Hej sitter å funderar på hur sättningen i vårat hus pga okunskap kan lösas, Huset har brutet tak, problemet är att nån har tagit bort en hel kallvindsvägg även kallad kattvind. I samma vägg finns även en kupa ut till en stor balkong, Vilket gör att innertaket på övervåningen säckar rätt så friskt, mätte på måfå idag och får fram ca 8-9cm i mitten av rummet ca. Ser även att ytterväggen lutar lite utåt med hjälp av pass, vilket inte är så kul. Ska mäta mer exakt med hjälp av laser i dagarna här.
Golvet på övervåningen lutar från mitt och ut till båda ytterväggarna. Vilket är vanligt i ett timmerhus som börjar bli nära 100år gammalt då timmret sjunker ihop lite i ytterväggar,men stannar där. Inget som skrämmer mig och tillhör charmen.
Dock är denna sättning onödig när man bara tar ner väggar utan å tänka sig för.
Min tanke är att stämpa upp exakt där väggen va innan som va gjord av stående plank, givetvis lägger jag ut en kraftig regel över golvbjälklagret, så att kraften fördelas. Sen är det väl limträbalk som gäller samt pelare. Men jag vet inte om jag vågar punktbelasta så med 2 pelare, utan vi tänkte utnyttja ytan till klädförråd och bygga regel vägg upp till limträbalken med 2"4 eller mer?.
Frågan är vågar man göra detta, alltså försöka trycka upp detta häng.
Kom gärna med råd eller tips
Mvh Magnus