680 läst ·
7 svar
680 läst
7 svar
Renovera tak enbart vid nock och fot?
Jag fick besök av en firma som erbjöd gratis takinspektion. Vårt tak är från 1986 och överlag i ganska bra skick, snustorr vind, vindskivor bytta och takpannorna hela. De gjorde att bra jobb med inspektionen och pekade på en del brister. Deras översyn fann att de största bristerna var vid taknocken. Numera gör man tydligen en nocktätning där, vilket vårt tak saknar. Vidare fann de springor runt skorstenen där lite regn kommer in. De pekade också på brister vid takfoten, där det saknas takfotsplåt. Även det något som de hävdade var standard idag, men inte lika mycket år 1986
De lämnade även en offert på takrenoveríng för 350 000 kr. Mycket pengar. Jag kommer såklart inte att tacka ja till den rakt av utan att först göra betydligt mer research och ta in fler offerter.
Till mina frågor! Är det någon som har erfarenhet av att enbart renovera "högst upp och längst ned", dvs. att täta kring nocken, sätta dit takfotsplåt samt att byta den synliga läkten längst ned på taket (den får ta mest stryk av väder och vind)? Jag tänker mig att det är avsevärt billigare. Men är det en bra idé?
De lämnade även en offert på takrenoveríng för 350 000 kr. Mycket pengar. Jag kommer såklart inte att tacka ja till den rakt av utan att först göra betydligt mer research och ta in fler offerter.
Till mina frågor! Är det någon som har erfarenhet av att enbart renovera "högst upp och längst ned", dvs. att täta kring nocken, sätta dit takfotsplåt samt att byta den synliga läkten längst ned på taket (den får ta mest stryk av väder och vind)? Jag tänker mig att det är avsevärt billigare. Men är det en bra idé?
Om du är oroligt lagd tycker jag du ska be din lokale plåtslagare att göra en ny plåt till skorstenen, resten av taket verkar inte vara någon som helst brådska med.
Är du inte oroligt lagd kan du med fördel skaffa ett par tuber sikaflex och täta själv runt skorstenen.
Är du inte oroligt lagd kan du med fördel skaffa ett par tuber sikaflex och täta själv runt skorstenen.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Jag har själv "renoverat" mitt tak från 1963 för under 1000 kr i materialkostnad genom att komplettera med ett nockband under nockpannorna (efter att ha noterat att det är där som det regelmässigt blåste in snö och stänkte in slagregn under pannorna och även haft nockrelaterat läckage i en lägenhet jag bodde i tidigare), samt tätat mellan plåt och skorsten. Synlig läkt finns inte på mitt tak och ser inget behov av takfotsplåt.
Varför åtgärda något som funkat i 40 år?! Jag skulle kolla på skorstenen där det faktiskt runnit in lite vatten, resten skulle jag låta vara.
Tack för snabba svar! Håller med om att inte göra om i onödan, lutar mer åt att göra något och innan det är akut. Jag kan uppdatera med hur det blev.
Klicka här för att svara