Hej,

Jag har en 70-tals garage byggd intill huvudbyggnaden.
Platt taket på garaget är (enligt mig) full, jobbigt att underhålla och så behöver jag skotta snön vid vissa tillfällen.
Dessutom är garaget några cm för låg för nya portar och bilar.

Så planen är att ersätta det taket mot ett sadeltak 22-28 grader lutning.

Nu fundera jag hur själva konstruktionen i taket ser ut då det är täckt från alla sidor.
Själva taket verka från utsidan vara 44cm hög. (Exkluderad ca 10 cm överkant)

Hur har man byggd såna tak?
Är det fackverk med regel som bär hela taket?

Det kan vara limträbalkar, stålreglar, fackverksreglar mm. Vad är det för spännvidd vi talar om? Det kan ju vara vanliga hopslagningar av reglar.

Bart Bart skrev:
Det kan vara limträbalkar, stålreglar, fackverksreglar mm. Vad är det för spännvidd vi talar om? Det kan ju vara vanliga hopslagningar av reglar.
3000x6500 är yttermått på garaget.
Är det vanligt att man byggde med stålregel under 70-talet?
Tillägg skidstahus

Har du ritning på garaget eller kan du begära ut bygglovshandlingarna från kommunen och kika på ritningen hur det är konstruerat?

Ligger de över spännvidden 3000 mm skulle jag tro att det är vanligt regelvirke.

Ska du ändå ersätta taket ersätter du väl befintlig underliggande konstruktion också?

F fribygg skrev:
Har du ritning på garaget eller kan du begära ut bygglovshandlingarna från kommunen och kika på ritningen hur det är konstruerat?
Frågad hus skidstahus men de har inte de längre.
Kan kolla med kommunen vad de har för fastigheten.

Bart Bart skrev:
Ligger de över spännvidden 3000 mm skulle jag tro att det är vanligt regelvirke.

Ska du ändå ersätta taket ersätter du väl befintlig underliggande konstruktion också?
Absolut. Tänkte riva taket och ersätta med nya takstolar. Men skulle vilja veta vad det är jag ger mig in på.

Det är en del av sporten, att inte veta 😀
Jag tror inte att du kommer stöta på något komplicerat. Inget som inte kan lösas med vanliga verktyg och lite tålamod.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.