Tjena!
Jag ska lägga golv på vinden, men först måste jag bli av med alla vassa spikar som sticker ner från taket. Just nu kör jag med multiverktyg, och det funkar – men spikarna blir glödheta, och jag är lite nojig att de ska sprätta ner i sågspånet (som ligger som golvisolering).
Någon som har ett bättre sätt att kapa spikarna utan att de blir eldsprutande? Gärna beprövade verktyg eller knep!
(Tack på förhand – vill ju inte att mitt golvprojekt ska bli en brandövning.)
Jag ska lägga golv på vinden, men först måste jag bli av med alla vassa spikar som sticker ner från taket. Just nu kör jag med multiverktyg, och det funkar – men spikarna blir glödheta, och jag är lite nojig att de ska sprätta ner i sågspånet (som ligger som golvisolering).
Någon som har ett bättre sätt att kapa spikarna utan att de blir eldsprutande? Gärna beprövade verktyg eller knep!
Kanske att du kan böja dom med en hammareB Baggström skrev:Tjena!
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Jag sågade av mina (alla i "lagom" höjd, dvs ej över ståhöjd och ej ut mot takfoten) med löst bågfilsblad och handskar. Äldre tak (då 53-54 år, nu 62) och inte märkt något problem av det.
Edit: Problemet med de avsågade bitarna kan du enkelt lösa med att ställa en låda i metall under.
Edit: Problemet med de avsågade bitarna kan du enkelt lösa med att ställa en låda i metall under.
Yes! Jag har faktisk kört, det lilla jag har kört, med en uppsamlingskopp i metall. Men ett bågfilsblad kanske är bättre än mitt multiverktyg? Då blir det förmodligen inte lika hett.Magnus E K skrev:
Rejäl avbitartång?B Baggström skrev:Tjena!
Du borde kunna klippa dem med en stor hovtång?
Knipex har annars "ändkraftavbitare" som gjorda för ändamålet men då sticker priset...
https://verktygsboden.se/hand-elverktyg/handverktyg/tanger/avbitartanger/andkraftbitare-200-mm
Knipex har annars "ändkraftavbitare" som gjorda för ändamålet men då sticker priset...
https://verktygsboden.se/hand-elverktyg/handverktyg/tanger/avbitartanger/andkraftbitare-200-mm
Produkter som diskuteras: "hovtång"
Hovtänger
Hovtänger är specialverktyg som används av hovslagare och djurägare för att trimma och underhålla hovar på hästar och andra hovbärande djur. De är utformade för att klippa genom den hårda keratin som hovarna består av, vilket kräver en
Läs mer
Det där är en livskompis. Buy once - cry once👍.B Baggström skrev:
Häng här ett tag med oss andra verktygstokiga så kommer snart ditt prissinne vara bedövat och du har istället utvecklat ett nytt, bättre sinne för att för dig själv motivera verktygsinköp med betydligt större summor 😂.