Bor i en villa där taket blev omlagt för fem år sen. Lertegel. Ser bra ut idag utom på norrsidan där det liknar skit. Grått och dassigt. Tanken var att lägga på rengöringsmedel och sen kanske borsta lite sen spola rent med vatten.

Det fungerade inte alls. I princip allt satt kvar så istället tog jag en roterande borste till högtryckstvätten och då blev det bättre. MEN de svarta prickarna, som troligen kommer från skorstenen går inte bort. Ska man bli av med dom så måste man gnugga med en diskborste länge….

Slutsats: Mycket jobb och lite finare tak Grönt trähus med orange lertegeltak, synlig skorstensdel. Försök till rengöring av taket med högtryckstvätt visas. Vissa tegelytor är mörkare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grönt trähus med nylagt tegeltak, norrsidan behöver rengöras. Person på stege arbetar med att tvätta ytan med högtryckstvätt.
Skapa konto
Närbild av lertegeltak med svarta prickar och fläckar som inte gått bort trots rengöringsförsök.
Skapa konto

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Gillar man inte "patina" rekomenderar jag bensaltesid, lägg på låt verka, gläds för var gång det regnar och taket blir renare!

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
N
Oj vilken skillnad! Blev ju mycket finare tycker jag!
Dessutom är ett tegeltak väl värt att bevara!

• Gilla
Owe 17
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Gillar man inte "patina" rekomenderar jag bensaltesid, lägg på låt verka, gläds för var gång det regnar och taket blir renare
Patina passar väl på ett gammalt hus svarta sotprickar är något annat.

O Owe 17 skrev:
Patina passar väl på ett gammalt hus svarta sotprickar är något annat.
Är det inte ett gammalt hus?

Sot lär det ju knappast va, snarare nån lav eller så.

J
Jag hjälpte min pappa att spruta ngt medel på taket, inget händer direkt men efter ett år ser taket mycket bättre ut...

Man skrubbar ingenting, bara duschar ut ett tunt lager...

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vill man ha omedelbar effekt med kemi och inte arbetskrävande skrubbande så är de Klorin som gäller. Späd t ex 1:5 och spruta på med en sprutflaska en fuktig kväll. Nästa morgon har den organiska påväxten blekts bort till stora delar. Upprepas det så tar man det som blev kvar efter första försöket.

Klorin kan inte bleka bort mineralisk smuts, t ex sånt man får i lertegelporerna i städer.

Har alltid fått för mig att högtryckstvätt ska undvikas på pannor? Men det kanske bar gäller betongpannor?

J Johan_jo skrev:
Har alltid fått för mig att högtryckstvätt ska undvikas på pannor? Men det kanske bar gäller betongpannor?
Min åsikt också, betong inget högtryck men på tegel går det bra, med gammalt tegel ska man ändå vara försiktig.
Själv använder jag högtryckstvätt med teleskoplans som lägger ut ett skumskikt med alg/mossmedel där dunken ansluts till en sugslang och blandning i görs av maskinen.
Det som hitintills fungerat bäst, har kör både på betong/tegel/shingel och där jag använt det har jag kunnat stå på marken och spruta.

Stefan N Stefan N skrev:
Sot lär det ju knappast va, snarare nån lav eller så.
Prickarna eller fläckarna är inte vegetativa, ser absolut ut som sotfläckar i en cirkel från skorstenen. Lite svårt att förstå då vi bara eldar med torr ved och mycket drag.

Är betydligt mer fläckigt på norrsidan och öster om skorstenen något som stämmer med den förhärskande vindriktningen.

O Owe 17 skrev:
Bor i en villa där taket blev omlagt för fem år sen. Lertegel. Ser bra ut idag utom på norrsidan där det liknar skit. Grått och dassigt. Tanken var att lägga på rengöringsmedel och sen kanske borsta lite sen spola rent med vatten.

Det fungerade inte alls. I princip allt satt kvar så istället tog jag en roterande borste till högtryckstvätten och då blev det bättre. MEN de svarta prickarna, som troligen kommer från skorstenen går inte bort. Ska man bli av med dom så måste man gnugga med en diskborste länge….

Slutsats: Mycket jobb och lite finare tak[bild][bild][bild]

• En person rengör ett smutsigt tak av terrakottafärgade tegelpannor med en handske och en borste.
    Skapa konto
F fribygg skrev:
Är det inte ett gammalt hus?
Visst är det gammalt men snyggt kan det väl få vara ändå. 🤔

O Owe 17 skrev:
Visst är det gammalt men snyggt kan det väl få vara ändå. 🤔
Gillar man inte "patina" är det som jag tidigare skrev enklast att lägga på bensaltesid och låta tiden och regnet göra sitt.

Hur lång tid tog det er att göra? Tycker det blev mycket finare!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.