17 589 läst ·
25 svar
18k läst
25 svar
Takpannor har glidit ner på nylagt tak
Sida 1 av 2
Hej
Vi hade en firma här som la om taket för 2 somrar sedan i jag upptäckte nyligen att 2pannor längs med ränndalen glidit ner ca 1-2dm. Min granne säger att det varit så sedan snön försvann.
Min fråga är om detta är normalt och om jag skall ombesörja detta själv eller om jag ska prata med firman jag anlitade för jobbet och helt enkelt kräva att som åtgärdar det på garanti. Det är en hög 2våningsvilla så för att ombesörja ett själv behövs skylift.
Vi hade en firma här som la om taket för 2 somrar sedan i jag upptäckte nyligen att 2pannor längs med ränndalen glidit ner ca 1-2dm. Min granne säger att det varit så sedan snön försvann.
Min fråga är om detta är normalt och om jag skall ombesörja detta själv eller om jag ska prata med firman jag anlitade för jobbet och helt enkelt kräva att som åtgärdar det på garanti. Det är en hög 2våningsvilla så för att ombesörja ett själv behövs skylift.
Lägger själv om taket nu.
De har inte lagt halvpannor hos mig.
Nått att kolla upp inför besiktningen alltså, att se hur de sitter!
De har inte lagt halvpannor hos mig.
Nått att kolla upp inför besiktningen alltså, att se hur de sitter!
Vill inte verka dryg, men det är viktigt att skilja på garanti och reklamation. Som konsument har du 3 års lagstadgad reklamationsrätt på varor eller tjänster (10 år för arbete på fast egendom). Medan garanti är helt valfritt av säljare att lämna - har de uttryckligen hävdat att de har t.ex. 5 års garanti på sitt arbete eller produkter så måste det finnas garantivillkor som reglerar detta för att det ska gå att avgöra något.
Tänk också på att efter 6 månader är det köparen som har bevisbördan att visa på att felet är ursprungligt. Hur det ska gå till är ju svårare att säga.
Med det sagt, efter att arbetat länge inom kundservice skulle jag vilja påstå att en kund som kommer och kräver saker (som dessutom inte är korrekt - garanti fast ingen garanti lämnats) har mycket sällan någon framgång att få saker och ting avhjälpta snabbt och enkelt. Slå en pling och var glad och trevlig. Ställ frågan om de kan komma ut och ta en titt på vad som hänt. Med största sannolikhet är det en firma som vill kunna ha referenser i framtiden och vill inte ödsla tid på utdragna tvister.
Hoppas jag inte lät dryg, försöker bara vara saklig
Tänk också på att efter 6 månader är det köparen som har bevisbördan att visa på att felet är ursprungligt. Hur det ska gå till är ju svårare att säga.
Med det sagt, efter att arbetat länge inom kundservice skulle jag vilja påstå att en kund som kommer och kräver saker (som dessutom inte är korrekt - garanti fast ingen garanti lämnats) har mycket sällan någon framgång att få saker och ting avhjälpta snabbt och enkelt. Slå en pling och var glad och trevlig. Ställ frågan om de kan komma ut och ta en titt på vad som hänt. Med största sannolikhet är det en firma som vill kunna ha referenser i framtiden och vill inte ödsla tid på utdragna tvister.
Hoppas jag inte lät dryg, försöker bara vara saklig
Precis, säger som föregående talare. Att ringa och kräva vid första samtal och att gorma kommer inte leta någonstans, och de kommer defenitivt inte lägga er på prio.
Ring och var trevlig men saklig. Säg att du har sett att det lossnat takpannor vid ränndalen och gärna vill att de kommer ut och tar en titt.
- min egen notering. Takpannor ska defenitivt inte lossna och ramla ner efter två år. Då är inte rätt gjort.
tråkigt för din del att det är så högt upp.
Men som sagt, ring och var trevlig. Och börjar de vägra hjälpa till, då kan du skärpa tonläget.
Ring och var trevlig men saklig. Säg att du har sett att det lossnat takpannor vid ränndalen och gärna vill att de kommer ut och tar en titt.
- min egen notering. Takpannor ska defenitivt inte lossna och ramla ner efter två år. Då är inte rätt gjort.
tråkigt för din del att det är så högt upp.
Men som sagt, ring och var trevlig. Och börjar de vägra hjälpa till, då kan du skärpa tonläget.
Hade firma som la nytt tak för 2år sen. Samtliga firmor jag snackade med hade som policy att besöka kunden våren året efter för att byta ut "knäckta" pannor. En panna kan se hel ut när den ligger på taket men ha fått en knäck som visar sig efter att ha tyngts ned av snö ett antal månader...
1-2 timmars efterarbete på en order på ett par hundra tusen tror jag ingen firma knusslar med...
1-2 timmars efterarbete på en order på ett par hundra tusen tror jag ingen firma knusslar med...
Det vanliga är att man skär pannor vid ränndalar. Som regel finns det hål i pannans överkant, det är till för att man ska kunna fästa pannan mot underliggande läkt. Finns det inga hål får man borra hål. Gör man inte på det här sättet är risken stor att snön tar med sig en eller annan panna vid snösmältningen. Även hård vind kan få pannor att lossna vid ränndalar. Har entreprenören in fäst kapade pannor vid ränndalen har han inte gjort ett bra jobb!S Simba83 skrev:Hej
Man brukar använda halvpannor vid rändalar för att inte få för små bitar att kapa.
Man brukar inte limma pannor.
Ganska vanligt när det varit snörik vinter att det ibland lossnar pannor pågrund av snö/is och det behöver inte alls vara något fusk.
Man brukar inte limma pannor.
Ganska vanligt när det varit snörik vinter att det ibland lossnar pannor pågrund av snö/is och det behöver inte alls vara något fusk.
Ända gången jag skulle använda om kunden vill köpa det är att slippa kapa vid vindskivan.
Ränndalen kapas 2 rader innan ränndalen då allt ligger rakt å fint.
Att man limmar bitar vid ränndal är ett måste.
Med vänlig hälsning,
Estwing
Ränndalen kapas 2 rader innan ränndalen då allt ligger rakt å fint.
Att man limmar bitar vid ränndal är ett måste.
Med vänlig hälsning,
Estwing