Hej.

Mitt ena stuprör har tendens att lätt bli överfull.

Nu var det ganska kraftigt med regn, men sett värre, ändå flödade det över i lövrens.

Vad kan man göra åt detta?

S spud skrev:
Hej.

Mitt ena stuprör har tendens att lätt bli överfull.

Nu var det ganska kraftigt med regn, men sett värre, ändå flödade det över i lövrens.

Vad kan man göra åt detta?
Det finns något i rören nedanför som stoppar flödet. Man måste se till att få bort det. Rensa alltså.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
O O skrev:
Det finns något i rören nedanför som stoppar flödet. Man måste se till att få bort det. Rensa alltså.
Tack för svar.
Nja, spolade dem för ett halvår sedan.
Verkar som det kommer för mycket vatten på en gång här.

S spud skrev:
Nja, spolade dem för ett halvår sedan.
Verkar som det kommer för mycket vatten på en gång här.
Knappast möjligt att styra hur mycket det regnar. Snarare är det för dåligt rensat.😂

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
O O skrev:
Knappast möjligt att styra hur mycket det regnar. Snarare är det för dåligt rensat.😂
Det spiller inte över om jag har ”rakt rör”. Rensning är svårt att motivera igen då spolbilen redan varit här och dubbelkollat med kamera.

S spud skrev:
Det spiller inte över om jag har ”rakt rör”. Rensning är svårt att motivera igen då spolbilen redan varit här och dubbelkollat med kamera.
Verkligheten på din video visar att det inte är tillräckligt flöde. Antalet gånger spolbilen försökt lösa problemet är bara irriterande men har ingen betydelse så länge problemet är kvar. Tyvärr.😠

En sak att misstänka är förståss renstratten. Testa att byta med en annan (av de du har på huset) och se om det blir skillnad.

• Gilla
spud
  • Laddar…
Jag får liknande problem ibland men då är det barr och skräp. Dra upp den lösa delen och se om det syns något.

• Gilla
spud
  • Laddar…
Självrensande sil kanske är ett alternativ. Det skvätter väl en del mer utanför då, men det verkar ju redan skvätta så det kanske inte blir en försämring?

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Har du filmat rören i marken?
Du kan ha bakfall eller något annat som hindrar vattnet från att rinna ner.
Är det stopp i ledningen i gatan?

• Gilla
spud
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Har du filmat rören i marken?
Du kan ha bakfall eller något annat som hindrar vattnet från att rinna ner.
Är det stopp i ledningen i gatan?
Ja, det är lite bakfall några meter fram. Spolgubben sa att det ska inte vara några problem, men kan väl bidra.
Jag tycker främst det ser svårt ut att rinna ner i silen, att det kommer för mycket vatten på ett ställe.

J jahallåja skrev:
Självrensande sil kanske är ett alternativ. Det skvätter väl en del mer utanför då, men det verkar ju redan skvätta så det kanske inte blir en försämring?
Har funderat på det och t.o.m. köpt en. Kanske ska prova. Vill dock inte att det skvätter ut då grunden blir förstörd till slut.

Tillfällig lösning just nu är en brunnsutkastare, regnet rinner rätt ner. Dock ingen sil. Någon som har tips på alternativa silar?

RoTe
Du skriver inte var rören går, till kommunens dagvatten eller egen stenkista?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.