6 556 läst ·
20 svar
7k läst
20 svar
Hur hade ni hanterat detta taket *bilder*
Oljehärdad masonite är ju en ganska vanlig lösning på såna tak. Bort med läkten först, på med skivorna nerifrån och upp men förskjutna så du slipper fyra skivor på varandra i hörnen, lägg ströläkten, som inte bör vara för klen, så att den inte hamnar där tre skivor överlappar varandra och sen på med bärläkt och pannor igen. Du kan också lämna en liten öppning ovanför, eller bakom mha distanser, fotbrädan så att ev bös kan halka ner under bärläkten och hela vägen ut.
Jag är bara amatör på området men har gjort så på ett tak och lär göra det på ett tiotal till här på gården framöver
Jag är bara amatör på området men har gjort så på ett tak och lär göra det på ett tiotal till här på gården framöver
Jag fick svar från duksäljaren
Pratade med en lokal kändis för att ha jobbat med tak av gammal sort och han sa masonit.
- Fast han var gammal så han känner inte till modernare alternativ så är ju inte riktigt rättvist.
Pratade även med ett snickeri, han visste inte så mycket om tak, men rent materiellt så andas masonite så det blir inte att man kväver taket. sidorna på brädorna var tillräckligt för torka brädorna vilket jag var tveksam till men...
Men det blir nog masonit, strö och bärläkt.
Men jag tycker det låter knasigt att man lägger duk mellan strö och bärläkt. Duken blir antingen väldigt hängandes mellan ströläktarna. Eller, så blir den så inpå bärläkten att skräp inte får någon ränna att falla ner genom utan blir kvar på bärläkten.
Pratade med en lokal kändis för att ha jobbat med tak av gammal sort och han sa masonit.
- Fast han var gammal så han känner inte till modernare alternativ så är ju inte riktigt rättvist.
Pratade även med ett snickeri, han visste inte så mycket om tak, men rent materiellt så andas masonite så det blir inte att man kväver taket. sidorna på brädorna var tillräckligt för torka brädorna vilket jag var tveksam till men...
Men det blir nog masonit, strö och bärläkt.
Jag har startat en liknande tråd här för någon månad sedan, tror den heter något i stil med "underlagsduk eller oljehärdad masonite" och fick samma råd. Material som harmonierar brukar vara en beprövad strategi för gamla hus!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vädergudarna är emot mig och mitt tak.
När jag tog bort skorstenen så hade det varit sommarens 3 finaste veckor i rad.
Sedan kom sommarens mest intensiva och längsta regnskur i veckor när jag hade naket tak med hål genom.
Väntade, uppehåll och torka kom.
Jag tog tag och började byta brädor och pang, höstens dagliga regn var ett faktum.
Dom gamla brädorna har sugit i sig endel vatten på olika ställen.
När jag tog bort skorstenen så hade det varit sommarens 3 finaste veckor i rad.
Sedan kom sommarens mest intensiva och längsta regnskur i veckor när jag hade naket tak med hål genom.
Väntade, uppehåll och torka kom.
Jag tog tag och började byta brädor och pang, höstens dagliga regn var ett faktum.
Dom gamla brädorna har sugit i sig endel vatten på olika ställen.
- Funderar nu på om jag ska slutföra taket. Dvs lägga olje-masonitskivor över blöta brädor, läkta och tegel.
- Eller stoppa,lägga pressning, riva bort samtliga brädor nästa sommar och på med nytt över hela taket.
- Eller vansinneschansa och bara sätta traktorskopan nertill brädorna och trycka loss många brädor i ett svep och slänga på nya brädor över hela taket och masonit på en och samma dag.
Redigerat:
Ja det blev endel brädor på ena sidan. Andra sidan nästan bara gamla. Där kan vissa rader vara så tätt inpå varandra så om det kommer skit där så fastnar det lätt och risk för röta.
Sen är det lite sprickor också med risk för lättare ta skada om vatten slinker in bakom takpannorna.
Efter pratat med takpappfabriken så kände jag inte det var något jag litade på.
Kvar är gamla masonit-metoden. Stora härdade skivor som täcker hela taket.
Men jag har inte en klar bild hur skivorna ska ligga. Var skarvarna ska hamna.
Om dom skarvarna hamnar över luftgångarna så ströläkten inte krockar med dom, så är ju risken att dessa ändar viker sig ner med tiden. Stabilast är ju att dom ligger på "lockpanelen".
Är det någon som har bild eller annat så jag är med i hur jag ska lägga masonit?
Visa bilaga 126875
Sen är det lite sprickor också med risk för lättare ta skada om vatten slinker in bakom takpannorna.
Efter pratat med takpappfabriken så kände jag inte det var något jag litade på.
Kvar är gamla masonit-metoden. Stora härdade skivor som täcker hela taket.
Men jag har inte en klar bild hur skivorna ska ligga. Var skarvarna ska hamna.
Om dom skarvarna hamnar över luftgångarna så ströläkten inte krockar med dom, så är ju risken att dessa ändar viker sig ner med tiden. Stabilast är ju att dom ligger på "lockpanelen".
Är det någon som har bild eller annat så jag är med i hur jag ska lägga masonit?
Visa bilaga 126875
Klicka här för att svara