Tjena!

Jag ska lägga golv på vinden, men först måste jag bli av med alla vassa spikar som sticker ner från taket. Just nu kör jag med multiverktyg, och det funkar – men spikarna blir glödheta, och jag är lite nojig att de ska sprätta ner i sågspånet (som ligger som golvisolering).

Någon som har ett bättre sätt att kapa spikarna utan att de blir eldsprutande? Gärna beprövade verktyg eller knep!

(Tack på förhand – vill ju inte att mitt golvprojekt ska bli en brandövning.)
 
B Baggström skrev:
Tjena!

Jag ska lägga golv på vinden, men först måste jag bli av med alla vassa spikar som sticker ner från taket. Just nu kör jag med multiverktyg, och det funkar – men spikarna blir glödheta, och jag är lite nojig att de ska sprätta ner i sågspånet (som ligger som golvisolering).

Någon som har ett bättre sätt att kapa spikarna utan att de blir eldsprutande? Gärna beprövade verktyg eller knep!

(Tack på förhand – vill ju inte att mitt golvprojekt ska bli en brandövning.)
Kanske att du kan böja dom med en hammare
 
Är det ett äldre tak hade jag själv varit ytterst försiktig att röra spikarna då det inte behövs mycket rörelse innan den gamla takpappen börjar läcka runt spiken.
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
Magnus E K
Jag sågade av mina (alla i "lagom" höjd, dvs ej över ståhöjd och ej ut mot takfoten) med löst bågfilsblad och handskar. Äldre tak (då 53-54 år, nu 62) och inte märkt något problem av det.

Edit: Problemet med de avsågade bitarna kan du enkelt lösa med att ställa en låda i metall under.
 
U Uffe A skrev:
Kanske att du kan böja dom med en hammare
Ja, absolut. Det går med de som sticker igenom lite längre. Sen har jag de korta, ca 1 cm, som är svåra att böja med hammare.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Är det ett äldre tak hade jag själv varit ytterst försiktig att röra spikarna då det inte behövs mycket rörelse innan den gamla takpappen börjar läcka runt spiken.
Fattar! Skulle du säga att det är samma risk med plåttak, som jag har?
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag sågade av mina (alla i "lagom" höjd, dvs ej över ståhöjd och ej ut mot takfoten) med löst bågfilsblad och handskar. Äldre tak (då 53-54 år, nu 62) och inte märkt något problem av det.

Edit: Problemet med de avsågade bitarna kan du enkelt lösa med att ställa en låda i metall under.
Yes! Jag har faktisk kört, det lilla jag har kört, med en uppsamlingskopp i metall. Men ett bågfilsblad kanske är bättre än mitt multiverktyg? Då blir det förmodligen inte lika hett.
 
B Baggström skrev:
Fattar! Skulle du säga att det är samma risk med plåttak, som jag har?
Ja.
 
  • Gilla
Baggström
  • Laddar…
Magnus E K
Jag ägde inget multiverktyg på den tiden, men känns som bågfilsbladet är lite samma sak men som att köra i hastighetsläge 0,2 på en skala 1-6.
 
  • Gilla
Baggström och 1 till
  • Laddar…
B Baggström skrev:
Tjena!

Jag ska lägga golv på vinden, men först måste jag bli av med alla vassa spikar som sticker ner från taket. Just nu kör jag med multiverktyg, och det funkar – men spikarna blir glödheta, och jag är lite nojig att de ska sprätta ner i sågspånet (som ligger som golvisolering).

Någon som har ett bättre sätt att kapa spikarna utan att de blir eldsprutande? Gärna beprövade verktyg eller knep!

(Tack på förhand – vill ju inte att mitt golvprojekt ska bli en brandövning.)
Rejäl avbitartång?
 
BengtH BengtH skrev:
Rejäl avbitartång?
Bra tips, tack!
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Du borde kunna klippa dem med en stor hovtång?
Knipex har annars "ändkraftavbitare" som gjorda för ändamålet men då sticker priset...

[länk]
Det var det dyraste jag har sett!! 😬
Men jag köper ändå. Gissar att jag kan ha den resten av livet.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
B Baggström skrev:
Det var det dyraste jag har sett!! 😬
Men jag köper ändå. Gissar att jag kan ha den resten av livet.
300:- från Amazon för denna variant.

Knipex ändeavbitare svart, 280 mm, korrosionsskyddad med rött plastöverdrag, pris från Amazon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
B Baggström skrev:
Det var det dyraste jag har sett!! 😬
Men jag köper ändå. Gissar att jag kan ha den resten av livet.
Det där är en livskompis. Buy once - cry once👍.

Häng här ett tag med oss andra verktygstokiga så kommer snart ditt prissinne vara bedövat och du har istället utvecklat ett nytt, bättre sinne för att för dig själv motivera verktygsinköp med betydligt större summor 😂.
 
  • Älska
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.