Hej
Jag bygger på en friggebod och har nu kommit så långt att råsponten är på och det är dags för underlagspapp. Har köpt trebolit 221 och har skurit ut en remsa till under fotplåten. Alla verkar dock montera fotplåten olika.

Min fråga är om jag kan göra likt bilden som är från byggmax instruktionsvideo. Kan jag lägga fotplåten plant på nedre remsan utan något uppvik och efter det lägga trekantslist även över fotplåten och därefter fortsätta med resterande underlagspapp?
Och är det ok att skruva fotplåten med montageskruvar 4.2x13? Råsponten är 20mm.
I videon förstärker de trekantslisten med en regel bakom. Måste man göra så? Slipper gärna köpa ännu mer brädor om det inte behövs.

• Takläggningsvideo från Byggmax visar en råspont med papp och fotplåt. En rulle med underlagspapp ligger på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det låter rimligt. Jag har aldrig kört med något uppvik på fotplåten. Anledningen till att sätta en regel bakom trekanslisten är nog att det blir lättare och stabilare att sätta fast vindskivorna i sen. Men inte nödvändigt.

• Gilla
stugfar och 1 till
  • Laddar…
Tack försvar! Då kämpar jag på enligt plan :)

il_duce il_duce skrev:
Ja det låter rimligt. Jag har aldrig kört med något uppvik på fotplåten. Anledningen till att sätta en regel bakom trekanslisten är nog att det blir lättare och stabilare att sätta fast vindskivorna i sen. Men inte nödvändigt.
Det verkar också vara för att slippa knäcka pappen så brutalt som över den vassa kanten som trekantslisten utgör.

Såg tyvärr detta för sent men hade gjort så själv om jag vetat..

Tack! Det blev en regel bakom trekantslisten, och det var nog bra så :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.