Medlem
· västra götalands län
· 36 inlägg
Vi går i funderingar att gör iordning vår vind. Men vi är riktigt nybörjare på hus och är inte särskilt händiga. Huset är från 1941 och har en bottenyta på ca 65 kvm. Merparten av vår vind är idag inredd, men för väldigt längesedan och därför inte isolerad. Då vi använder vinden som sovrum så blir det lite kallt när det är minusgrader (ja vi är familjen Hedenhös, hehe). Så ja kort och gott så vore det kanon att isolera "väggar" och tak, sätta skivor och samtidigt dra om elen. Golven vill vi ha som dom är (gamla rågolv). Vi har inga problem med att tapetsera, måla lister och golv, men rivandet av det gamla, själva isolerandet och skivsättandet samt elen hoppar vi gärna. Inget badrum skall göras, inga takkupor skall byggas, trappa upp finns redan.
Vad kan det kosta mellan tummen och pekfingret... enklaste tänkbara... inga extravaganser, helt utan eventuella ytskikt som färg och tapeter, jag vet att det kan vara sjukt svårt att uppskatta, men de flesta uppgifter jag hittar rör projekt som är väldigt mycket mer omfattande med trappor, takkupor, fönster, badrum och allt möjligt. Och notan verkar då hamna på runt en halv miljon... och jag hoppas verkligen att det går att göra för väääääldigt mycket mindre än så... annars blir det till att investera i en kupévärmare istället
Vi håller även på att ta in offerter på att lägga om vårt tegeltak, så tänkte även höra med er om det har någon betydelse om man gör detta i samband med en takomläggning eller om det lika gärna kan göras vi ett annat tillfälle? Har man något att vinna på att göra det ihop?
Tack på förhand!
Vad kan det kosta mellan tummen och pekfingret... enklaste tänkbara... inga extravaganser, helt utan eventuella ytskikt som färg och tapeter, jag vet att det kan vara sjukt svårt att uppskatta, men de flesta uppgifter jag hittar rör projekt som är väldigt mycket mer omfattande med trappor, takkupor, fönster, badrum och allt möjligt. Och notan verkar då hamna på runt en halv miljon... och jag hoppas verkligen att det går att göra för väääääldigt mycket mindre än så... annars blir det till att investera i en kupévärmare istället
Vi håller även på att ta in offerter på att lägga om vårt tegeltak, så tänkte även höra med er om det har någon betydelse om man gör detta i samband med en takomläggning eller om det lika gärna kan göras vi ett annat tillfälle? Har man något att vinna på att göra det ihop?
Tack på förhand!
Medlem
· västra götalands län
· 36 inlägg
Kan ni inte passa på att isolera taket utifrån om ni ändå ska lägga om taket?
Det tror jag ni sparar massor av pengar och tid på. Nu behöver inte flytta ut ur sovrummet och slita ut all inredning. Kan vara skönt att slippa bo i renoveringen också.
Det tror jag ni sparar massor av pengar och tid på. Nu behöver inte flytta ut ur sovrummet och slita ut all inredning. Kan vara skönt att slippa bo i renoveringen också.
Medlem
· västra götalands län
· 36 inlägg
Där sa du något AnneFi! Ja det kanske man kan göra... har jag inte ens tänkt på. Väggar och sånt är i tretex och inget vidare egentligen, men fullt funktionsdugligt... så det hade ju vart toppen att slippa göra om allt nu, då kan man ju göra om ytskikten vid ett senare tillfälle.AnneFi skrev:
Någon som kan uppskatta pris på något sådant?
Medlem
· västra götalands län
· 36 inlägg
Medlem
· västra götalands län
· 36 inlägg
Finns det annars något man kan göra för att förbättra situationen? tänker på kattvindarna runt omkring... kan man kanske isolera dem med något? Om vi ger oss på den lilla bit av vinden som ännu inte är inredd ger det något mervärde att isolera enbart den om vi skulle försöka oss på det själva?
Klicka här för att svara