L
Liam78: Toppen, det får bli alternativ 2 känns säkrare. Tack för hjälpen,
2 svar · 5,9k läst
·
L
LarsAugust: Hej! Vi köpte nyligen ett kedjehus byggt 1970. Några dagar efter inflytt la jag märke till att innertaket i köket hänger ner över köksskåpen (se bifogad bild). Jag kan föra in ett papper under den djupaste svikten, så det trycker inte på skåpen, men är rädd att det kommer hänga mer och göra det. Jag kan lyfta det på plats med egen kraft, så jag tror (och hoppas, antar jag) att
0 svar · 4,9k läst
·
P
Prosit: För några veckor sedan lade jag underlagsduken T-Tak Evo på mitt tak men tydligen så krymper den när det blir så varmt som det har varit nu. I vinklarna där taken möts (ränndalarna/vinkelrännorna) så är duken nu sträckt så att det kanske sär 2 cm ner till underbeslagsplåten som sitter under. En plåtalagare jag hade hit reagerade på detta. Nu är frågan: Ska jag snitta upp duken
0 svar · 1,7k läst
·
F
Fredrik Å: Hej Jag skulle börja med att fixa ventilationen i bodelen så att du får undertryck och på så vis minskar läckaget till vinden. En PAX fläkt på toan är inte det jag menar utan antingen konvertera till mekanisk frånluft som går med konstant och korrekt justerat flöde 24/7 alternativt en FTX anläggning. Detta är något du bör göra ändå,då självdrag inte räcker med dagens vanor.
1 svar · 5,3k läst
·
I
ivarssonivar: Svårt att säga då det är proffs pappen som är bäst då det är stor skillnad på svetsad och limmad skarv så man får kortare livslängd. Tycker icopal papp är en av dom bästa och icopal är störst i värden på papp. Tillverkarna ger upp till 15 år garanti på vissas typer av papp men dom brukar säga livslängd runt 30 år aldrig hör någon säga 50 år.
17 svar · 7,2k läst
N
Nilsson73: Hej! Jag funderar på att bygga ett dubbelgarage som ska sitta ihop med befintligt bostadshus. Skulle vilja ha en stor altan uppe på garaget. Tanken är att garagets bredd ska bli 8 m (7,5m invändigt) och jag vill inte ha några stolpar i garaget, är även mån om att taket inte får bli för "tjockt". Söker goda råd om dimensioner, materialval för detta platta tak. Bor i Dalarna så
0 svar · 995 läst
M
MagicFingers: viktigt är väl att klackarna(en) på pannan kan vila på bärläkten....
2 svar · 3,0k läst
·
I
ivarssonivar: [citat] Läste ditt blogg inlägg "Inspireras av fina falsade plåttak" där du har en bild på exakt ett sånt tak även flera med så kallat förskjuter skarvarna under falsat plåttak vilket det är men borde märkas som skivtäckning då det har annat utseende och pris. Är lite som ler tegel och betong pannor båda är pannor men är inte samma sak. Inspireras av fina falsade plåttak:
9 svar · 5,1k läst
·
I
Ida Olai: Hej! Vi har en vind vi önskar skapa sovplatser på. Rakt genom rummet går två bjälkar ner till, bit ovanför golvet, likaså i taket. De vore perfekta att använda som stöd att bygga vägg och säng. Vågar man det? De håller ju uppe hela taket...tacksam för svar.
0 svar · 1,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Råsponten behöver inte vara ändspontad för att skarvas mellan takstolarna. Bara man undviker att ha flera skarvar intill varandra i samma takstolsfack.
19 svar · 5,7k läst
E
Emanan: Hej! Skall bygga om fritidshuset lite och vill ha högt i tak så det blir limträbalk och 2x9 som "takstolar". Nu när jags sitter och ritar för att skicka in något till byggnissen på kommunen så får jag inte riktigt till taksprånget. Är det någon som har någon bra idé? Gärna bilder och skisser... Jag testade att höja hammarbandet genom att ställa dubbla 2x5 upp som jag vilar
0 svar · 1,0k läst
P
Prosit: För att undvika att löv och annat samlas och hindrar regnvatten från att ta rätt väg ner från taket i mitt något besvärliga takmöte så håller jag på att på en snickares anmodan bygga in en del av gavelutsprånget på ett tak som skjuter ut över ett annat, se bild. Lådan kommer att gå över nocken och ett extra lager underlagsduk kommer att läggas och dras upp på lådans utsida
0 svar · 5,8k läst
·
L
lt1cobra: Kolla om det kan funka med halvpannor så slipper du stå och kapa? Plåten går också att få med 'special mått' från plåtslagare om man vill
5 svar · 2,5k läst
M
Micke620: Lösningen som Nerx nämner låter bättre, då blir det mer plats rännan, rensats har det nog inte gjorts på åtskilliga år med tanke på hur mycket skräp det satt fast mot bärläkten i skottrännan. Tack för tipset om plattjärnet, det låter enklare än att dra upp ränndalen på pannorna, Jag skall försöka ta nån bild så ni ser hur det ser ut
5 svar · 1,6k läst
H
hempularen: Flyttad från El.
4 svar · 1,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Och en bild säger mer än tusen ord :) http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/151276-projekt-byte-av-tak-pa-gaststugan-bilder.html?perpage=15#post1123437 PS Fast texten är knasig. Noten är urtaget i brädans "underkant". Hur kan man "skära/såga/riva bort" en del av ett urtag?
18 svar · 16,4k läst
O
Oaklake: Kolla med Kullabygdens byggnadsvårdsbutik. Hart själv nockpannor som dina, men de ligger så bra på taket... :)
7 svar · 3,7k läst
·
Rebeckaf
Rebeckaf: Jag skulle def ha valt alt 1 enl ovan, då har du hela taket fixat på en gång. Alternativet till det skulle kunna vara att sänka golvet under lyften om det går.
3 svar · 7,9k läst
A
asaabsolut: Hej! Jag återknyter till ämnet. Har ett eternittak på en stuga om 45kvm som inte är helt tätt (inte jättelutande tak, vet inte grader). Funderar på billigaste och snyggaste lösningen. Jag ska inreda loftvinden och behöver även isolera taket. Jag tänker att det är bäst att ha kvar eternittaket under det nya taket. Frågan är om jag kan vinna plats och trivsel på loftet genom att
17 svar · 4,6k läst
·
P
Prosit: Nyligen kom jag äntligen så långt i kitt projekt att jag behövde underbeslagen. Det blev HJM i Mölndal som tillverkade dem åt mig.
7 svar · 2,3k läst
SC Aero
SC Aero: [citat] Vad var frågan :confused:
6 svar · 4,4k läst
AntonBe
AntonBe: Jag ska lägga om taket nästa sommar själv, men hade några firmor över för att titta på det och se om det skulle vara prisvärt. Dock skulle det billigaste företaget ha 65 000 kr efter rot i bara arbetskostnad, så jag har valt att lägga om själv. - Hur hittar jag lämpliga företag? Jag googlade för att se vilka som fanns i närheten samt vilka som verkade seriösa. Ta gärna in
1 svar · 2,5k läst
·
MathiasS
MathiasS: Finns många tätmassor för detta, tex Sika supermastic-2, den hittar du på hornbash, beijer etc.
16 svar · 11,4k läst
·
M
mullemeck2: Hade man inte haft plåten och reglar på gården redan så hade valet varit lätt :) Vi får väl se hur det går imorgon om jag lyckas luta upp taket till 7 grader. Annars får jag nog bita i det sura äpplet och lägga papp och se om jag kan kränga iväg plåten igen :) Tack för svar iaf
7 svar · 9,2k läst
D
Dea_34: Håller på att rita ihop ett garage med låglutande (3 grader) pulpettak. Skulle behöva hjälp med lite bilder och konstruktionstips för att åstadkomma minsta möjliga överhäng åt alla håll med ändå få till ett funktionellt tak. Hur gör man lämpligast kant och nockavsluten? Hur får man till bra ventilation i takfot och nock med minsta möjliga överhäng? /Dea
0 svar · 4,8k läst
depalma
depalma: Perfekt, tack!
10 svar · 9,9k läst
·
H
Howie: Tack för snabbt svar.Det låter bra. Som amatörbyggare så är det lätt att bli orolig när det ser tveksamt ut på taket. Det kan mycket väl vara som du skriver, att skarven är korrekt. Jag får kolla noggrannare om den släpper in vatten eller inte. Om den verkar ok, så får den vara kvar. Dumt att övergöra något. Tack igen!
2 svar · 6,0k läst
M
MrTim: Allt fler "moderna" hus har helt skippat takfot, dom låter panelen gå hela vägen upp till plåten. Hur löser dom luftningen av råsponten då? Säg att man har ett pulpettak. Eller låter dom ventilationen cirkulera bakom panelbrädorna, upp längs med taket och ner bakom panelen på andra sidan,struntar dom helt i luftningen, eller använder dom sig av något annat än spont?
0 svar · 2,8k läst
J
JohnLonn: Hej. Jag står också inför utmaningen att förhoppningsvis kunna ta bort hanbjälkarna på min vind. Kan ni rekommendera en byggnadsingejör som ni använde? Tack på förhand / John
22 svar · 21,8k läst
Stefan N
Stefan N: Nu har ju firman gjort om allt.
25 svar · 16,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.