Tak & Vind
Bigfoot: [citat] Pappen var ju från -69.
emjeysimone: Gå upp när det ösregnar. Det var så vi såg att vårt läckte. Vi hade svarta områden som enligt säljaren ”var från när huset byggdes” (det var dom inte…) vilket blev tydligt vid regn då man såg vatten blöda igenom. Sen kan du köpa temp/fuktgivare och montera upp för att se hur fuktfördelningen ser ut över tid om du inte hittar nåt. Min erfarenhet är att väderstreck och
Gnistregn: Hej! Jag funderar på att justera hanbjälkarna på min farstukvist då dom går lite väl lågt för min kroppslängd. Jag tänkte flytta gröna hanbjälken 19 cm upp till blå positionen. Vill även potentiellt ta bort den mittersta (röda) hanbjälken. Är det rimliga grejor att göra? Pelarna som bär upp gröna hanbjälken förlängs så klart upp till att stöda även i blå positionen. Det
cpalm: Tycker det låter som du är inne på rätt spår. Avbryt eller lägg mosstvätt och målning på is med hänvisning till att det nu framkommit att deras bedömning av takets skick är felaktig. Ta sedan in minst en "second opinion". Om nuvarande underlag är från -78 känns det krasst sett inte rimligt att göra bedömningen att den är i gott skick. Men för all del kan det ju vara en poäng
Mjolnir: Tack för svaren då verkar det vara rätt trots allt :d
fribygg: [citat] Om man gillar mörk trall är ju roslagsmahogny ett alternativ.
Petter Madlycke: [citat] Jag kan återkoppla med att jag inte haft några problem med min lösning där jag lämnat öppet genom en genomföringspanna under en panel. Tätade mellan pannan och röret.
Jeppe733: [citat] Dåså! Då är det bara att skarva då! Taket sa besiktningen att den håller 10 år till isch så tänker fixa det runt 6-8 så 🙂
Johan Gunverth: [citat] Jag har använt det på kalksten, marmor och betong som har varit ”totalförstört” av rostfläckar. Allt försvinner fullständigt även rost som har gått in djupt i t.ex. vit Carrara-marmor. Den violetta färgen är det faktiska resultatet av ”kelateringen” när processen rycker alla järnjoner från syret. EDTA är en annan kelat som används i sjukvården för att binda
Cox: Så där ska det inte se ut, plåten kommer att börja rosta, samt vatten kommer in intill röret. Ser ut som att en amatör har varit i farten.
Rickard.: Du ska följa den pappen du väljers monteringsanvisning men rent generellt så kan man inte klistra papp som är gjord för att svetsas, bl a för att dom har en tunn plastfolie på baksidan som måste smältas. Jag har gjort ett par sedumtak men aldrig använt någon speciell papp utan "vanlig" mataki unotech eller icopal mono och det verkar funka bra det med, på ett sedumtak ska det inte
Derbyboy: [citat] Skillnaden är ju att dalen är djupare om man har pannor. Min plåt har bara dalar som är 18mm. Det innebär att om du har pannor så viks plåten ner djupare över pannorna, dvs avsevärt mindre risk att tex kraftig vind med tiden böjer upp vattbrädan och att det blåser ”in” tex snö eller slagregn.
msbr: En update här: Det fick bli besiktning som påvisade ett antal icke godkända utföranden på framförallt vindskivor men även andra saker som jag inte hade hittat själv. Firman åtgärdade felen och vi kom till slut även fram till ett ekonomiskt avslut. Mycket energi som gått i detta projekt.
fribygg: [citat] Om hålet är meter brett kan du ju behöva två plåtar i bredd, lägg då ett stöd eller två över hålet så plåten inte buktar ner av snötrycket
byggobil: [citat] Tackar, jag hittade flera alternativ nu.
Demmpa: Montageanvisning sida 16, https://publications.lindab.com/SE/monteringar/lindabassemblytakavvattningse/?page=16 https://www.lindab.se/produkter/byggprodukter/takavvattning/krok/k11/?sort=popularity&display=16&page=2
useless: Sån där isolering hade vi i våra väggar som renoverades 1955.
xxargs: Detta var ju snyggt och diskret sätt att ordna ventilation! Om detta inte är fabriksgjord så kanske det är någon hantverkare som gjort detta med en betongpanna och en bit tillknackad cementrör i passande storlek som fogats ihop med bruk samt en tillklippt galler typ användes i golvbrunn. Om det är tidstypisk område med större antal likadana byggnader så kan någon i projekt gjort
Derbyboy: Det är ju typ 400 för vanlig plast och 1800 för den där kondensväven. Jag ska skydda plasten med masonitskivor eller liknande.
krambriw: Anledningen till min fråga, jag såg många kåkar som uppfördes på 80-talet med den enkla lösningen istället för råspont/marinplywood och riktig tjärpapp som underlag för läkt och pannor och jag tänkte "undrar hur länge det där kommer hålla". Det var då en typisk lösning för de enklare kataloghusen som jag nämnde. Men har det hållt sedan 74 så är det ju inte så illa,
flaektrem: [citat] Det är ut som nytt faktiskt! Ingen kondens dropp eller något. Nöjd med lösningen. Plast borde funka med faktiskt [citat] Ja exakt sånt körde jag med. sen överlappade jag det med ca 30-40cm mitt på takfallet.
TheGame: Jag hade samma problem förr. För ca 10år sen fick jag tipset att sätta upp ett fake getingbo på vinden. Satte 2st. Inte ett getingbo sen dess förutom nån enstaka som byggt ett litet nånstans nångång. Men under stora hela gjorde fake bona ett stor skillnad. Dom hänger kvar :)
TheGame: Vattnet åker direkt ner från pannorna i rännan ist för plåt och ränna. Pannorna är såpass breda att dropparna inte "rinner bakåt" på undersidan. Glipan ser inte så stor ut att man behöver dölja läkten som syns under. Min amatörmässiga slutsats är att plåten varken behöva funktionsmässigt eller estetiskt.
FaRyb: [citat] Okej, så det gör inget om man lappar, skönt att höra! Svurit har jag och klistrat och grejat men då tar jag fram kniven och tålamodet så kanske det går
AG A: Råsponten kan ligga åt alla håll. Om läkten som den ska spikas i, går tvärs emot takstolarna, så kan råsponten sättas stående likaväl.
richard11: Hej! Ja nu börjar det bli varmt och härligt.😅😅 Har börjat med taket och må säga att det ångrar jag idag. Otroligt jobbigt och när det regnar så blir takbjälkar blöta och ser svarta ut. Jag bättrar på utifrån men undrar vad man ska göra med takbjälkar som känns kalla och blöta? Har ingen bild på det men som ni förstår så har det runnit från rännan ner till sylen och ni
Malmbergan: I min kolonistuga har jag förlängt/byggt om ”uterummet” och har nu lite funderingar på isolering osv av innertaket. Taket består av plåt, papp och råspont nu. Jag ska nu sätta ett innertak för att dölja den fula gamla/nya råsponten och takbalkarna. Frågan är bara vilket sätt jag gör det bäst på. Golvet är isolerat. Vägg 1 och 2 är in mot stugan, dvs isolerade. Vägg 3 är
Labbeliten: Har också funderat på att göra liknande, huset byggt 1999/2000, och vill ha ett underlag så man kan installera solceller (lite), och få rabatt på en batteri-installation. Blivit uppring av div. säljare och då reagerar jag automatisk med "nej", av ngn anledning. Vill helst initiera saker själv. Eller fråga grannar och andra. Men inte fått ngt ut av detta. Tänker: Bidrag till