Hej!

Köpte förra året ett Myresjöhus bygd 1991 i Norra Sverige. Efter årliga inspektionen som jag brukar göra på taket hittade jag följande problem. En kort vindskiva mellan carporten och hustaket var rutten (missade den förra året eftersom den var målad). När jag plockade bort den och takpannorna för att kolla takets skick, såg jag att en liten del av takbordet (plywood) och läkten var också ruttna.

Det finns inget takpapp (typiskt Myresjöhus “standard”) och skadade delen ser ut i alla fall begränsad-bara någon centimeter.

Tycker ni att jag behöver byta hela biten plywood? Hur ska jag göra med bärläkten? Kan jag bara kapa och skarva den ruttna delen eller jag ska behöva byta hela biten.

Enligt mig är den kortan vindskiva ingen optimal lösning, eftersom vattnet kommer alltid att rinna under vinskivan och på takborden och läkten.

Jag är ute efter en permanent lösning och jag tänker på en vilnkelränna i plåt i stället.

Vad tror ni om detta?

Den gulla grejer på andra bilden har används nu för att lyfta pannorna, fanns inte där annars :)

• Skadat takområde med rutten vindskiva och takpannor avlägsnade, synliga skorsten och arbetsskor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ruttna takbrädor och läkt synliga där takpannor och vindskiva saknas, med gul verktyg för lyft av pannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Märklig konstruktion, är det verkligen ingen papp under bär- och ströläkt?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Märklig konstruktion, är det verkligen ingen papp under bär- och ströläkt?
Nej, det är impregnerad board. Rätt vanlig konstruktion och den funkar bra om man ser till att hålla efter pannor mm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.