4 161 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Vattenfyllda bubblor i takpapp
Mamma fick taget omlagt med Derbigum 1990. Jag försöker hålla koll på det med jämna mellanrum och det ser helt ut. Dock har det uppstått en del bubblor i taket. Dessa har det varit luft i. Funderade på om man skulle sticka hål i dem och släppa ut luften, men vill inte gärna göra hål i pappen. Nu när jag var uppe och rensade bort löv i hängrännorna, så upptäckte jag att det fanns bubblor med vatten i. Lite märkligt, kanske det läcker in nånstans? Bubblorna är rätt spända, men inte helt vattenfyllda tror jag. Nu tänkte jag sticka hål och tömma ur vattnet och sedan täta dessa hål med tjära och papp. Det ligger papp under pappen, så det verkar än så länge inte läcka ner till sponten. Behöver man kanske lägga om taket till sommaren för att vara på säkra sidan?
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Låter som det kan behövas läggas om bild kan hjälpa med bedömning.
Jag minns att man använde gasolbrännare när man lade taket och skarvarna (som ser närmast hopsvetsade ut) såg intakta ut idag, men får kolla noggrannare nästa gång jag är där. Borde väl inte gå hål mitt på pappen så lätt? Hörde att Derbigum skall vara väldigt hållbart. Det har ju slitits genom åren, man ser någon väv (glasfiberförstärkning?), men ser ganska fräsch ut överlag.
Min plan är: göra hål längst ner i bubblorna, ett snitt bara. Trycka ut så mycket vatten det går. Sedan täta hålen med takasfalt. Även stryka takasfalt i hela fallet. Bubblorna ligger exakt i vinkeln mellan de två takdelarna på huset. Så om jag stryker hela diagonalvåden där bubblorna finns med lite överlapp mot skarvarna så borde det bli någorlunda tätt. Sen till våren/sommaren beställer jag takomläggning alternativt skär upp bubblorna. Då skall de öppnas så att de får torka ut. Och klistras fast med asfalt. Och även att jag lägger en eller två våder ovanpå detta. Kommentarer?
Fick hjälp av takläggare. Det har troligen läckt in vid anslutning av pappen mot plåt vid takkanten. Sen har det runnit under pappen ner till ränndalen och samlats i dessa bubblor. Pappen har även spänts ut av detta på andra ställen i ränndalen, men då bara med luftinnehåll. Så han skar upp bubblorna och tog bort så mycket vatten som möjligt. Gick inte att lägga igen helt då det fortfarande rinner lite vatten ovanifrån, så han fick lägga någon typ av dräneringsrör, dock så att det inte kan regna in. Senare kan det läggas igen helt och även så kommer kanterna att tätas (är provisoriskt tätade nu) och åtgärdas mer permanent.
Klicka här för att svara