Imorgon ska jag börja sätta takläkt men behöver planera lite bättre angående hängrännor.
Jag är inte så sugen på att ha någon takfotsplanka, utan vill helst bara ha en fotplåt.
Försökt hitta hängrännefästen som man sätter i läkten likt på bilden men lokala butikerna har inga.
- Är det någon föråldrad lösning som är förbjuden pga dålig funktionalitet eller finns dom kanske i en butik jag har missat?
/eller att dom sättes på taket/
Jag är inte så sugen på att ha någon takfotsplanka, utan vill helst bara ha en fotplåt.
Försökt hitta hängrännefästen som man sätter i läkten likt på bilden men lokala butikerna har inga.
- Är det någon föråldrad lösning som är förbjuden pga dålig funktionalitet eller finns dom kanske i en butik jag har missat?
/eller att dom sättes på taket/
Redigerat:
Jo fast mina lokala butiker har bara två fästen, en vinklad och en något ställbar för takfotsplanka, blev lite fundersam ifall det bara var slumpen eller om det tex kommit nya regler som säger att man SKA ha på planka.. Var även svårt att hitta via bild-google.
Redigerat:
då är det ju bara dåligt utbud.Yrrol skrev:
borga finns ju. dom gör en "läktkrok.
sen kan det ju rinna vatten på underlaget också. därför man har någon storts underlagspapp
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Såna krok som är på bilden är dom vanligaste kroken och många bygghandlare har dom och plåtslagaren har dom garanterat. Men dom finns inte färdig knäckta det får man göra själv eller låta plåtslagaren göra det.
vågar man chansa på att sätta läkt utan dessa monterade först?
Bara chansa på ett visst utstick av pannorna, säg 30-50mm och hoppas på att rännorna hamnar lagom därunder?
Eller är jag bara dum som stressar så med att få dit läkten först?
Bara chansa på ett visst utstick av pannorna, säg 30-50mm och hoppas på att rännorna hamnar lagom därunder?
Eller är jag bara dum som stressar så med att få dit läkten först?
många kör ju med 100mm rännor jag kör hellre med någon av dom större.Yrrol skrev:
du kör utan papp eller? tänkte på bilden på förra inlägget?
Taket var från början bara plank och tegelläkt samt tegel.SBH skrev:
Detta har ju stått sedan 20-50talet och först nu behövas lagas lite nu när jag togbort en skorsten.
- Tänkte lagt masonit, men har ont om tid. (rädd för snö)
- Kommer dock lägga ströläkt så nu blir det iaf en förbättring som förhindrar att skit fastnar på tegelläkten vilket var på sånna platser som planket tagit rötskada.
- Nya pannorna är dessutom mer täta, och nocken kommer få extra skydd med. Tror mycket skit smet in där förr.
lägg du på masonit. har du dåligt med tid lägg masonit som är oljehärdad. så klarar taket snön.Yrrol skrev:Taket var från början bara plank och tegelläkt samt tegel.
Detta har ju stått sedan 20-50talet och först nu behövas lagas lite nu när jag togbort en skorsten.
- Tänkte lagt masonit, men har ont om tid. (rädd för snö)
- Kommer dock lägga ströläkt så nu blir det iaf en förbättring som förhindrar att skit fastnar på tegelläkten vilket var på sånna platser som planket tagit rötskada.
- Nya pannorna är dessutom mer täta, och nocken kommer få extra skydd med. Tror mycket skit smet in där förr.
men kolla så att taket ej är fuktigt. helst ska du ha på skydd så fort du lagt sista trästumpen.
(fortsätter berätta mitt nuvarande tänk)
Kan inte fåtag på skivor som tveklöst är oljehärdade. Butikerna har börjat köpa från en leverantör som skeppar ut något tveksamt. Men jag hade skivor liggandes som reagerade på fukt och väta.
Rädd för chansa och lägga det på taket och det visar sig vara som en svamp.
(ja jag har lite otur med mina lokala butiker justnu, hehe)
Detta är bara ett liten förrådsstuga så man behöver nog inte vara fanatisk.
Mina grannar lade om sina villa-tak precis som dom var innan, ny tegelläkt direkt på plankundertaken.
Och det är ju sant, har dom klarat sig så många årtionden så funkar det nog en ny omgång. (klart man kan göra förbättringar. Vore det min villa hade jag nog garanterat gjort det)
Kan inte fåtag på skivor som tveklöst är oljehärdade. Butikerna har börjat köpa från en leverantör som skeppar ut något tveksamt. Men jag hade skivor liggandes som reagerade på fukt och väta.
Mina grannar lade om sina villa-tak precis som dom var innan, ny tegelläkt direkt på plankundertaken.
Och det är ju sant, har dom klarat sig så många årtionden så funkar det nog en ny omgång. (klart man kan göra förbättringar. Vore det min villa hade jag nog garanterat gjort det)
allt reagerar ju på fukt till slut. om du haft taket öppet hela tiden. så tyckar jag du lägger på ströläkt och bärläkt och på med pannor. du kan ju ta hängrännan till sommarenYrrol skrev:(fortsätter berätta mitt nuvarande tänk)
Ja riktigt, det är också en faktor jag tänkt på, taket är blött efter veckor med regn, speciellt dom gamla brädorna.
Men, om jag lägger ströläkten rakt nog, så kan jag, om jag någon gång vill, kunna skickaupp masonitremsor rentav utan lyfta pannorna. Okej inte optimalt, inte troligt, men inte heller omöjligt.
Nåväl.
Tillbaka till rännorna så såg jag att dom gamla takfotsplanken var satta som ett lock nertill på undertakets "luftkanaler" och det om något orsakade skador då skit fastnade längst ner. Klart det går att montera brädor med lite trix för få öppna kanaler men känns bäst om jag kunde skippa dessa och bara skyddat med tunn plåt samt fästena är ovanpå taket. Men nu vet jag ju iaf att dom finns att köpa än även om jag inte lyckats finna dom.
Men, om jag lägger ströläkten rakt nog, så kan jag, om jag någon gång vill, kunna skickaupp masonitremsor rentav utan lyfta pannorna. Okej inte optimalt, inte troligt, men inte heller omöjligt.
Nåväl.
Tillbaka till rännorna så såg jag att dom gamla takfotsplanken var satta som ett lock nertill på undertakets "luftkanaler" och det om något orsakade skador då skit fastnade längst ner. Klart det går att montera brädor med lite trix för få öppna kanaler men känns bäst om jag kunde skippa dessa och bara skyddat med tunn plåt samt fästena är ovanpå taket. Men nu vet jag ju iaf att dom finns att köpa än även om jag inte lyckats finna dom.
Klicka här för att svara