Hejsan 👋

Har ett tak på mitt hus fr 1909. Ser ut så här underifrån, se bild (lånad från byggahus.se). Ska byta från bandläkt till plåt och undrar om man ska ha råspont först eller bara kondensduk innan läkten? Fått råd om båda. Ena säger att man kan bygga in fukt med råspont i gammal byggkonstruktion, den andra säger att råsponten stabiliserar upp taket. Vad är det som gäller egentligen?
Snälla! Hjälp mig att reda ut det här..

• Takbjälkar och gammalt träunderlag synliga underifrån i ett äldre hus, diskussion om byte från bandläkt till plåt och användning av råspont.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
by_Marie by_Marie skrev:
Ena säger att man kan bygga in fukt med råspont i gammal byggkonstruktion, den andra säger att råsponten stabiliserar upp taket. Vad är det som gäller egentligen?
Hur man skulle kunna bygga in fukt med råspont förstår jag inte? Huruvida den behövs eller inte beror på hur det ser ut under nuvarande takbeklädnad. Underlaget måste vara jämnt och möjligt att fästa plåten i. Oftast blir det bäst och stabilast med råspont, men det är billigare med ströläkt svärs takstolarna. En annan fördel med att bara sätta läkt är att det är enklare att rikta upp och kompensera för ett ojämnt tak.

• Gilla
by_Marie
  • Laddar…
Lägger du råspont ovanpå takspån och sedan papp-fuktspärr ovanpå sponten så måste eventuell fukt i spånet kunna ta vägen någonstans. Det hela beror på hur mycket man river bort och hur mycket spån man har kvar.

• Gilla
by_Marie
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Lägger du råspont ovanpå takspån och sedan papp-fuktspärr ovanpå sponten så måste eventuell fukt i spånet kunna ta vägen någonstans.
Den eventuella fukten tar väl vägen nedåt? Det är ju helt öppet.

Fotografen Fotografen skrev:
Lägger du råspont ovanpå takspån och sedan papp-fuktspärr ovanpå sponten så måste eventuell fukt i spånet kunna ta vägen någonstans. Det hela beror på hur mycket man river bort och hur mycket spån man har kvar.
På vinden är det pappklätt gullfiber nu. Har varit spån förut vet jag.

by_Marie by_Marie skrev:
På vinden är det pappklätt gullfiber nu. Har varit spån förut vet jag.
"Takspån" är något man lägger som ytskikt. Sågspån används som isolering i bjälklaget.

Gamla träbitar av takspån ligger på en träställning, delvis trasiga och väderpåverkade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

useless useless skrev:
"Takspån" är något man lägger som ytskikt. Sågspån används som isolering i bjälklaget.

[bild]
Okej, nja det var sågspån i vindsutrymmet förut innan gullfiber.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.