Tak & Vind
Malmbergan: I min kolonistuga har jag förlängt/byggt om ”uterummet” och har nu lite funderingar på isolering osv av innertaket. Taket består av plåt, papp och råspont nu. Jag ska nu sätta ett innertak för att dölja den fula gamla/nya råsponten och takbalkarna. Frågan är bara vilket sätt jag gör det bäst på. Golvet är isolerat. Vägg 1 och 2 är in mot stugan, dvs isolerade. Vägg 3 är
Labbeliten: Har också funderat på att göra liknande, huset byggt 1999/2000, och vill ha ett underlag så man kan installera solceller (lite), och få rabatt på en batteri-installation. Blivit uppring av div. säljare och då reagerar jag automatisk med "nej", av ngn anledning. Vill helst initiera saker själv. Eller fråga grannar och andra. Men inte fått ngt ut av detta. Tänker: Bidrag till
Christer Söderberg1: Tack! De har skruvat ovanifrån, genom högbenen, spontkilen och underramen. Men håller med om att det känns osäkert. Ska be dem sätta ordentligt stödjande på sidorna. Tack för hjälpen!
PlåtErik: [citat] Wakaflexen är väl den absolut bästa tejpen om den skall vara exponerad. Men kostar därefter. Väder och UV best.
Currywurst: Hej ska montera innertak i vår utbyggnad på ca 50 kvadratmeter. Har tittat runt lite och det blir färdigmålat typ huntonit. Men frågan är finns det tak som är minst lika bra men från andra märken? Det kan skilja rätt mycket i pris per kvadratmeter.
Rickard.: [citat] Lite märklig formulering särskilt då man i princip ska bygga så att både skarvar och brunnar ofta hamnar vid smö pölar, vattnet påverkar inte heller något märkbart. Är ens skarvar känsliga så ska man nog inte hålla på med papptak eller i alla fall inte professionellt. Jag har inte läst ama:n på många år men sist jag gjorde det så var den hopplöst ouppdaterad, jag har
Manganbangan: Ganska vanligt med såna fläckar där solen aldrig skiner. Kanske är det dags att tvätta och måla fasad/takfot?
FQT: Hej Ska testa på att reglar upp ett innervägg första gången i livet. Har rivit ner en platsbyggd garderob och det blir en lite "remsa" utan gips(?) i taket. Hur ska man åtgärda det? Det är tänkt att där det är grönmarkerad att väggen ska sitta där. Alltså, det är tänkt att stålskena för väggen ska sitta där fattas lite tak. Till höger om väggen kommer vi bara sätta dit gips
hantverkaren kent: [citat] Förklara vad du menar!🤑
Hesta Gård: Hej! Jag har i samband med renovering av ett hus insett att takpappen under teglet behöver bytas. På större delen av huset är pappen cirka 55 år gammal, och har på vissa ställen sprickor och revor. På ett ställe har det läckt in vatten så att råsponten ruttnat och behöver bytas. Själva teglet är dock i gott skick, förutom påväxt av lavar, och verkar vara av bra kvalitet. Det i
SågspånPappspikEternit: Men det ser inte ut att ha kommit vatten på råsponten? Rörgenomföringarna kanske var otäta på något vis? Eternitröret är inte farligt där det sitter, nej. Men det kan ändå vara bra att veta vad det är.
sdlfkjlsdf: Vi upptäckte ett hål i underlagspappen nere vid takfoten. En firma var här och konstaterade att det ser ut att komma in för mycket vatten under pannorna (syntes på spår i pappen). Han rekommenderade att byta ut underlaget och sätta in en rad takpannor till för att öka överlappet. När jag mäter överlappet så är det cirka 65mm överlapp. Han klagade också på att man valt att spika
T2: [citat] Vi måste ha det som nedan kvar då det går ner under en altan och sedan går under den och ut. Frågan var om det kommer bli problem om man kapar vi typ övre röda linjen böjer av röret ned i rännan, sen kapar vi även vi nedre röda linjen och tätar med lock där? Typ så här
Chefred: Det är väl förberett för att sätta korta panelbitar mellan fasad och vindskivan. Vill du sätta panel uppifrån och ner så blir det att sätta nya spikläkt. Göra detta jobbet från en lift blir otroligt jobbigt, jag hade hyrt en ställning om jag skulle gjort detta. Det är inget ”snabbjobb” även om det inte är jättemånga olika moment, men höjden göra att det tar lite tid att
Kimpaann: [citat] Skulle inte bromsrengöring kunna funka bra?🤔 Har själv aldrig provat men det ska ju inte skada färg och tar bort det mesta
Husägare75: Hej, Första inlägget här. Ska byta taket på mitt hus. Det är inget snack om att taket ska bytas. Nuvarande tak är 50 år gammalt med betongpannor som är helt slut och som har vilat på läkt som i sin tur är spikad på masonitskivor. Tänker byta till råspont och papptak. Har två frågor, som jag tacksamt tar emot svar på. 1. När jag inspekterar från kattvinden ser jag att på vissa
Johan Hä: Jag har fastnat lite i min demontering av gammalt trycksjäl på vinden systemet är borta å nytt trycksjäl finns på plats men det gammal trycksjälett som fans på vind har ett skvallerrör som går rakt upp genom yttertaket med en böj,, Kanske 5 mm ø hur lagar jag detta smidigast,,har nya pannor som ska dit men själva takpappen är inte utav den svarta på rulle ute kom i ark kanske 900mm
Lars-Göran Lindström: Hej Vi kunde aldrig avsluta vårt yttertak beroende på kommunens .... och företaget som var anlitat åkte hem. Delar av taket lämnades öppet. Nu har vi spikat råspont och ska lägga takpapp. Kanterna på taket består av en plåt vinkel cirka 10x10 cm. Jag har fått för mig det heter kanta slut. På den vilar en trekant list och takpapp. På hela denna konstruktion är plåt vinklad, bockad
Anaii: Kan ju också tillägga att det ju har regnat ganska mycket i flera veckor nu och det är som sagt torrt. Tror inte att det läcker vatten från yttertaket. Jag är mer orolig för om det kan bildas kondens som kan ge problem.
JeffBeck: [citat] Tack, det fungerade för mig också! Bra råd! /Jeff
Dominique: Hej! Jag funderar på att anlita JHC Plåt & Bygg AB för ett takarbete och undrar om någon här har erfarenhet av dem? Både positiva och negativa erfarenheter är välkomna. Hur var de med kommunikation, tidplan och utförande? Höll de vad de lovade och hur blev slutresultatet? Tacksam för alla svar!
cpalm: Några remsor bitumentejp torde hålla det tätt ett tag. Men du har ju gravrost där på flera ställen så det är knappast något att hålla på och måla och så, utan du får nog prioritera upp ett takbyte.
blackarrow: Jag fick en offert på ett takbyte där de först lade en läkt på plywooden, sen duken och så ytterligare en läkt innan bärläkten för pannorna. Det var deras standardmetod men skulle vara jättebra för att ventilera för plywooden. Säljsnack eller inte, vet ej, men jag vet att offerten var dyr...
phl: Ok, det var inte igår detta. Kommer inte ihåg vilket bruk det blev, något som en gammal gubbe på Weber sa att man använde förr. Jobbet blev gjort, taket ligger där än. Huset är dock sålt och som av en händelse läggs det tak på nytt hus i år.
Lordlucan: Har visst haft en trasig panna dåld under plåten som gjort att plywooden murknat. Antar att man tar bort tillräckligt med pannor för att komma åt att byta hela skivan?
xLnT: [citat] Tror inte du behöver bekymra dig om kvalitén i detta fallet.