Jag har ett ladugårdstak enligt bild där spikarna inte längre vill ligga kvar.
Med tanke på expansion mm kan jag byta ut spiken mot skruv och i så fall vilken typ av skruv?
Dom lär vara runt 100 mm om det ska bita.
Med tanke på expansion mm kan jag byta ut spiken mot skruv och i så fall vilken typ av skruv?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom lär vara runt 100 mm om det ska bita.
Normalt att klockspik ( säkert sådana, skruvad spik med plåtbricka och packning ) lossar och kryper upp, det går att byta till långa skruv med en gummipackning ( farmarskruv är för korta ) ,, men om det går så sätt dom inte i samma hål. Bef. hål som blir efter spikarna tätas med siikon 90 C graders.
Produkter som diskuteras: "farmarskruv"
Farmarskruv FZB elförzinkad FAST
Utvändig infästning av byggplåt
147 kr inkl moms
Läs mer
Silicon är satans påfund och kommer inte in på min gård undantaget i badrummet.
Plåten på taket är rejält tjock och hålen runt spikarna är inte speciellt större än från början så varför inte skruva i samma hål men djupare?
Plåten på taket är rejält tjock och hålen runt spikarna är inte speciellt större än från början så varför inte skruva i samma hål men djupare?
Det med påfund OK upptill var och en, det var därför som jag sa 90 C typ och håller bra, klart det går att dra i samma hål om virket under är OK , klockspik är slagna i uppdelen på plåten som brukligt. Hittar du skruv med packning går det att göra så, i övrigt inga rekommendationer.
Pannplåt - rejäla doningar! Jag hade också valt lite kraftigare o längre skruv i samma hål. Kanske dom skruv som är till takplattor av fibercement (efterföljaren till eternitpannorna), dom är ju försedda med bricka o packning.
Inget illa menat, men jag har tyvärr sett alltför mycket Silicon utomhus på byggnader och båtar och andra fordon som inte gör det det ska. Det inte bara släpper efter 2-15 år, det ser samtidigt ofta för djävligt ut och kontaminerar underlaget.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
TorpAnders skrev:
denna kanske
https://bevego.se/kategorier/ventilation/infastning/byggskruv-kolstal-bricka-tra-ejot
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Jag har ett sådant plåttak. Det är spikat direkt på brädtaket under.
Vi har även gammal ladugård på sommarstället, där ligger plåten direkt brädor och är spikade vid varje bräda.
Spikarna går på båda byggnaderna rakt igenom bräderna och sticker ut på undersidan. Så det borde gå fint med 60 eller 80mm farmarskruv.
Vi har även gammal ladugård på sommarstället, där ligger plåten direkt brädor och är spikade vid varje bräda.
Spikarna går på båda byggnaderna rakt igenom bräderna och sticker ut på undersidan. Så det borde gå fint med 60 eller 80mm farmarskruv.
Jag har inget under mer än takstolar i rundtimmer och läkten som också består av rundtimmer ca 5 tum grovt.
Åsarna på plåten bygger 35 mm så 100-150 mm skruv skulle fungera
Åsarna på plåten bygger 35 mm så 100-150 mm skruv skulle fungera
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Varför inte skruva som modern plåt, mellan nockarna?
Protte
Protte