Hej, håller på och inreder vinden på en SMV kalmar och har börjat fundera hur man ska lösa takkupan. Jag vill ha öppet där till nock - så gott det går och undrar hur man ska lösa det med isolering och ventilation.
Jag sätter väl luftspalt av masonit i snedtaket som vanligt, men ska den öppen vid nocken? eller kan man sätta den "hela vägen runt"?
Funderar även på om man måste sätta en "ny" hanbjälke ovanför den som finns, eftersom man måste ju nånting att spika glesen i.
Hur mycket isolering ska man isf ha i det lilla hanbjälklaget (som nästan är hela vägen till nocken.
Måste man ha ventiler i nocken, eller räcker dem som finns i gavelspetsarna för ventilering?
Är det någon som har gjort något liknande som har en bra beskrivning, eller bilder?
Jag sätter väl luftspalt av masonit i snedtaket som vanligt, men ska den öppen vid nocken? eller kan man sätta den "hela vägen runt"?
Funderar även på om man måste sätta en "ny" hanbjälke ovanför den som finns, eftersom man måste ju nånting att spika glesen i.
Hur mycket isolering ska man isf ha i det lilla hanbjälklaget (som nästan är hela vägen till nocken.
Måste man ha ventiler i nocken, eller räcker dem som finns i gavelspetsarna för ventilering?
Är det någon som har gjort något liknande som har en bra beskrivning, eller bilder?
Hej! Håller själv på med en Kalmar... Var hittar jag dina ovan nämnda bilder, etiol? /Pontus
Hej blygarn! Hehe... Misstänkte det... Vi byggde huset under 2012, utanför Uppsala, och håller fortfarande på... Och lär väl så göra lång tid framöver... Du råkar inte ha några bilder på just takkupan?
Tror etiol frågade om du inte hade några bilder på ditt tak / din konstruktion att lägga ut här?
Det blir betydligt mindre gissningar då.
Avsaknad av bilder (+ text) är förmodligen varför det inte kommit några direkta kommentarer/förslag. Tror att det finns många här annars som kan hjälpa till med takkonstruktionen, men man måste ha en klar bild över förutsättningarna.
Det blir betydligt mindre gissningar då.
Avsaknad av bilder (+ text) är förmodligen varför det inte kommit några direkta kommentarer/förslag. Tror att det finns många här annars som kan hjälpa till med takkonstruktionen, men man måste ha en klar bild över förutsättningarna.
Nu har jag rotat fram lite bilder på kupan, de jag hade på telefonen är dessvärre bara efter att isolering kommit upp, men kanske nåt att se ändå!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det som hänt sedan sista bilden är att jag har fått upp OSB på sidorna och reglat klart med 2'2'-or i taket för att få till lite extra isolering, i hela kupan. Där ska det sedan upp panel.
Borde bli bättre på att ta bilder!
Borde bli bättre på att ta bilder!
Tack för bilderna, blygarn! Mycket givande! Har också funderat på att isolera upp till nock, men utan hanbjälkarna. Du råkar inte ha några bilder på hur du har löst luftspalten i takkupan, framför allt i den där jobbiga vinkeln mot limträbalkarna?
Oldboy - jag kontaktade en tekniker hos husleverantören ang det vi pratat om tidigare och fick följande svar:
"[FONT=Times New Roman,serif][FONT=Calibri,sans-serif]Luftspalten, i de små takstolsfacken som bildas där kuptaket ansluter mot hustaket, där monterar du vindavledare som i de övriga facken.[/FONT][/FONT][FONT=Times New Roman,serif][FONT=Calibri,sans-serif] Där det inte går att ventilera ut via takfot, borrar du hål i överramen (takstolen) så du får cirkulation in till nästa fack."[/FONT][/FONT]
Föga givande... Jag tror att jag har en lösning på g... Har gjort ett uppehåll på vinden för att göra klart resten av altanen nu när vädret är så fint! Har ju ingen snö här i Uppsala-området...
Oldboy - jag kontaktade en tekniker hos husleverantören ang det vi pratat om tidigare och fick följande svar:
"[FONT=Times New Roman,serif][FONT=Calibri,sans-serif]Luftspalten, i de små takstolsfacken som bildas där kuptaket ansluter mot hustaket, där monterar du vindavledare som i de övriga facken.[/FONT][/FONT][FONT=Times New Roman,serif][FONT=Calibri,sans-serif] Där det inte går att ventilera ut via takfot, borrar du hål i överramen (takstolen) så du får cirkulation in till nästa fack."[/FONT][/FONT]
Föga givande... Jag tror att jag har en lösning på g... Har gjort ett uppehåll på vinden för att göra klart resten av altanen nu när vädret är så fint! Har ju ingen snö här i Uppsala-området...
Hmm vet inte vilka limträ du menar, men ja den jobbiga vinkeln du pratar om (27.5 tror jag) är dryg... Luftspalten i takkupan är masonite som går hela vägen runt i takstolsfacken. Vid takfoten satte jag en vindtät papp som vindledare. Så det blev lite meck med att få det bra, men det kanske inte är hela världen.
Pontus Ylander skrev:
Klockrent. Man borrar ventilationshål i takstolen för att få en sammanhängande luftspalt. Då så, då var det löst.
Redigerat:
Snyggt! Jag tycker verkligen om panel i tak...
/Pontus
/Pontus
Klicka här för att svara