Tak & Vind
Fump: Hej, tack för era råd. Har tätat tillfälligt med byggtejp från insidan. Har snackat med en plåtslagare som ska kolla på det.
Nizztos: Skall sätta huntonit eller liknande (600 breda) skivor i ett brutet snedtak. Problem dock att det ser ut som att måtten är sådana att jag får typ en "rest" om ca 50mm i alla tre takytorna. Typ två ytor är 305 cm och den plana ytan högst upp är 125 cm. Finns det något snyggt smart sätt att lösa detta? Typ börja och sluta med två skivor som är sågade på drygt hälften? Den övre
Kallebo: Hade två färgkoder från benders Grafit: NCS S 7502-Y Brilliant Skiffer: NCS S 7005-R80B
harry73: [citat] Bristande kompetens eller brinnande inkompetens :)
garvin: Ni märker när limfärgen är borta. Under limfärgen brukar det vara en oljegrund.
LinusK: [citat] Ja, insåg det när jag läste allt igen. Men vill fortfarande lägga på 45 även på varma sidan för att få lite utrymme att dra kablar i, istället för att behöva fräsa i väggen
irihenke: [citat] Funderade om skruvarna gått igenom duken om det inte var trä. Ser även ut som att skruvarnas tät är ej tillräckligt utspred, kan även ha vittrar sönder
useless: Då har du ett lysande tillfälle att lära dig hur pannan funkar.(y) Enklast är väl att bara stänga av hela pannan och hoppas att varmvattnet räcker tillräckligt länge för att inte resten av familjen ska bli sura.
etompau: Om du kan borra vet du nog bäst själv, men att dra en kabel genom ett innertak är inget problem.
justusandersson: Frågan är väldigt produktspecifik. Du måste rikta den till tillverkaren.
Jarlsgård: Du kan ju alltid göra en ovanvåning med lägre vinkel. 45° är inget måste, du kan likaväl ha 38°. Problemet är la att det blir så långsmal utrymmet där uppe.
Fille14: Mm, vad jag kunde se med ficklampan på mobilen så kom det en krök rätt snabbt så tror svårt att se ngt.
nikasp: Såhär ser det ut hos oss och jag tycker att det funkar riktigt bra. Vi hade liknande däck när jag bodde hemma uppe i Luleå men jag flyttade söderut 1998. Skulle inte alls avråda från trall men det jag kom på nu är att man bör skrubba då det kan bli halt av påväxt perioder som är konstant blöta.
VillaAnna: [citat] Som Åsa skriver ska besiktningen ske i enlighet med kraven du ställt i beställningen!
skutten11: Plastpaneler finns det än att köpa . kanske bättre idag än igår , plasten krackelerade och smulades , samt bleknade till flammigt eller gråaktig yta på . Bäst är nog att måla även om det är mycket jobb , färgerna är bättre nu mot förut , håller lite längre
Robert-san01: [citat] Helt korrekt! Bästa är faktiskt att fråga sotaren vad han har för krav på stege och livlinefästen. Det är trots allt han som bestämmer nivån oavsett BBR och AV krav.
RobertLidstroem: Om jag klättrar upp och skjuter nock till takfot, sedan gavel -> gavel så är det ju en platt rektangel? Säg nock till takfot 5 meter. Gavel till gavel = 9m 5x9 = 45m2 (x2, andra sidan nock också) = 90m2 Eller? Om du tar rektangeln och lägger den ner blir det väl knappast mer eller mindre?
useless: Det är bara att välja någon https://sv.wikipedia.org/wiki/Nollmeridian#Nollmeridian_f%C3%B6r_olika_l%C3%A4nder_f%C3%B6re_1884 Jag gillar 'El Hierro' som låg vid världens ände i väster och alla longituder var östliga.
justusandersson: Takstolar av fackverkstyp som ni har kan man inte bygga om på det sätt ni önskar. Möjligen kan man korta in dem och ersätta den del som ni vill inreda med en ny konstruktion. Detta förutsätter en stödvägg i våningen under. I den inredda delen krävs en form av ramtakstol med kraftigare dimensioner på högben och golvbjälkar. Över- och underramarna till de gamla takstolarna kan
SteffeT: Hej! Jag bygger en lägenhet på vinden och har isolerat upp ca 50% av råvinden enligt konstens regler med luftspalt och ventilationsgaller utmed nock. Resten av vinden är gjord tidigare och är inte gjord med ventillationspalt etc. Jag har även satt en en fuktstyrd badrumsfläkt i det nygjorda badrummet. Min oro är om det kan bli problem med fukt i den "felgjorda" delen och om jag kan lösa
hempularen: Fundera på att hyra skylift istället. Jag hyrde för målning förra året, och passade på att fixa lite med taket också. Den minsta billigaste jag hittade kostade ca 1200/dygn. om jag kommer ihåg rätt. Och så är det rätt roligt att köra med den.
Centin: Var just upp och klämde lite extra.. inte speciellt mycket häng.. kanske 5mm som värst
justusandersson: Jag förutsätter att du med plåttak menar bandtäckning med plåt. Plåttak och takfotsventiation är ingen bra kombination. Plåttaket kyler rejält och vid takfoten har vindsluften begränsad volym. Kombinerad kylning från taket och från takfoten riskerar att den relativa luftfuktigheten blir särskilt hög där. I hus med valmade tak kan takhuvar vara enda lösningen. I ert fall borde
qassim: Jag har altan under byggnaden och tänkt inglasa och isolera taket för att förlänga sommar. I dagsläge finns det vindskydd i taket som ni ser på bilder. Funkar det att lägga isoleringsskivor på den utan ångspärr eller måste jag täcka med ångspärr först och sedan lägga på skivorna för bättre isolering? Var lägga ångspärr? Risk för mögel med eller utan ångspärr? Mvh Qassim
JanWic: Tack för synpunkterna! (Demmpa) Du tänker att om luckan smäller i ändläget så skadas den? Det finns familjemedlemmar som släpper luckan, men fjädrarna är så starka att luckan stannar mjukt innan den når helt öppet läge. (Kurtovan) Problemet fanns i också i somras, så det kan inte ha med snön att göra. (Skutten11) Kul att höra att grejerna funkar! Vet du vad det är för