Jag har ett ladugårdstak enligt bild där spikarna inte längre vill ligga kvar.
Med tanke på expansion mm kan jag byta ut spiken mot skruv och i så fall vilken typ av skruv? Äldre ladugårdstak med plåt där spikarna sticker upp och inte längre är fastsatta ordentligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dom lär vara runt 100 mm om det ska bita.

Normalt att klockspik ( säkert sådana, skruvad spik med plåtbricka och packning ) lossar och kryper upp, det går att byta till långa skruv med en gummipackning ( farmarskruv är för korta ) ,, men om det går så sätt dom inte i samma hål. Bef. hål som blir efter spikarna tätas med siikon 90 C graders.

Silicon är satans påfund och kommer inte in på min gård undantaget i badrummet.

Plåten på taket är rejält tjock och hålen runt spikarna är inte speciellt större än från början så varför inte skruva i samma hål men djupare?

Det med påfund OK upptill var och en, det var därför som jag sa 90 C typ och håller bra, klart det går att dra i samma hål om virket under är OK , klockspik är slagna i uppdelen på plåten som brukligt. Hittar du skruv med packning går det att göra så, i övrigt inga rekommendationer.

Pannplåt - rejäla doningar! Jag hade också valt lite kraftigare o längre skruv i samma hål. Kanske dom skruv som är till takplattor av fibercement (efterföljaren till eternitpannorna), dom är ju försedda med bricka o packning.

Inget illa menat, men jag har tyvärr sett alltför mycket Silicon utomhus på byggnader och båtar och andra fordon som inte gör det det ska. Det inte bara släpper efter 2-15 år, det ser samtidigt ofta för djävligt ut och kontaminerar underlaget.

• Gilla
Abel112 och 2 till
  • Laddar…
Ofta är det läktat med bräder och man kan då se spikarna från undersidan, ta ett rejält tag med en tång och dra in dem djupare och samtidigt böja dem under brädan.

Det finns långa farmarskruv

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ö öringen skrev:
Det finns långa farmarskruv
Har inte sett något över 100mm?
Har du någon länk?

TorpAnders TorpAnders skrev:
Har inte sett något över 100mm?
Har du någon länk?
Behöver du så långa skruv? Ligger inte bärläkten direkt under plåten och hur höga är topparna på plåten då? Finns väl farmarskruv som är 80mm iaf

Jag har ett sådant plåttak. Det är spikat direkt på brädtaket under.
Vi har även gammal ladugård på sommarstället, där ligger plåten direkt brädor och är spikade vid varje bräda.
Spikarna går på båda byggnaderna rakt igenom bräderna och sticker ut på undersidan. Så det borde gå fint med 60 eller 80mm farmarskruv.

Jag har inget under mer än takstolar i rundtimmer och läkten som också består av rundtimmer ca 5 tum grovt.

Åsarna på plåten bygger 35 mm så 100-150 mm skruv skulle fungera

Varför inte skruva som modern plåt, mellan nockarna?

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.