Bor i en villa där taket blev omlagt för fem år sen. Lertegel. Ser bra ut idag utom på norrsidan där det liknar skit. Grått och dassigt. Tanken var att lägga på rengöringsmedel och sen kanske borsta lite sen spola rent med vatten.
Det fungerade inte alls. I princip allt satt kvar så istället tog jag en roterande borste till högtryckstvätten och då blev det bättre. MEN de svarta prickarna, som troligen kommer från skorstenen går inte bort. Ska man bli av med dom så måste man gnugga med en diskborste länge….
Slutsats: Mycket jobb och lite finare tak
Det fungerade inte alls. I princip allt satt kvar så istället tog jag en roterande borste till högtryckstvätten och då blev det bättre. MEN de svarta prickarna, som troligen kommer från skorstenen går inte bort. Ska man bli av med dom så måste man gnugga med en diskborste länge….
Slutsats: Mycket jobb och lite finare tak
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vill man ha omedelbar effekt med kemi och inte arbetskrävande skrubbande så är de Klorin som gäller. Späd t ex 1:5 och spruta på med en sprutflaska en fuktig kväll. Nästa morgon har den organiska påväxten blekts bort till stora delar. Upprepas det så tar man det som blev kvar efter första försöket.
Klorin kan inte bleka bort mineralisk smuts, t ex sånt man får i lertegelporerna i städer.
Klorin kan inte bleka bort mineralisk smuts, t ex sånt man får i lertegelporerna i städer.
Min åsikt också, betong inget högtryck men på tegel går det bra, med gammalt tegel ska man ändå vara försiktig.J Johan_jo skrev:
Själv använder jag högtryckstvätt med teleskoplans som lägger ut ett skumskikt med alg/mossmedel där dunken ansluts till en sugslang och blandning i görs av maskinen.
Det som hitintills fungerat bäst, har kör både på betong/tegel/shingel och där jag använt det har jag kunnat stå på marken och spruta.
Prickarna eller fläckarna är inte vegetativa, ser absolut ut som sotfläckar i en cirkel från skorstenen. Lite svårt att förstå då vi bara eldar med torr ved och mycket drag.Stefan N skrev:
Är betydligt mer fläckigt på norrsidan och öster om skorstenen något som stämmer med den förhärskande vindriktningen.
O Owe 17 skrev:Bor i en villa där taket blev omlagt för fem år sen. Lertegel. Ser bra ut idag utom på norrsidan där det liknar skit. Grått och dassigt. Tanken var att lägga på rengöringsmedel och sen kanske borsta lite sen spola rent med vatten.
Slutsats: Mycket jobb och lite finare tak[bild][bild][bild]