Hej!
Jag och min sambo köpte hus och anlitade en besiktningsman för att göra en besiktning av huset. Enl denna besiktningsman så var taket åldersmässigt "utgånget" men det såg helt och bra ut. Han kollade både på vind och från tak. Vi skulle "bara" hålla koll på att spikar inte kröp upp och isf skulle vi byta ut dessa mot skruv.

Efter ett och ett halvt dygn så hör vi hur det droppar och upptäcker att det rinner in vatten genom kökstaket från vinden. Sambon tar sig upp till vinden och hittar inte mindre än sex läckage, ett större och några mindre.

Vi har varit i kontakt med mäklare, besiktningsman och säljare. Ingen har något ansvar. Otur säger besiktningsmannen, det var min bedömning då (max två veckor innan), mäklaren rycker på axlarna och säljaren anser att vi har besiktat huset och fått OK, därmed har han inget ansvar.

Försäkringsbolaget skickade ut en firma samma dag som läckan upptäcktes, enl denna så har taket läkt innan.

Kan man anse att detta är ett dolt fel?

Vad anser ni?

• Gilla
kjellinge
  • Laddar…
S
Har det läckt in tidigare borde det rimligtvis funnits någon form av åverkan på råspont/golv i vind eller liknande. Var ni själva uppe och tittade på vinden?

Att taket var gammalt och förbi teknisk livslängd är ett tydligt tecken på att ni borde budgeterat med ett nytt tak och att varje dag som går utan läcka var bonus.

Surt är det såklart men detta är inte ett dolt fel.

• Gilla
Newgolds och 45 till
  • Laddar…
V ViolaVictoria skrev:
Nej!!

• Gilla
Newgolds och 17 till
  • Laddar…
V ViolaVictoria skrev:
Försäkringsbolaget skickade ut en firma samma dag som läckan upptäcktes, enl denna så har taket läkt innan.
Det syntes alltså innan ni köpte. Enl besiktningen
V ViolaVictoria skrev:
var taket åldersmässigt "utgånget"
Detta visste man vid köpet.
V ViolaVictoria skrev:
Nej

• Gilla
Newgolds och 12 till
  • Laddar…
Däremot kan man hävda att besiktningen inte påpekat de fel som redan finns i taket. Men ni kommer inte att få mycket för det inte.

• Gilla
redep och 14 till
  • Laddar…
Man kan tycka att besiktningsmannen borde ha gått upp på vinden. Men knappast en dolt fel, nej. Man kan undra varför man gör besiktning över huvud taget ... inte mycket värt uppenbarligen.

• Gilla
Newgolds och 18 till
  • Laddar…
Det är inget dolt fel. Men däremot kan säljaren gjort fel om man i avtalshandlingarna noterat att det inte finns några kända fel eller liknande, om de vet att taket läcker.

• Gilla
redep och 12 till
  • Laddar…
Alla hus kommer med jobbiga överraskningar ibland. Nu hade ni väldans otur att det hände så snabbt bara.

Det är inte så allvarligt nu har ni ett projekt att ta tag i, täta taket :)
Huslivet 😅

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Tråkig start med erat nya hus, men som många skriver kommer ni inte kunna få igenom det som ett dolt fel. Undersökningsplikten är långtgående för en köpare och blir än mer omfattande när du köper en äldre fastighet. Sedan har eran besiktningsman friskrivit sig i och med att han skrivit i protokollet att " tekniska livslängden är uppnådd för taket" = man kan förvänta sig att taket kommer läcka inom en snar framtid och behöver åtgärdas.

• Gilla
Newgolds och 8 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Om taket var uttjänt är det varken fel eller dolt.

• Gilla
datja och 10 till
  • Laddar…
Så här säger lagstiftningen, Jordabalken

”Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet. Lag (1990:936).”

Ni kände till att taket var slitet/utgånget och hade möjlighet att bedöma skicket före köpet. Med ett tak i sådant skick får man tyvärr räkna med att utbyte kommer att behövas. Det är tråkigt att det kommer direkt efter ert tillträde, men denna tid på året har mycket nederbörd med belastning på husets skalskydd. När taket väl är utbytt så har ni en viktig del av fastigheten under kontroll.

Troligen tar det en tid innan ni kan åtgärda så det är lämpligt att göra ett tillfälligt skydd, till exempel presenningar.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Dolt fel är det inte som flera redan skrivit men jag är mer intresserad av fler detaljer kring vad besiktningsmannen sagt, och inte minst skrivit.

Om det tidigare läckt på minst sex ställen borde detta tagits upp i besiktningsprotokollet (inte att det är just sex st men att det finns tecken på pågående eller tidigare läckage). Om det sedan ger er några pengar eller inte är en annan fråga, men riktigt sopigt av besiktningsmannen. Lite hjälpsamhet kunde man i vart fall vänta sig.

Vad har ni för slags tak? Vad är det för spikar som ska lyfta sig?

• Gilla
Klantskalle och 9 till
  • Laddar…
Det som är bra är ju att eftersom takets tekniska livslängd är uttjänt så har ni lagt bud på huset med ett nytt tak budgeterat i budets storlek i åtanke, eller hur? 🙂

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
cbrolin och 11 till
  • Laddar…
Hej
Nu vet jag inte
V ViolaVictoria skrev:
Hej!
Jag och min sambo köpte hus och anlitade en besiktningsman för att göra en besiktning av huset. Enl denna besiktningsman så var taket åldersmässigt "utgånget" men det såg helt och bra ut. Han kollade både på vind och från tak. Vi skulle "bara" hålla koll på att spikar inte kröp upp och isf skulle vi byta ut dessa mot skruv.

Efter ett och ett halvt dygn så hör vi hur det droppar och upptäcker att det rinner in vatten genom kökstaket från vinden. Sambon tar sig upp till vinden och hittar inte mindre än sex läckage, ett större och några mindre.

Vi har varit i kontakt med mäklare, besiktningsman och säljare. Ingen har något ansvar. Otur säger besiktningsmannen, det var min bedömning då (max två veckor innan), mäklaren rycker på axlarna och säljaren anser att vi har besiktat huset och fått OK, därmed har han inget ansvar.

Vad anser ni?
Hej
Nu vet jag inte var ni bor någonstans, men där jag bor i Södermanland har det regnat som faen och blåst rejält.
Ett väder som kan få vatten att leta sig in på många ställen, så det kanske inte är så farligt som ni kanske tror.
Nu kanske jag är överdrivet positiv.....
Hur och var läcker det? Kanske enkla åtgärder gör att det klarar sig över vintern så ni hinner planera för ett takbyte.
Lycka till.
/W

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Det som är bra är ju att eftersom takets tekniska livslängd är uttjänt så har ni lagt bud på huset med ett nytt tak budgeterat i budgets storlek i åtanke, eller hur? 🙂
Vad baseras den ’tekniska livslängden ’ ? Något man ser eller något man tror ? Jag bor i ett område där man flyttade in första åren på 60 talet o många av husen har fortfarande orginaltaken kvar i detta fallet eternit o mig veterligen får ingen in någon form av nederbörd!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.