Hej vilken typ av takpapp lägger man med fördel på nya hus, dvs ny råspont för första gången. Har sett att det finns både den tjockare typ gummiliknande på någon mm tjocklek, så väl som typer som är som tunn väv bara? Gör man någon skillnad på dessa första gången man lägger, och är det samma för pannor som för plåt?

En som söker kunskap 😁

Det beror nog på hur konstruktionen ser ut i övrigt. Finns det behov av att tätskiktet är diffusionsöppet eller inte?

P
Den tunnare, typ Haloten, är lite dyrare men sjukt mycket trevligare att lägga. Bygger mer per våd, så färre skarvar, och kan fästas med stiftpistolen och rostfri klammer.
Ska det ligga täckning utan läkt ovanpå blir det en något tjockare variant, men inte lika otymplig som gammal underlagspapp.

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
ACME skrev:
Den tunnare, typ Haloten, är lite dyrare men sjukt mycket trevligare att lägga. Bygger mer per våd, så färre skarvar, och kan fästas med stiftpistolen och rostfri klammer.
Ska det ligga täckning utan läkt ovanpå blir det en något tjockare variant, men inte lika otymplig som gammal underlagspapp.
Ja det är ju en fördel att komma undan ifrån att spika naturligtvis. Men man blir ju fundersam om de är lika ”hållbara” som de gamla beprövade 😁

P
N Nygge72 skrev:
Ja det är ju en fördel att komma undan ifrån att spika naturligtvis. Men man blir ju fundersam om de är lika ”hållbara” som de gamla beprövade 😁
Den påstås ha längre hållbarhet, bättre UV-skydd, och högre flexibilitet över tid. Den är också betydligt lättare att använda när man t.ex. ska pappa en takkupa likt denna
Takkupa täckt i träpanel under konstruktion, omgiven av byggnadsställning, med svart papp exponeras delvis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ACME skrev:
Den påstås ha längre hållbarhet, bättre UV-skydd, och högre flexibilitet över tid. Den är också betydligt lättare att använda när man t.ex. ska pappa en takkupa likt denna
[bild]
Det kan jag tänka mig 😂 Är det något speciellt märke som är bättre än andra?

P
Ingen aning. Jag använder Matakis produkter eftersom det är de som finns hos min handlare.

• Gilla
Nygge72 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.