A
antnor: [citat] Kallas bleckspik. Samma som till fönster- och droppbleck.
16 svar · 25,4k läst
·
I
ivarssonivar: Är gammal plåt som ska se ut som pannor typ finns inget nockband just till den utan du får köpa universal nockband som passar alla tak.
1 svar · 2,4k läst
·
J
johankr: Jag har pannplåt från ekonomistål, i aluzink. Supernöjd med ffa utseende och robusthet. Men en sak att tänka på är genomföringar, som verkar enklare på tegeltak. Det finns helt enkelt fler färdiga system för ventilations-, skorstenshuvar etc. Vid plåttak krävs antingen en plåtis som falsar ihop takplåten med huven, alternativt överliggande plåtskivor som går hela vägen upp till
35 svar · 47,9k läst
·
Villa vista
Villa vista: Kraften mot sidoväggarna kar med frånvaro av åsbalk därav de mindre pelarkrafterna. Dock vet jag ej om man kan lita på programmet.
1 svar · 2,4k läst
I
ivarssonivar: Enkelt svar ja det går men typ av krok du använt och längden på röret till " Ykopplingen" spelar in.
1 svar · 1,2k läst
K
Klicka: Någon med erfarenhet av onduline tak? Tätar dessa tak bra, håller länge? Hur håller färgen?
0 svar · 2,4k läst
Bödde
Bödde: Cellplasten kommer nog inte göra ngn verkan eftersom du måste ha en luftspalt mellan mineralullen och råpsponten. Luftspalten ska var ca 3 cm och gå från takfot och vidare upp i nock så att det blir genomströmning av luft och därmed ingen mögelrisk. Dubbelkolla iaf, bara så du inte lägger en massa pengar i onödan. Lycka till!
4 svar · 1,3k läst
B
Benkert: Hej. Har planer på att lägga om taket (sadeltak med tegelpannor på 30-tals hus) och undrar om någon vet om någon bra takläggare/plåtfirma i Uppsala och vad man ska tänka på när man väljer hantverkare för den här typen av jobb? Vänliga hälsningar
0 svar · 888 läst
larsbj
larsbj: Det går bra att lägga på en fotplåt till, låt det bli nån mm luft emellan fotplåtarna (där det inte är papp) så det inte kan bli vatten kvar där.
1 svar · 1,1k läst
N
SBH: jag föreslår att du flyttar ut takets råspont. och sedan har en breddare hängränna.
11 svar · 7,1k läst
·
hahalj
hahalj: Jo fast det funkar ju inte att limma en plexiskiva mot kanaltaket när takpannorna inte har samma lutning. Takpannorna ligger högre än kanalplasten närmast hängrännan. En plåt, javisst, bockar man den efter de båda taklutningarna så borde det funka. Får skissa på det och åka till plåtslagaren.
10 svar · 18,9k läst
·
E
Erik_1972: Själv skall jag glidgjuta min skorsten, och har byggt en plattform i 45x70mm regler, och på dom kommer där ligga 45x120mm plankar, tänkte först bara bygga den och sen elda den i kamin efteråt, därav köpte jag vanligt obehandlat, men ser ju nu hur stabil den blir, så den fick en omgång cuprinol nu, så blir sotaren säkert glad :) här är ena bocken som skall grensla nocken, innan den
10 svar · 19,8k läst
·
J
jonne72: Tack för svar! Verkar vettigt. Får leta efter något sånt...
2 svar · 3,7k läst
·
ullet
ullet: Jag har tätat ett liknande hål i min hängränna med kemisk metall...
1 svar · 3,2k läst
·
Norrtull
Norrtull: Idag är det en konstruerad nock inne i vardagsrum, men i övrigt lågt i sovrum. Dock som jag ser det borde vi kunna hjöja taket även i vardagsrummet. Den ökningen borde kunna bli ca 150cm. Sen är det alltid en fråga om vilken typ av isolering som kan användas och vilka luftspalter som krävs (är enbart ute efter hightech tunn) för att slippa fukt/rötproblem. Vad tror ni? /Nortull
7 svar · 6,2k läst
·
hahalj
hahalj: Ja det är inte aktuellt med några specialbeställda vinklar, balkongen har varit utan hängrännor i flera år så i värsta fall får det fortsätta vara så, det enda som händer är att jag får tvätta sockeln emellanåt när det skvätter upp jord. Men jag får fundera på hur jag ska göra, popnitning kan ju vara en möjlighet.
8 svar · 6,0k läst
Gunitor
Gunitor: Takläggarna kom en och halv vecka tidigare, duken på plats och läktning pågår. Sen har jag hela helgen på mig och måla hängrännor och talkfotsbrädorna.
13 svar · 3,1k läst
·
RoyMunson
RoyMunson: Detta har jag som innertak på nedervåningen. Ska regla upp en vägg av plåtreglar som ni ser på bilden. Nån som känner till den här innertak/golv-konstruktionen? Det är mycke betong i de nerstickande "balkarna" men när jag borrar mellan den så är det som att borra i gips nästan. Spikpluggarna fastnar iofs tillräckligt men det hade varit trevligare med ren betong.
0 svar · 830 läst
·
C
Chrilletuff: Hej Jag håller på att lägga nytt tak på en utbyggnad på mitt hus. Utbyggnaden har bara lutning åt ett håll (pulpettak) När jag rev det gamla taket upptäckte jag att det fanns runda hål, ca. 5cm i diameter, en bit in från takfot och en bit från toppen. Jag har förstått att detta är ventilation men det jag undrar är om jag ska sätta mögelstopper där? Man gjorde väl bara hål och
0 svar · 2,4k läst
maah
maah: Menar du att spelrummet mellan ovankant på fönster till takfot är 140mm? Skulle underlätta mycket med en bild för att kunna ge bra tips.
1 svar · 1,1k läst
P
pbengtsson: I deras monteringsanvising anger de Rapid, och de har både galvade (el) och rostfria. Kör på vilket som, men se till att ha en bra pistol. Jag har bara använt föregångaren till EVO och det var en rejält rivstark väv (inte mycket likheter med papp) som jag utan tvekan hade kört med klammer. De skriver ju också att EVO är så bra klisterkant att man inte behöhver stressa med
7 svar · 10,7k läst
M
Micke620: Tack för tipset, kollade inte så noga 👍
9 svar · 4,6k läst
I
ivarssonivar: [citat] Jo det är bättre du kommer aldrig kunna dubbelfalsa fotplåten som di föreslog. Kontakta din lokala plåtslagare så knäcker han till dom åt dej heter språngbleck inte fotplåt så om du vill söka efter kanske du hittat då.
3 svar · 1,5k läst
·
C
Chrilletuff: Hej Jag har en tillbyggnad på huset som mäter 28m2. Denna tillbyggnad har idag ett gammalt plåttak liknande 20-profil eller "farmarplåt" och taklutningen är ca. 10,5 grader. Jag har idag inga problem med läckage eller så trots att plåten är skadad på flera ställen och ser ruggigt risig ut. Nu har jag beställt ny tr20 från areco och även idag hämtat yap 2200 underlagspapp från
0 svar · 8,7k läst
Ö
Ötlöe: På stallvinden/höloftet på vårt stall har vi ett plåttak. I rpincip fyller vid det med balar med foderhalm varje höst. Under plåten har det (för 30-40 år sedan?) satts plastfolie som vid det här laget på halva ytan hänger i stor sjok pga ålder. Det finsn alttså inget undertak alls. Jag har rivit ned folien alldeles (dammigt...) på södra halvan för att komma åt den bärande
0 svar · 8,0k läst
I
ivarssonivar: Man använder mer formbart material i änden som bly men kan va svårt att få tag på då man inte få använda det längre eller formbart gummi (ersatt bly) med aluminium remsor i olika tillverkarna ha olika namn på det men din lokala plåtslagare borde ha något hemma.
1 svar · 2,9k läst
·
SSSS
SSSS: Nu har jag loggat sen i mars så här kommer en uppdaterad graf (klicka på den för att få den större). [bild]
5 svar · 3,0k läst
·
I
ivarssonivar: [citat] Inte så vanligt men så länge det finns plåt under panorna också är det okej. Men man måste se till att löv och annat inte fastnar under och stoppar vattnet.
8 svar · 3,9k läst
·
JimmyB
JimmyB: Jag satte kroken i skruvstädet, tog tag i den böjda delen, böjde och det vart perfekt. Man får ta i lite men det känns som om man har full kontroll över böjandet.. Nä, jag är inget atlet, tränar inte alls.
13 svar · 29,5k läst
L
larv4: Jag har tänkt placera kortskarvarna under en takstol, och vid kortskarven på varje skiva, skruva igenom det befintliga taket in i takstolen. Hoppas att det inte är helt feltänkt.
3 svar · 7,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.