OpiMaza
OpiMaza: Du ska väl ha en plåt på vindskivan ? låt den gå upp och täcka nockpannan. (skarven), ser det lika dant ut på andra sidan taket ? Det går nog bra med en bit bly annars, eller likvärdigt. En erfaren plåtsalagare har garanterat en lösning på detta.
12 svar · 4,2k läst
·
T
tommywedell: Jag blir så trött, har googlat slut på internet nu. Finns det verkligen inte på ett enda ställe ett dimensioneringsverktyg för att göra en enkel pulpettakstol? 4 meter spännvidd, och avväxlad med underram. (ska ha innertak på verandan) C-C 120 cm. Cirka 10 graders lutning och snözon 2,5. Ska bandtäckas med lätt plåtbeklädnad. Visst kan jag sätta både 170 mm regel i botten och
0 svar · 2,8k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Du kanske behöver ha större dimension på hängrännor och stuprör? Värt att kolla innan du köper nytt nästa år. Finns enkla dimensioneringskalkyler på tillverkarnas hemsidor.
27 svar · 7,3k läst
·
J
jocke_mejsel: En svetsad ytpapp eller en 5mm Membranmatta ska du ha under, lite beroende på vilken lutning du hade tänkt dig. På den en fukthållande filt eller typ platonmatta.
1 svar · 880 läst
J
jocke_mejsel: Jag hade valt Trebolit (förutsatt att det är en svetsad papp) alla dagar i veckan. Derbigum är galet fult, du får inte samma garantier som med Trebolit och jag anser att en SBS är bättre anpassad än en APP i vårt klimat
1 svar · 3,1k läst
S
Sven Johansson: Dels för att det ska bli bekvämare att isolera samt att man ska kunna ta sig fram till ett fönster i fasaden som jag gjort. Eventuellt ska vi använda vinden till förråd oxå. Har funderat på lösull, men eftersom jag är sjukskriven och fick ett bra pris på isoleringen, så fick det bli den. Tackar :)
2 svar · 1,7k läst
·
R
rusthållarn: Tackar för svar. Vi har byggt upp med reglar och hoppas det blir bra. Nu ska det kontrollmätas några gånger innan plåten ska på. Trist att få ett vågigt tak när man ändå gör jobbet. Har förstått att plåt inte är lika "förlåtande" som tegel.
4 svar · 1,7k läst
A
Arne999: Tänkte inte på hur det såg ut innan......jag har falsade pannor så dom är ganska låsta efter bärläkten.. Har man satt första pannan har man lixom satt hela taket
12 svar · 2,9k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Det låter som du börjar närma dig den krassa verkligheten Julia. Välkommen :)
20 svar · 3,4k läst
·
A
asaabsolut: Hej! jag har ett läckande eternittak och har förstått att det är svårt att sätta upp läkt ovanpå det eftersom fästena är dålda och att ta bort det kostar skjortan eftersom det är asbest.. En takläggare har föreslagit att måla taket (efter tvätt) med ABRATEX, Flexcoat, så att en skyddande hinna tätar taket. Eftersom jag tycker taket är vackert och vet att eternit har lång
0 svar · 2,0k läst
I
ivarssonivar: Det där är ju inte riktigt du behöver en skopa bakom skorstenen så att pannorna ligger rätt eller bly men skopa är bättre. Plåten bakom se dålig ut och behövs byttas och troligen det andra då också.
1 svar · 6,0k läst
·
björnuf
björnuf: jag skrev tidigare inlägg om någon kände till om , hur långt spännvidden får vara med vanliga plank stående på bärlinorna med dimension och lutning , om man har mer lutning kan man ha lite mer spännvidd ex , nån som vet
0 svar · 1,2k läst
björnuf
björnuf: hej jag har ämnat att bygga till ett tak från en byggnad som är i vinkel , byggnaden taket är tänkt som carport ,ifrån den andra byggnaden får jag 2 väggar gratis sen passar platsen väldigt bra , grus är redan urgrävt och i lagt sedan tidigare .pulpettak skulle ju passa bra men så läste jag vidare att spännvidden på den typen jag tänkte kanske är för lång , 6,50 långt och 5 m
0 svar · 1,7k läst
J
JonasFapejo: Det är en bra lösning phl dock funkar de ju bara om du använder grövre läkt eller om skorstenen inte är så bred. har du en skorsten som är säg 1,2 meter bred och du bara har fäst in läkten (25x38) i kanterna så kommer inte det hålla så värst länge.
15 svar · 10,6k läst
·
K
Kallebo: Kanske är det då lättare att bygga två kupor över två fack mellan tre takstolar? Vad jag förstått är det betydligt enklare att räkna på och utföra. Tack för svaret!
12 svar · 20,6k läst
·
M
Micro: Snyggt !! Du får gärna visa bilder på hela bygget. :thumbup:
11 svar · 8,0k läst
·
F
Fungerande: Tänk på att om sotaren måste säkra sig i stegen, så funkar inte en stege i aluminium utan måste vara i stål. Jag vet att b.l.a Scando har både och, men prata med din lokala bygghandel så kan dom nog hjälpa dig
2 svar · 1,7k läst
anders07
anders07: Fågellist!
2 svar · 1,8k läst
B
b8q: Exakt sådär! :thumbup: Borde hålla över vintern tills du fixar taket.
6 svar · 14,2k läst
·
M
moga: Hej, postar här också, råkade lägga inlägget under Byggmaterial. jag bygger ett cylinderformat tak som är lagt med takpapp/ytpapp. Högst upp är det en ventilerad nock (pappen svänger upp en 4-5 cm på två längsgående brädor, så att det blir så att säga en kam på "cylindern", och mellan de två brädorna är det öppet ner till luftspalten under taket). Jag hade tänkt att täcka
0 svar · 3,8k läst
·
T
Torbjörn Lagergren: Jag kan väl utan att överdriva säga att detta är toppen på ett isberg. Finns många fler, och betydligt mer kostsamma saker som är felaktigt i huset. Kraftigt felaktigt fall på betongplatta, en felande altan, brister i köket samt att vi haft en allvarlig vattenskada i badrummet som sedermera ledde till svartmögel i huset. Så, ja, jag är rätt luttrat men har också bestämt mig att
6 svar · 6,6k läst
T
TheGame: Har samma problem tror jag. Har masonit som undertak och där har man bara brutit hål där rören ska upp. Till slut så har det börjat läcka vid huven så jag smetade runt med takmassa speciellt på ovansidan där regnat rinner mot huven. Andra problemet som uppstått är avsaknaden eller dåligt Nockband ovanför huven gör att regn kan studsa in och rinna på masoniten och sen ner efter
13 svar · 4,0k läst
·
M
meckis: finns ju duk man har ist för råspont/papp. men har ju sett byggnader där man fuskat med just - pressening ist för papp. så.. en bild kanske kan ge klarhet?
1 svar · 853 läst
fredri_k
fredri_k: Ja riktigt direktöversättning :cool: - har beslutat att inte anlita.. Tack för feedback! Får bli lite piasavakvast + tak gti, lite motion, och slinter man slipper man undan jobbet kanske :beer:
3 svar · 2,1k läst
·
I
ivarssonivar: Är ju väldigt dyrt med wakaflex ring plåtslagaren och fråga om dom kan knäcka till underbeslagen om du måttar och monterar det är inte svårt och blir billigare.
1 svar · 4,5k läst
P
PerOF: Det blir stekhett under den svarta pappen, så det torkar fort. Det känner man igen på en svagt lukt av bränt virke , som i en bastu. Det gick knappt att gå på taket, På grund av hettan Så funkade det för mig. Men det här var under värmeböljan. och att jag fick på plåttak på pappen.
6 svar · 17,5k läst
H
HenrikP: "Timmerhuset kräver också ett ganska tungt tak. – Det är inte bra att lägga plåt utan man måste minst ha betongtegel, säger Jan-Anders." http://www.byggahus.se/bygga/bygga-timmerhus
1 svar · 5,0k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Så du gillade inte min uppskattning? Den grundade sig på ett liknande jobb som jag fick gjort år 2011. Trevlig söndagskväll själv :)
9 svar · 2,8k läst
F
Forbo: Det funkar, men du måste sätta några distansläkter mellan vindduken och råsponten, annars kommer du trycka upp duken med isoleringen så det inte blir någon luftspalt.
3 svar · 4,7k läst
·
L
Lago: Hej, det ser inte trevligt ut men tror inte det är ruttet ,men prova med tex en kniv för säkerhets skull. Det ser ut som om det ligger spån i bjälklaget och att man har lagt mineralull vid kanterna och kanske täppt till vid takfoten,då är i alla fall gavelvent för liten. Omjag vågar ge ett tips släng ut mineralullen och ha bara spånen kvar är det lite öka med extra spån och bättra
1 svar · 1,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.