Tak & Vind
Mannenpåtaket: Nej pappen blir inte dålig av att stå ute över vintern! Det som möjligtvis kan hända är om den förvarats liggande. Astroflex (visst står det fortfarande Copernit under den? haha) levereras väl utan bobin (innerrulle av hård papp)? Skulle pappen ha förvarats liggande och rullen blivit oval så ska du kolla så din takläggare flammar av undersidan lite extra innan den svetsas tät. Då
Mannenpåtaket: YAP och YAM är typbeteckningar. De efterföljande siffrorna indikerar materialets mängd modifierad asfalt. YAM är en billigare underlagspapp med Mineralstomme (YtAvlastandeMineralstomme) den används under tätskikt (svetsade "papptak" av SBS och APP). YAP är en en starkare underlagpapp med Polyesterstomme (YtAvlastandePolyesterstomme). Yap 2200 är det som vi proffs använder (föreskrivet i
Arne999: Många frågor blir det... Nu har jag börjat lägga pannor på taket som ser ut som figuren visar. Jag började på ruta ett där pannorna gick att anpassa bra i från sida till sida..samt att dom fick en bra övergång i innerhörnen mot det övriga taket. Däremot när jag kom till den andra delen så blev det en halv pannbredd kvar innan sista pannan skulle läggas, på båda sidor.... Ena
hantverkare1: Nockpannor SKA spikas/skruvas. Skulle du missa någon eller par av resten är det inte hela världen. Jag brukar faktiskt skruva som man ska enl anvisningarna men skulle jag missa någon knallar jag knappast upp på taket igen. Av alla tak jag bytt, ca 50 st så tror jag inte att något varit fäst enl anvisningarna
carra: Jag bestämde mig för att isolera med cellulosafiber isolering från Älvdalen...Vilken skillnad att isolera jmf. Stenull o Glasull....Här kunde jag isolera iklädd bara snickarshorts o skor... Får se resultatet i vinter, hoppas jag slipper istapparna....investerade även i en sorptionsavfuktare....Isolerade mot råsponten,alltså ingen luftspalt.... och håller nu på att täppa till alla
Persko: [citat] Jo det är nog fel på yttertaket också nu när du säger det men det är takfoten man ser (yttervägg). Men det borde väl även vara ångtätt upp mot vinden? De andra rören går till ett gammalt urkopplat expansionskärl och ska tas bort.
Arne999: Lagat undertaket idag och imorgon blir det till att läkta upp. problemet är dock att det är minst sagt skevt...hus från 1827 med utbyggnader osv osv.. För det första så är nocken inte rak från gavel till gavel. Det är ett tydligt knäck vid murstocken så skulle man följt första biten så landar man på en diff på hela 40cm! Så inget att göra åt det utan jag kommer sätta varje
Arne999: ingen...ok...lägger imorgon så jag hoppas det löser sig.. fattar inte att beskrivningarna är så kortfattade... tex så står det att man ska sätta ströläktstumpar för varje våd man sätter och om jag försår rätt inte sätta dem över överlappet....Varör inte och kan man alltså inte sätta hela ströläkt från takfot till nock? är ju ett jäkla pill och sågande att sätta alla
thomasx: [citat] Ajajaj, är Fredells verkligen så otroligt okunniga kring konsumentköplagen, det låter smått otroligt. Är det någon "tomte" på golvet du talat med, eller någon lite högre ansvarig? Prova att ringa och be att få tala med butikschefen eller någon som är kunnig inom konsumenträtt. Ring också kommunens konsumentrådgivning där du bor och prata med dem, och be dem eventuellt
Larsa: Låter som en bra plan! Tycker också det är obehagligt med höjder, för ett antal år sen var det inga problem. Mitt hus är 12m till nock, och där uppe är man inte kaxig :-D
SBH: [citat] sånt gör man inte heller om man är en god snickare
Ludwig: Bort med teglet, -se över läkten och dra dit plåten. Så är det gjort här. På vissa delar saknas sticketaket så man ser plåten. Har aluplåt och aluklockspik. Har säkert suttit i 50 år och är fortfarande tätt. Tog nog ett tag att lägga. . Är inte så stort som ditt tror jag kanske 7 -8 x 20 per sida.
TheGame: Har upptäckt att majoriteten av skyddet uppe vid nocken som kallas Nockband tror jag har åkt ner med snö eller vittrat sönder. Det jag hittade på marken blev bara pulver när man tryckte ihop det. Hur hittar man nytt och hur ska man sätta fast det? Det gamla kanske var limmat eller bara fastklämt. Det är gammalt tak från 70talet med eternitpannor med djupa dalar så det studsar nog in en
skogsstjrna: Tack för svar! Problemet jag har är att det redan är superlågt i tak inne på övervåningen och den kattvind som finns behövs verkligen allt av för förvaring, det finns stor brist på annan förvaring i huset. Därför vill jag inte ta alls inifrån. Jag förstår att det bygger på så taket ser lite "tyngre" ut, men alternativet är att inte isolera alls. Känns inte heller bra. Jag
HSB: Svaler sviner ufattelig meget med deres ekskrementer og deres tilstedeværelse kan give omfattende bygningsskader og støjgener. Når svalers ekskrementer blandes med regnvand ætser og nedbryder det bygningsmaterialer, biler (lakken), cykler, statuer, bænke, rækværker osv. Endvidere er svalerederne udklækningssted for en lang række skadedyr. Disse skadedyr kan trække ind i boligen eller
KnockOnWood: Vad jag menade var att ifall sovloftet är öppet mot undervåningen så fyller värmeisoleringen i bjälklaget däremellan ingen större funktion. Men hur ser det ut upp emot taket? Det kan ju bli så varmt uppe under taket att det inte går att sova på ett loft.
falkn: Alternativ två är ju det enda rätta då det inte ska se ut på det viset du beskriver.
skogsstjrna: Tack för bra förslag att gå upp och kolla. Jag vågade mig inte det extra steget upp för att lyfta pannorna och komma åt pappen, men tog bort lite mossa och märkte att jag fick med rött "pannmjöl" och det blev en del gropar i pannorna. Det är kanske trots allt att slänga pengar i sjön, och jag borde istället spara ihop till ett helt nytt tak. Nästa fråga då - kan man
1hus: Hur gick det med er takterass? Funkade det med Protan-duk eller valde ni något annat till slut? Tätt? Nöjda? Kunde ni lägga klinker på protanmattan eller hur funkade det?
ivarssonivar: [citat] Ja man sätter en ståndskiva för att täta mot vägg den borde gå ut 18-23 cm med tätband under sen skruvar du fast den i taket.
Talbo: Hejsan. Skall lägga tak på stugan nästa vecka. Och till min stora fasa har jag upptäckt att det spontade virket börjat få mögelfläckar. Kan man tvätta bort detta och ändå lägga taket? Det handlar om virke som legat på lager och inte varit använt innan! Eller måste man kassera och köpa nytt? Tacksam för snabbt svar! /Talbo
larsbj: Det går lite mer än 2 m2 skiffer/m2 tak så priserna blir från 20 pund/m2 och uppåt.
johram: Vi har skaffat ett mindre sommarhus i sten med oisolerat tak. Utifrån är det papptak på råspont sen en rejäl luftspalt men sen kommer gipset direkt på takstolarna. Vi kommer endast att använda stugan under sommarhalvåret. Mao där finns varken plast eller isolering. Behöver vi oroa oss för denna konstruktion?
tgrr: Tack, vilket mastodontarbete. Det var dock mest avskräckande, haha, känner mig överväldigad.