer än regel, tak och infästningsanordning? Inget mer man behöver tänka på?
Det känns för enkelt
Om du sätter 30cc istället för 60cc så får du 2-4 skruvar mer på skiva beroende på hur breda reglar du sätter upp. Skivorna är 60cm breda och du får en regel i mitten på skivan att skruva på extra.
Ang spottarna så är det väl bäst att tala med en elektriker om deras krav på installations material som elrör och ev dosor eller pottor i taket för att allt ska bli bra.
Det verkar inte vara fler än jag som svarar här trots att det finns så mycket kunnigt folk här i forumet.
Hoppas att det löser sig ;-)
Ang spottarna så är det väl bäst att tala med en elektriker om deras krav på installations material som elrör och ev dosor eller pottor i taket för att allt ska bli bra.
Det verkar inte vara fler än jag som svarar här trots att det finns så mycket kunnigt folk här i forumet.
Hoppas att det löser sig ;-)
Ja, så ur estetisk synvinkel så bör det vara snyggare med 60cc då helt klart eftersom det blir mindre antal skruvar.mb7726 skrev:
Någon annan som har synpunkter på vilka mått man ska använda sig av?
Jag har pratat med elektrikern, 45cm i regel räcker gott och väl för honom säger han. Sedan så har han ju ingen kunskap om själva taksänkningen då det normalt sett är snickare som gör det.mb7726 skrev:
Uppskattar dina svar!
Jag hade tagit 22x70, eller 28x70, och skruvat upp i taket med 100-120 cm avstånd emellan varje bräda,,dom behöver inte heller sättas så himla kulrakt, och på exakt avstånd,
Skruvarna hade jag satt på ca 60-100cc
Sedan hade jag satt 22x70 på andra ledden,att spika skivorna i , så det blir som ett rut mönster, och skruvat dem i brädorna som redan satt där
Dessa måste sitta rakt och snyggt med 60 cc, , jag inbillar mig att det skulle bli mycket mindre borrande i betongen då, och så får elektrikern möjlighet att dra sina kablar utan att behlöva borra några hål i reglarna.
Jag sätter sådana skivor till vardags, i 22 x 70 brädor, och dom brädorna är fästa i hanbjälkar med 1200 cc emellan, och det hänger inte ner.
Sedan hade jag satt 22x70 på andra ledden,att spika skivorna i , så det blir som ett rut mönster, och skruvat dem i brädorna som redan satt där
Dessa måste sitta rakt och snyggt med 60 cc, , jag inbillar mig att det skulle bli mycket mindre borrande i betongen då, och så får elektrikern möjlighet att dra sina kablar utan att behlöva borra några hål i reglarna.
Jag sätter sådana skivor till vardags, i 22 x 70 brädor, och dom brädorna är fästa i hanbjälkar med 1200 cc emellan, och det hänger inte ner.
Hmm, en intressant tanke helt klart.Mäster skrev:Jag hade tagit 22x70, eller 28x70, och skruvat upp i taket med 100-120 cm avstånd emellan varje bräda,,dom behöver inte heller sättas så himla kulrakt, och på exakt avstånd,
Men det andra lagret av brädor, går inte deras skruvar även dom upp i betongen?
Om dom gör det så blir det ju en satans massa skruvar i betongen?
Ifall dom enbart går in i dom andra trä-reglarna så undrar jag om det håller?
Hur rekommenderar du att jag fäster takskivorna i reglarna sen?
Det andra varvet brädor kan du fästa med t,ex 41 mm spånskiveskruv, eller någon annan skruv ca 40 mm lång, 2 st på varje knutpunkt,
Skivorna går att skruva i noten med t.ex 30 mm gipsskruv, men det är lätt att skruva för djupt så att noten smulas sönder, Skruva för grunt , och du får inte i nästa skiva, ,
Sen finns det märlpistoler, vilket jag tycker är det snabbaste och bästa sättet, men kanske en onödig investering för några tak..
Listpistol ska också kunna funka sade någon, men där är jag skeptisk,
En bräda fäst med 2 st spånskruv, kan man hänga 80 kilo i, även om man kanske inte ska stå under någon längre stund
Skivorna går att skruva i noten med t.ex 30 mm gipsskruv, men det är lätt att skruva för djupt så att noten smulas sönder, Skruva för grunt , och du får inte i nästa skiva, ,
Sen finns det märlpistoler, vilket jag tycker är det snabbaste och bästa sättet, men kanske en onödig investering för några tak..
En bräda fäst med 2 st spånskruv, kan man hänga 80 kilo i, även om man kanske inte ska stå under någon längre stund
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Mäster skrev:Det andra varvet brädor kan du fästa med t,ex 41 mm spånskiveskruv, eller någon annan skruv ca 40 mm lång, 2 st på varje knutpunkt,
En bräda fäst med 2 st spånskruv, kan man hänga 80 kilo i, även om man kanske inte ska stå under någon längre stund![]()
Märlpistol har jag några bekanta som har, den fick jag gärna låna.
Vad ska jag använda den till isf? Fästa andra lagret av brädor + takskivorna eller enbart takskivorna?
Går att skruva i noten skriver du, vad är noten?