Hej,
Vi ska bocka krokarna (Lindab KFL) till hängrännan men har inte fått hem bockaren, vi har sett hur den ser ut på Lindabs hemsida.
Vi skulle vilja bocka 15mm ifrån där hängrännan går emot, men undrar om det verkligen går med den bockaren.
Känns som om man kommer för långt ifrån.

Är det någon som har erfarenhet av bockningar som ligger väldigt nära hängrännan, hur löste ni det?

Vi har valt att fräsa ner krokarna 6mm i råsponten, och utskjutet från takfotsplåten är 50mm långt. Så därför måste vi ligga väldigt nära hängrännan när vi bockar krokarna.

Mvh

Förstår egentligen inte din fråga. Rännan hamnar ju på samma ställe oavsett bockningen. Den har ju bara med höjden/fallet att göra.

Jag var inte så tydlig med vad jag menade. Jag menar där hängrännan går emot kroken på baksida ränna.
Jag ska visa med en bild.

kfl_kfm_dw.jpg
Vi skulle vilja bocka 15mm ovanför baksida ränna, där den går emot kroken och låses.
Dvs 15mm ovanför det nedra strecket som markerar Längden L.

Mvh

Att bara hålla med 15 mm och bocka 5 mm tjockt är tufft, men jag har inte sett bockverktyget, än mindre bockat krokar.

Protte

Jag löste det genom att fräsa till en klack som passade i kroken (röd färg), sen gick det som en dans att bocka krokarna.

Metallkrok med en anpassad röd klack vid böjningen för att underlätta bockning.

• Närbild på anpassad takränna på en trästomme med en krok som är fixerad med en röd klack.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.