Nu har jag ruttnat på nuvarande process som är kort sagt idiotisk:
För att komma upp på vinden måste jag med hjälp av special-stav låsa upp luckan, fiska fram rep till taljor, och dra i tåtar för att fira ner en gammal (och tung) trästege. I denna process trillar det ner en massa björkpollen skräp som senare måste dammsugas.
När man är klar reverserar man processen. Notera att ett isolerblock finns som tillval vintertid, som är riktigt svårt att få på plats.
Mitt problem är att hålet är väl någorlunda stort, MEN, utrymmet undertill är begränsat: stegen kan i princip inte gå utanför luckans area rakt nedanför. Så, fällbar stege verkar inte lira alls, ens "mini" versioner.
En NY lösning som är lite outside the box skulle vara intressant.
Finns det en lösning som även har isolerad lucka så är det en bonus och du blir dagens STJÄRNA.

Teleskopisk stege som ni förvarar löst?

Karrock
Hur kort och svag är du? En skjutregel/boxlås i taket som öppnar en lucka på gångjärn. Lagom mycket isolerad. Behövs kan du stå på en pall.
Stege ligger antingen på vinden och dras ned med ett snöre i nedersta steget, eller kort teleskopstege i garderob i närheten, eller motsvarande. Ungefär det funkade väl i mitt föräldrahem.

Edit: var inte ute efter att förolämpa, men når man taket med viss marginal/styrka kvar finns klara förenklingar att göra.

Hur ofta är du uppe på vinden?

Karrock Karrock skrev:
Hur kort och svag är du? En skjutregel/boxlås i taket som öppnar en lucka på gångjärn. Lagom mycket isolerad. Behövs kan du stå på en pall.
Stege ligger antingen på vinden och dras ned med ett snöre i nedersta steget, eller kort teleskopstege i garderob i närheten, eller motsvarande. Ungefär det funkade väl i mitt föräldrahem.

Edit: var inte ute efter att förolämpa, men når man taket med viss marginal/styrka kvar finns klara förenklingar att göra.
Nja, både högt i tak och 170 lång. (OBS, lås finns ju redan, skjutregel skulle nog gjort saker o ting värre, mtp höjden.)

DE73 DE73 skrev:
Hur ofta är du uppe på vinden?
Inte ofta, men, drar gärna på det för det är så j*vla jobbigt. Och blir lika förbannad varje gång.

C
Om man nu skall vara out-of-the-box - det finns inte något bättre ställe att placera luckan på?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.