E
Tänkte inte på det när jag köpte, men nockplåten nedan möjliggör ju att vatten kan tränga in från sidan där vid toppen. Ska det tätas med något? Andra fabrikat saknar det där extra vecket… konfunderad..
Svart nockplåt med veck vid kanten, vilket kan orsaka vatteninträngning från sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är du oroligt lagd är det inte fel att kolla (och följa) tillverkarens montageanvisning

E
F fribygg skrev:
Är du oroligt lagd är det inte fel att kolla (och följa) tillverkarens montageanvisning
Finns nog inte några :-)

J
E erkka skrev:
Tänkte inte på det när jag köpte, men nockplåten nedan möjliggör ju att vatten kan tränga in från sidan där vid toppen. Ska det tätas med något? Andra fabrikat saknar det där extra vecket… konfunderad..
[bild]
Något sådant kanske..

• Expanderande tätningsband i grått, 5 meter, för effektiv isolering av fogar och springor mot fukt, drag och ljud.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E erkka skrev:
Finns nog inte några :)
Lindab har iaf instruktionsvideo på YT

E erkka skrev:
Finns nog inte några :)
armat.se har en pdf med instruktioner

J
F fribygg skrev:
armat.se har en pdf med instruktioner
Kan du inte länka för TS?

E erkka skrev:
[bild]
Vad är det för fabrikat på nockplåten?

E erkka skrev:
[bild]
Där lägger man ett nockband.

E erkka skrev:
[bild]
Dessa nockplåtar är bara skit, dom är för korta, ska vara minst 35 centimeter ner på taket. Vad för tak har du, ser det ut dom tegel eller är det s,k TP-plåt.

J
J jonaserik skrev:
Dessa nockplåtar är bara skit, dom är för korta, ska vara minst 35 centimeter ner på taket. Vad för tak har du, ser det ut dom tegel eller är det s,k TP-plåt.
Vart ser du tegel?

J Jansson69 skrev:
Vart ser du tegel?
Det var en fråga, finns ingen bild, mendden sortens nocktäckning är det normalt med plåttak, annars är det nockpannor.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
E
Jag köpte TP20 plåt från Lindab. Dock var deras nockplåt slut, så jag åkte t byggmax och köpte. Lindans nockplåt ser inte ut som byggmax, den saknar knicken i toppen

E
J Jansson69 skrev:
Något sådant kanske..
Ja det blir nog nåt sånt.

E erkka skrev:
Jag köpte TP20 plåt från Lindab. Dock var deras nockplåt slut, så jag åkte t byggmax och köpte. Lindans nockplåt ser inte ut som byggmax, den saknar knicken i toppen
TP -20 plåt. Dom nockplåtar som finns på varuhusen är för korta. Sen så för att inte vatten ska blåsa in under nockplåten ( det beror en hel del på vilken lutning taket har ) . Brant så blir det svårare för vatten att blåsa upp. Nu är det mycket jobb att göra som jag har gjort. I dalarna under nockplåten, så har jag vikit upp botten med en polygrip, kanske 1 cm uppvik, det blir svårt för vatten att komma upp och rinna in baklänges.
Det var en takplåtis som tippsade om det, samt att ha plåtar som går ca 35 cm ner över taket.
Det kommer inget vatten baklänges på mitt stora förrådstak, absolut torrt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.