Tak & Vind
Falcon30: Hej jag har läst spaltmeter med trådar om takbyte mycket har jag fått reda på men inte detta. Har köpt ett hus från -77 med vidbyggt dubbelgarage med i princip platt tak. taket stod på schemat att bytas men snömängden denna vinter gjorde att jag har fått läckage. Tänkte byta ut det platta taket och passa och takhöja det ngt då det är för låg takhöjd inne i dag. jag har fått tag
Stefan85: Hej! Lite tips och inspiration? Bor i ett 50-tals tegelhus med källare och halva vinden inredd. Andra halvan råvind med självbärande takstolar. Vad jag kan se så vilar 50mm tjocka brädor mellan ytterväggarna och självbärande takstolar på det. (Vet inte höjden, welliten döljer, längden är som huset 7,86 m) Vi behöver lite mer utrymme så vi funderar på att bygga en takkupa på
tmpolice: Om underlaget är ok så lägger man nya duken direkt över. Vi bytte vårt tak förra sommaren genom en firma. Gamla pappen var bra och råsponten under torr och fin. De skar på några ställen oxh kontrollerade (jag kontrollerade även själv på vinden). Dold klammer på duken och sedan klammer plus massa i skarvar. Ny grövre läkt och nya betongpannor. Följde hela arbetet för att se att
skutten11: Beror på vad du ska ha för tak , plåt kommer att bli nertrampat , stege bra , betong eller tegel håller att gå på . Det finns ingen bestämmelse på att sotaren ska rensa imkanal , men han gör det på förfrågan och då kan han vägra gå upp om det inte finns en takstege Till en skorsten så kan sotaren kräva takstege om taket är brant , kommer inte ihåg vilken vinkel på taket just nu
FRS05: Hej har en firma som håller på att fixa taket och har inspekterat lite idag vad de gjort. Bilderna ni ser är vid en takkupa. Där har suttit ett sticketack innan som innertak. Sen när kupan byggdes på har man bara satt reglarna på sticketaket och sedan dragit skruv igenom. Nu har dock byggarna tagit bort sticketaket och då blir där ett mellanrum. Hade de gjort det ordentligt hade du ju
FRS05: De kanske kollade på väderleksrapporten här. Ser i alla fall inte ut som de ska börja riva på andra sidan av taket idag. Sen ser vädret ut att vara riktigt fint förutom på torsdagen då det kan komma lite regn. Så det ska nog gå bra detta:)
xLnT: Hej, De moderna vindavledarna i wellpapp som fästs mellan takstolarna, hur står sig dessa mot tex musangrepp? Gör man något speciellt för att förhindra att möss kommer åt dessa eller gillar mössen helt enkelt inte att bita sönder dom? Det får ju ganska tråkiga konsekvenser om det bits sönder. Mvh
nikasp: Har börjat störa mig på innertaket och listerna och undrar hur man bör göra om jag dessutom vill fälla in spotlights, inte säkert. Jag rev precis taket i badrummet för att slippa sänka taket 5-6 cm för kommande LED-spottar. Då takhöjden är 243 cm cirka så är det inte aktuellt i resten av huset heller. Var dock *inte* roligt att såga ner taket med cirkelsåg. Tacksam för lite
Zango: På bilden, är det en plåtstege jag ser? Stålstege ihålig? Om det är, se upp så att den inte viker sig. De rostar innefrån! Sen min personliga åsikt om att stå på en stege högt upp och byta långa rännor och att byta alla rännkrokar och sen få ihop stuprören. Det gör bara de som vill bli ompysslade, på sjukhus. Så gör er själva en tjänst och hyr en skylift/bomlift.
gearbox: [citat] [citat] Håller med! Kan inte se att det kan påverka ventilation under pannor så länge ev vatten på pappen kan rinna undan. Men övrig tak renovering blir det. Tack!
Zango: 165000:- efter rot låter som ett bra pris när det är med ny råspont.
justusandersson: Vänd dig direkt till Tata Steel. Det är inte säkert att generella principer är tillämpliga här.
Kortling: Nej tyvärr, det blev inte takshingel så jag kan inte säga bu eller bä.
Klasklättermus: [citat] enklaste lösning är butyltejp. då behöver du inte upp taket och kolla om A46 fungerat. gör du det bra så dammar en nedtagning av plattor mindre än om du ska dra skruvar igenom. samt att du inte vet hur ditt underlag ser ut. om du inte tar bort plattorna
justusandersson: När man inte vet vilket bruk som använts (och hur ofta gör man det?) ä det klokt att använda det mjukaste, dvs kalkbruk.
Stadsfiskalen: Byggmax har ett märke Preotego och där är tillverkaren Innovexa. Beijer har nått märke som heter RAW och XL bygg har ett märke som heter T-Emballage och även nått från Kerabit. Har nån av er erfarenheter ifrån dessa? 140 kvm skiljer ca 10.000 mellan det billigaste och det dyraste. Enbart shingel alltså och inte fot-nockplatta eller underlagspapp.
justusandersson: Är taklutningen verkligen så låg? 2,85 grader motsvarar en lutning på ungefär 1:20. Om du ändå måste ta bort all papp är det förhållandevis enkelt att bygga upp undertaket så att du åtminstone får 7 graders lutning. Att ta bort sargen på den lägsta sidan och sätta en hängränna som Peter_K har gjort, är också en förbättring av avvattningen. Om du kan ge luftningsröret en
heimlaga: Jag skulle försöka tjära det med koltjära (tunnflytande bitumen) och strö på sand....... ett klassiskt knep för att förlänga livet på sönderfallande filttak (papptak). Eftersom jag bara har sett det och aldrig gjort det själv skulle jag börja med en mindre yta som inte syns så mycket och se hur det fungerar.
Seet: [citat] Ja, ett nytt tak behövs ju och det har jag räknat in i budgeten, men jag har haft väldigt svårt att gissa pris på detta... haha mäklaren sa förstås att hon inte trodde det skulle bli dyrt!
bisha: Hej. Takläggaren har nu varit hemma hos oss och tätat de hål som uppstod till följd av takomläggningen. Genomförikgen gjorde inifrån och med överlapp för att försäkra mig att den håller tätt. Han fick täta hålen med asfaltklister efter KnockWoods rekommendation och efter mycket tjat från min sida (Han tyckte inte att det behövdes). Nu är den fixat . Jag hoppas att den håller
huggan: Plannja http://www.plannja.se/husagare-bygghandel/ladda-ner/monteringsanvisning/
Peter2400: Teknos Kirjo lösningsmedelsburen är det som gäller, tänkte måla mitt tak med den i sommar. https://www.teknos.com/sv-SE/website/sweden/sweden-ac/exteriora-farger-ac/kirjo/
yaesomi: vi bor i enplansvilla och ska vi måla husfasad i ändra färg men vi fundera om vi kan fixa taket innan, tegelpannor har inte så mycket mosa över just nu men såklart vi skulle tvättas före och fundera om det så enkelt att måla svart . ska man behöva skylift eller? har någon tips hur kan man göra eller kanske det är värd att anlita något? tack på förhand!
Ulmian: Är i stort behov av hjälp av någon kunnig skribent/läsare här på Byggahus. Jag har köpt ett litet timrat torp med sadeltak. Taket är dock i mycket risigt skick och behöver bytas ut i sin helhet. Cirka en meter av ryggåsen är myrangripen och helt slut. Mittåsar och väggband är dock juste. Tidigare satt isoleringen på insidan av taket. Ovan det är det spikat rejäla plank ovanpå
HasseTeknik: Titta på gamla förrådsbyggnader typ magasin och kvarnar. Där har du ofta en bjälke, som är fäst " inomhus" och som sticker ut en bit utanför fasaden.