Värsta stället på innertaket. Se bild. Kan ganska lätt med en kniv skrapa/kaarva bort lite trä/mögel och har gjort det på den punkten som ni ser på bilden. Ser ut som friskt trä under men som sagt känns inte stenhårt.. om det går, några tankar på skicket utifrån bilden?
Kallvind. Tak från 60 talet.

• Grov yta på äldre innertak med skrapat område visar mörka fläckar och ljusare trä under, tecken på potentiell mögel eller fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälkar och takpanel på en vind med tecken på fukt och mögel. Delar av träytan ser ut att ha skrapats bort. Tak från 1960-talet.
    Skapa konto
  • Bild av en kallvind med äldre träbjälkar och mörka fläckar på innertaket, eventuellt tecken på fuktskada eller mögel.
    Skapa konto
Har du tittat över hur pannorna och nocken ser ut?
Jag tror mer på att det kan vara dålig isolering innan du fick lösull.
Skulle kunna va att värmen från bostaden läckte ut vid detta partiet. När varmt och kallt möts skulle det kunna bli så här efter en tid. Men bara en gissning efter vad jag ser på bilderna.
Är råsponten fuktig?

C Chefred skrev:
Har du tittat över hur pannorna och nocken ser ut?
Jag tror mer på att det kan vara dålig isolering innan du fick lösull.
Skulle kunna va att värmen från bostaden läckte ut vid detta partiet. När varmt och kallt möts skulle det kunna bli så här efter en tid. Men bara en gissning efter vad jag ser på bilderna.
Är råsponten fuktig?
Pannorna ser ok ut vad jag kan se.
Detta är i en del av vinden där takfoten var i princip helt igensatt. Den kändes lite fuktigt när jag tog på det idag men vi har 80% luftfuktighet vid mätpunkten där idag och ca 75 på andra ställen på vinden.. dock är det ju extremt regnigt och fuktigt ute..och det var regn och storm inatt..

Det har absolut läckt upp en hel del luft från bostaden under lång tid tror jag(nyinflyttade) vi stängde ex 3 !! ventiler som gick rakt upp på vinden från bostadsdelen när vi flyttade in och har tätat en massa hål... Detta är också längst bort i huset andra hörnet från den murstock som vi förstått har värmts upp en del under vintern.

• Diagram över temperatur och luftfuktighet, 18°C och 81% fuktighet. Temperatur varierar mellan 15.9°C och 20.7°C, fuktighet mellan 70% och 82%.
    Skapa konto
Finns det ventiler i gavlarna eller någon annanstans på vinden?

Absolut. Två i varje gavel och ungefär hälften av "takfötterna" har en glipa.. har varit uppe och krupit och det verkar ha tryckts upp isolering mot takfoten på flera ställen.. på"norrsidan" nästan allt igensatt och på södersidan igensatt ca 4 meter där detta ställe är . Men jag har för 4 dagar sen börjar öppna upp på den sidan där detta problem är (söder)
Liknande problem med inte lika mycket finns på "norrsidan" vid denna gavel....inget ska ha gjorts på vinden de se enaste 7 åren så det är isåfall förr förra ägarna..

På motsatta sidan vid den gaveln detta problem är har jag satt en sensor ner mot takfoten som fortf är i princip helt stängd och där ser det ut såhär som jämförelse.

• Temperatur- och fuktighetsdiagram över senaste 24 timmarna: temperatur 16,2°C-21°C, fuktighet 68%-77%, jämförelse vid takfoten.
    Skapa konto
Vid problemområdet har det nu börjar sjunka. Solen ligger på nu på taket fyi..

• Diagram över temperaturen (18,2°C) och luftfuktigheten (80%) de senaste 24 timmarna med sjunkande kurvor, kopplat till ett problemområde.
    Skapa konto
Plottade 4 sensorer i en graf

1 ute (RÖD) , Svart (problemområdet), GUL andra sidan samma gavel som också har problem GRÖN, uppe vid nocken vid murstocken som är mer mot andra gaveln.

• Diagram som visar data från fyra sensorer: röd, svart, gul och grön, över en tidsperiod, med variationer i avläsningar.
    Skapa konto
Har du mekanisk ventilation eller självdrag? Fukt på vinden är orsak av dålig ventilation inomhus.

Det ser ju onekligen ut som att varm fuktig luft tar sig upp på vinden inifrån. Enklaste är ju att ha igång ventilation som suger UT luft från bostadsområdet och skapar ett undertryck i bostaden, då sugs istället luft från vinden in i bostaden. Det tycker folk ofta känns lite ruggigt och stänger av fläktar vilket inte är bra...

Antingen ser man till att bostaden är helt tät och kan då bry sig mindre om ventilation, eller så accepterar man att det inte är tätt och ser till att ha undertryck i bostaden (åtminstone när det är svalare ute än inne).

Man glömmer lätt det där med varm och kall luft, att de väger olika. Men tänk dig att kall luft är som vatten = tyngre än varm luft som är "luft". Tänk då att du har vinden full av vatten, då kommer förstås den varma luften bubbla upp dit, oavsett om du har en fläkt eller liknande som blåser dit luften. Den letar sig dit, precis som bubblor under vatten hade gjort.

Så, för att summera, se till att ha mekanisk frånluft igång hela tiden. Eventuellt stryp ner till-luften något i bostadsutrymmet så att du är säker på att luft sugs in genom otätheter. (har du för mycket tilluft så får du ju inget undertryck i bostaden).

• Gilla
wipe och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar. min analys är ju också att det läckt upp luft under många år på vinden.
- Nya tätare fönster installerade ca 2020
- Bergvärme installerad 2018
- Vi monterade nytt kök och vad jag kunde se har köksfläkten som använde murstocken stoppat flödet när den inte var igång dvs det enda UT som fanns var badrumsfläkten som gick igång då och då

Men sen tänker jag att det främst är pga att när vi flyttade in så hittade vi 3 ventiler i sovrummen som var öppna direkt upp till vind, alltså stora ventiler... Jag vet inte om det varit rågång att installera nått mekaniskt men bevisligen har det under lång tid varit helt öppet upp till vind..

Det är självdrag.

Vi har nu stängt dessa ventiler
Tätat andra hål och öppningar på alla ställen vi kunna upptäcka
Det är ju ett hus från 60 talet så det är ju inte plasttätning men det ska inte längre finnas uppenbara hål upp till vind
Köksfläkten är ersatt med kolfilter och öppningen i mursticken "fri" och man kan alltid känna att det drar i den.. ex så fastnar papper i ventilen om man kollar
Vi har också nu igång badrumsfläkten mycket mer på timer

Förutom allt det.... phu så har de som bodde innan av nån anledning satt igen takfoten på större delen av taket så ev fuktig luft har vad jag kan tro inte kunnat vädras ut...

---
Det visade sig också att svartmöglet är pga takläcka, var uppe på vinden vid regn och det droppade ner i kutterspånet..
så just nu byter vi HELA taket inklusive råspont och ska sätta in ventilation vid takfot och nock

DVS jag hoppas begränsningen av luft från övervåningen till vind, ökad ventilation på vind ska hjälpa så att det inte uppstår mögel igen... Men jag kommer fortsätta monitorers.

Det som fort diskuteras är hur mycket ventilation vi ska ha på vinden för att säkerställa att det blir bra.. Just nu verkar det eftersom takfoten är igensatt på många ställen vara plan att sätta sk mögelstoppers vid takfot och vid nock i varannat fack..

Ventilation på vinden kan förvärra saken.

Du ska se till att ventilera inomhus ordentligt. Vid tillfredställande ventilation inomhus finns ingen anledning att ventilera vinden.

Nockventilation är dock bra att behålla men att skapa korsdrag kommer ju kyla ned vinden vilket kommer att öka RF alternativt jämna ut det med omgivande rf ute under vintertid. Du kan ju ha över 80%rf hela vinter som i sig är ju över gränsvärdet. Ska du då kyla ned vinden till samma ute temperatur då har ju du skapat ute klimat på vinden. Utan ventilation på vinden och utan fukt tillskott från huset så kanske du klarar dig på 65-75rf över vinter, vilket är kanon för en ouppvärmd vind.

• Gilla
wipe
  • Laddar…
Tack för svar. Ja vi jobbar på ventilationen inne, jag tänker dock att som sagt finns det ingen supervettig tätning mellan övervåning och vind, dvs bara kutterspån direkt på tak.. så nån sorts ventilation behövs på vinden för det kommer ju komma upp en del fuktig luft.. Långsiktigt kanske vi kan åtgärda det..
Men jag tänker att vi behöver få till LAGOM ventilation på vinden, därav ventilation vartannat takfotsfack till att börja med. Jag har också förstått att det är bättre att ha ventilation i nock än i gavel men det kan ju vara fel :-) det jag tänker är att blir det för mycket ventilation kan jag i värsta fall sätta igen lite av ventilationen istället för att börja borra upp nya hål.. DVS monitorers och justera vid behov.
Frågan är ju då bara vad som är en bra startpunkt :-)

Takskiss med placeringar för ventilationshål markerade med svarta cirklar och ett grönt kvadratiskt område i mitten.
Skapa konto

Detta är förslaget jag fått från två takfirmor ang Setup för ventilationshål... efter att dom varit och inspekterat vind och tak
Öppen för kloka tankar.
då altså med existerande halvdan och halvt igensatt takfotsventilation stängd och samma sak i gavlarna

Stopppp!!!
Takfitmor har inget med inomhusklimat att göra. De är förmodligen duktiga på att lägga tak men har sällan kunskap om byggfysik.

Dessa kallade "mögelstoppar" är snarare "mögelstartare". Inte nog med att du kyler ner vinden extra mycket så punkterar ju du i onödan taket på ett tiotals ställen.

Nockventilation är allt som behövs i ett äldre hus. Om det skulle av någon anledning byggas upp överskott av fuktigt luft så stiger den ju ändå upp mot nocken och trycks ut där.

Du gör som du vill med ditt hus men gör inte för mycket så det blir motsatt effekt istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.