Y
Manualen säger 30-50mm utstick.
Plåtslagaren sa nog 30-40mm och menade att regnet skulle falla på början av rännan.

Men mitt resultat blev ca 50mm utstick och att det hamnar i djupa delen av rännan.
Är det okej?
(kommer sätta takfotsplåt också även fast det snarare är risk för vattnet att halka utanför än innanför)

DSC_0114.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mindre risk att rännan skadas av snöras om den sätts något längre in som plåtis rekommenderade.

Y
Fast plåtis sa ju tvärtom, för uppnå det så får jag flytta ut rännan och den fångar då upp mer snö?

Jag tror det där kommer att funka bra. Om du vill simulera störtregn så gå upp på taket och häll ut en hink vatten och se om det hamnar i rännan eller forsar över/förbi den (vilket jag inte tror). Enda nackdelen jag kan se skulle väl vara att det blir lite trängre att komma åt att rensa hängrännan från löv och annat.

Yrrol skrev:
Fast plåtis sa ju tvärtom, för uppnå det så får jag flytta ut rännan och den fångar då upp mer snö?
Ah, ja då tycker jag absolut du ska göra som du tänkt.

Det där funkar behövs inte ändras.

Y
Ja jag var hos plåtslagaren igen och visade min bilder, fick svaret att det var inge problem alls. Håller på att ommontera vissa nu så allt ska gå i linje. :)

Tackar för svaren

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.