Hej

Vår taksituation är/var en aning tragisk. Vi har byggt ut / byggt om hela huset i augusti och lagt på nya takstolar och nytt tak över hela gamla huset och över en stor ny yta. Totalt 12 x 20 m som vi lagt tak över.

En duk (motsvarande papp) rullades ut på taket rätt så omgående (inom ett par dagar) och så stod taket i några månader, med lite läkt här och var för att hålla pappen på plats.

Efter ett tag började det droppa lite här och var och jag har sprungit runt över halva taket med en burk asfaltsklister och täckt till läckor med. Det mesta har blivit bra.

Nu är taket färdigt, tegel, vindskivor, plåtar och precis allt är på plats och taket är tätt och fint, däremot är det grönmögel i ungefär halva taket.

Jag vet inte om detta är allvarligt eller om allt löser sig av sig självt. Ska man behandla det? Jag tar för givet att taket är väldigt tätt framöver och utrymmet är nu väldigt luftat då huset är vindtätat och panelat, men annars är det helt öppet från mellan våningen och upp till vind (alltså inte ens plastat och glesat), så det blåser igenom rätt friskt från takfoten på respektive långsida.

Är det något jag borde göra?

Angående varför taket blev som det blev så har jag några teorier:

1: Taket består av luckor som är ihopstiftad råspont. Jag har sett att vissa stift har rest sig, vilket säkerligen skapad duken.
2: Sönderrepad pga att man har rört sig på den (skor med grusig underkant osv)
3: Det har blåst upp lite pga dålig läktning.
4: Rinner in där ströläkten är spikad
5: Felaktig montering (men känns inte rimligt då det är överlappat och klisterkanterna möter varandra).
6: Dålig serie rullar som var dålig från fabrik, eller felaktigt lagrad hos försäljare
7: Helt enkelt en äckligt dålig produkt som inte borde användas.

Byggmax som sålde denna hjälper mig att reda ut vad som hänt.

Hej Tobbev! Taket ska vara tätt med duken på. Det förstår ju alla. Om stiften punkterat duken kan det bli ett återkommande problem. Men det låter långsökt. Kanske bäst att lyfta på ett par takpannor och besikta taket med ett proffs? Om det är tätt tror jag möglet försvinner när solen skiner. Då blir det stekhett under taket. När solen skiner kan man känna ett lätt lukt av bränd ved, som i gammal kallvind . Med vänliga hälsningar , PerOF .

Hej

Ja, det är klart det ska vara tätt, vilket det i allra största mån är, men när det har regnat riktigt mycket så har det droppat på säkert 20 ställen. Att det kan droppa på något enstaka ställe har jag hört är "ganska vanligt".

Jag har precis lagt dit pannorna och möglet syns tydligt inifrån, då det är grönt på undersidan av taket. Ovansidan har jag inte sett mögel på när jag har lyft på pappen förut, men det kan mycket väl vara grönt även där, vilket känns rimligt då den sidan är den som absorberat all väta.

Jag tänkte låta detta få stå nu fram till vår/sommar, men jag ville kolla här först om någon tycker att man borde bespruta träet eller liknande först. :) Kan ju så klart ta det med proffsen, men 3 av fem gånger då jag blandat in sådana organisationer för mina hus så har jag inte varit helt nöjd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.