Hej! Skulle behöva få upp lite taksäkerhetsutrustning till sotaren. Fick först tipset av sotaren att "sätt upp ett glidskydd på skorstenen" som är ca 5,5 - 6 m upp. Nästa besök, då hade jag inte hunnit detta, blev istället tipset "montera taksteg". Jag siktade på det senare och hittade sort men blev fundersam eftersom det är murade nockpannor, tänkte hur göra, så jag ringde en hantverkare. Vet inte om det var bästa alt. men efter att ha mailat bild fick jag offert på taksteg inkl. montering. Jag var beredd att acceptera men tyckte det var bra att han kom och tittade, efter många om och men blev det bokat och fick svaret "går inte med taksteg, det måste bli stege" och så gick priset upp.

Var beredd att acceptera även detta, även om det satt långt inne då jag tyckte jag fått pris och hade lämnat info, men fick beskedet att det skulle bli en alu-stege som låg ovanpå plattorna och inte en mer diskret som ligger i dalarna på pannorna, men ingen förklaring till varför bara alu skulle fungera. Pratade med Weland som inte heller kunde förklara var i problemet med de alt. jag önskade låg.

Bifogar bild. Är det någon som har tips på lösning så att sotaren blir nöjd? Skärmavbild 2014-11-11 kl. 20.32.06.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Förstår inte riktigt varför murade nockpannor skulle utesluta taksteg? Att fästa en stege i nocken blir ju däremot knepigare så borde vara tvärtom mot vad din hantverkare säger.

Det sotaren vanligtvis kräver är glidskydd för stegen samt ett säkert sätt att komma upp till skorstenen. Det senare tycker jag klart enklast och diskretast löses med taksteg som hakas fast över bärläkt och pannor. Det är gjort på någon timma. Det gäller bara att hitta taksteg med en bredd som är anpassad för dina pannor. Glidskydd bultas fast vid takfoten. Inte heller någon stor sak.

Det som möjligvis är lite speciellt med din skorsten är placeringen precis vid gaveln. Möjligt att det ställer krav på något ytterligare skydd eller räcke. Det kan du dubbelkolla med sotaren.

Tillägg:
Förstod nu hur din sotare tyckte det räckte med ett glidskydd direkt på skorssten i och med dess placering vid gaveln. Stegen kan väl ställas direkt mot gaveln/skorsstenen? Det är ju ännu enklare än taksteg. Gör så om det var fine med sotaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack för svar Macarus. Det jag såg med takstegen var att det kan vara svårt att fästa takstegen högst upp, speciellt med murande nockpannor, och eftersom skorstenen inte heller sitter mitt på huset utan lite förskjuten mot "bortre sidan" (och där går inte att gå upp) så behöver nog sotaren kunna gå säkert ända upp till nock(?). Jag hittade annars rätt bredd på takstegen, så det skulle nog lösa sig.

Ja, stegen går att ställa upp mot skorstenen, så med en stabil bra stege (kan behövas för höjden) och med ett bra glidskydd så vore det kanske en enkel lösning.

Jag tror att en takstege fästs via band in under pannorna, men är inte helt säker på hur hantverkaren hade tänkt.

Skärmavbild 2014-11-11 kl. 21.33.40.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har erfarenhet av hur man gör upp mot nock i ett fall som detta och kan tipsa? Tar tacksamt emot tips i så fall.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.