Check! :-) Så det du menar är ventilation som då skulle vara dessa mögelstoppers i nocken eller menar du enbart gavelventilationen (idag två ganska små ventiler varje gavel), ska absolut ta en ny diskussion med takfirman, det är ju lite därför jag frågar här för jag tror inte dom har totalkoll på allt.

DVS vi kunde fokusera på nocken och sedan kanske jag kan ha kvar den halvdana takfotsventilationen som jag redan har och där laborera lite med att öppna upp springan eller ha den kvar täckt..
 
Jag tycker absolut du tar en diskussion med takfirman.
Du får gärna fråga dem om vad som händer på vinden när man sätter dit sådana? Fråga gärna vad händer med luften om du sänker temperaturen med 1C grad.
Hur de än svarar, förutom den standard frasen att det blir torrare på vinden, så sätter dem säg själva på kroken.

Det borde vara förbjudet att sälja sådana, tycker jag.

Jag tycker att du laborerar med inomhusklimatet istället.
Sätt i mekanisk vent och fuktsensorer på vinden.
Om det skulle fortfarande bli fuktigt trots fx eller ftx så laborera med otätheter i bjälklaget.
 
  • Gilla
wipe
  • Laddar…
W wipe skrev:
Köksfläkten är ersatt med kolfilter
Vart tar luften vägen? Kolfiltret hjälper inte mot fukt utan det gäller att köksfläkten drar ut luften från huset (och naturligtvis inte upp på vinden).

W wipe skrev:
Vi har också nu igång badrumsfläkten mycket mer på timer
Köp en badrumsfläkt som dels kan gå med ett grundflöde och dels ventilerar mer när luften är fuktig.

W wipe skrev:
Förutom allt det.... phu så har de som bodde innan av nån anledning satt igen takfoten på större delen av taket så ev fuktig luft har vad jag kan tro inte kunnat vädras ut...
Det ska inte komma upp fuktig luft på vinden. Det kan vara svårt att undvika, men det är det som ska prioriteras. Att ventilera ut fuktig luft som kommit nerifrån är svårt för det som händer då är att du drar upp ny fuktig luft nerifrån.

W wipe skrev:
Det visade sig också att svartmöglet är pga takläcka, var uppe på vinden vid regn och det droppade ner i kutterspånet..
så just nu byter vi HELA taket inklusive råspont och ska sätta in ventilation vid takfot och nock
Det är inte så att kutterspånet är rejält blött? Fuktnivåerna som dina mätningar visade känns galet höga, men vatten utifrån kan så klart vara en förklaring.
 
  • Gilla
wipe
  • Laddar…
Hej, just nu är köksfläkten kolfilter men kan ändras , får se om det sätts i murstocken, just nu så ser jag tydligt att ventilation i murstocken drar ut luft (den sitter i köket) vid matlagning då luftfuktigheten stiger där (har satt en sensor i hålet..) har faktiskt funderat på att köpa en fläkt och sätta i hålet och dra ut luft från köket om vi pga placering har kvar fläkten som är en bit ifrån..

Badrumsfläkt har vi på övervåning och just nu går den i princip hela tiden men tänker mig en som har ett lite långsammare konstantflöde. DVS utan att ha mätt flödet så har vi stängt ett flertal stora hål till vinden, och öppnat upp murstocken för självdrag plus badrumsfläkt, det får mig att tro att vi iallfall gjort en positiv förändring ang hur mycket fuktig luft som kommer upp på vinden

Kuttestpånet känns torrt generellt, men man kan känna när man är uppe att det är lite fuktigt i luften och jag tror att ev fukt har svårt att komma ur pga för små gavelventiler, men det är min lekmannateori, så därav iden att har lite extra ventilation i nocken medans vi fortsätter jobba med att få ett bra undertryck på undervåningen.

Mätvärdena kan ju vara lite skeva pga att det droppade in vatten iallfall på ett ställe där jag hade sensor men vi har också haft extremt fuktigt ute. Det jag kan se är att vi i princip alltid ligger under utefuktigheten men att det varierar lite under dygnet och på fm stiger det för att sen minska. Sen är ju tempen lite högre på vinden än ute så det borde ju vara mindre...

nu är vi ju mitt i takbytet där en del av vinden bara har presenning just nu och det regnat lite under dagen... :)
men ex just nu 3 mätpunkter på vinden 13 grader och 69,70,71%
Ute just nu två mätpunkter: 9.3 - 75% 9.1 77%
Tycker att det borde vara lägre luftfuktighet på vinden med tanke på tempskillnaden?
kan det ändå vara så att några nockventiler kan hjälpa till så det inte står still på vinden.
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.