31 043 läst ·
18 svar
31k läst
18 svar
Tips och trick inför läggning av betongpannor
Sida 1 av 2
Har läktat klart och klurar nu på hur jag ska placera ut pannor och lägga på bästa sätt.
Antal pannor på bredd och höjd har jag klart för mig.
Ska jag snörslå med låt säga 2m mellanrum lodrätt över hela taket så jag har en bra linje att följa så det alltid blir rakt?
Hur placerar jag ut buntar med pannor bäst så jag behöver flytta de minimalt?
Kommer krana pannor och lägga av de så nära de ska ligga som möjligt men vad är knepen att tänka på?
Antal pannor på bredd och höjd har jag klart för mig.
Ska jag snörslå med låt säga 2m mellanrum lodrätt över hela taket så jag har en bra linje att följa så det alltid blir rakt?
Hur placerar jag ut buntar med pannor bäst så jag behöver flytta de minimalt?
Kommer krana pannor och lägga av de så nära de ska ligga som möjligt men vad är knepen att tänka på?
Produkter som diskuteras: "snörslå"
Snörslå & krita
Snörslå och krita är verktyg som ofta används i byggindustrin för att mäta och markera långa, raka linjer över stora ytor. Med hjälp av en sträng, kallad en linje eller snörslå, som är täckt med krita, kan du skapa en rak, synlig linje
Läs mer
Medlem
· Östergötland
· 179 inlägg
Ta en bunt pannor och lägg ut dom och mätt sedan hur mycket de bygger.. Detta mått använder du sen för att få ut mellanrummet mellan buntarna. Med Benders Palema så är mellanrummet cc 1500 etc...
MVH
MVH
Precis de jag har. Klokt, så enkelt är det med andra ord.JonasFapejo skrev:
Då kanske jag ska snörslå cc 1500 så har jag detta att dels lägga buntarna vid och dels att följa så jag lägger pannorna rakt sedan.
1. Var noga när du mäter och lägger pannorna så kommer det bli bra. Låt det ta lite extra tid. Ett krokigt tak är jäkligt tråkigt att titta på.
2. Jag letade upp en lång bräda som jag använde som rätskiva. Bra att rätta pannorna efter innan man börjar på ny rad.
2. Jag letade upp en lång bräda som jag använde som rätskiva. Bra att rätta pannorna efter innan man börjar på ny rad.
Ska öva på baksidan först där bara ekorrarna ser om det är krokigt och snett.MathiasS skrev:
Snörslå 1500mm över hela taket och bräda som rätskiva tror jag är kanon.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Kommer här med en fråga, om man åker på en rad med halpannor var ska man välja att lägga denna? (har en vindskiveplåt i ena ändan av taket och en ståndplåt i den andra, så antar att om den ska spikas/skruvas så får man montera vindskiveplåten sist)
sen är det ett sadeltak så om man vill ha den under vindskiveplåten så får man på ena sidan lägga halpanneraden sist och på andra sidan taket får man lägga den först...
angående utplacering av buntar sä lär det vara så att då man lägger pannorna med början till höger på taket, så lär det vara lämpligt att lägga första raden med buntar 1,5 meter från högerkanten på taket, så att man slipper att flytta några pannor mer än en gång...
har sett bilder där man lägger pannbuntarna längs med bärläkten som på din bild, samt även där man lägger dem tvärs bärläkten men då kommer buntarna att ligga delvis på nästa bunt så då låser de varandra (verkar som om man då lägger första bunten vid nocken och sen vidare neråt, så då måste man börja ta dem längst ner)
har även sett att man inte lär kunna lägga någon bunt längste ner, då lägger man en extra bunt uppe vid nocken istället...
En fråga till: om man monterar vindskive plåtarna först, och vill att nockpannan ska sticka in under plåten, hur fäster man då den sista nockpannan, de tidigare kan man ju skruva fast utan problem...
sen är det ett sadeltak så om man vill ha den under vindskiveplåten så får man på ena sidan lägga halpanneraden sist och på andra sidan taket får man lägga den först...
angående utplacering av buntar sä lär det vara så att då man lägger pannorna med början till höger på taket, så lär det vara lämpligt att lägga första raden med buntar 1,5 meter från högerkanten på taket, så att man slipper att flytta några pannor mer än en gång...
har sett bilder där man lägger pannbuntarna längs med bärläkten som på din bild, samt även där man lägger dem tvärs bärläkten men då kommer buntarna att ligga delvis på nästa bunt så då låser de varandra (verkar som om man då lägger första bunten vid nocken och sen vidare neråt, så då måste man börja ta dem längst ner)
har även sett att man inte lär kunna lägga någon bunt längste ner, då lägger man en extra bunt uppe vid nocken istället...
En fråga till: om man monterar vindskive plåtarna först, och vill att nockpannan ska sticka in under plåten, hur fäster man då den sista nockpannan, de tidigare kan man ju skruva fast utan problem...
Redigerat:
Är vi fler som ska roa oss i helgen? d^_^bSnailman skrev:Kommer här med en fråga, om man åker på en rad med halpannor var ska man välja att lägga denna? (har en vindskiveplåt i ena ändan av taket och en ståndplåt i den andra, så antar att om den ska spikas/skruvas så får man montera vindskiveplåten sist)
Du kan väl bara sticka in pannorna under vindskiveplåten. Den går ju att lyfta lite på.
Jag skulle lägga halvpannorna under denna så att säga.
Jag tar vindskivor och plåtar sist men det är mest av praktiska orsaker då jag hellre vill ha på pannorna än att vänta ännu längre på att få riktigt tak. Pappen mår inte bra av att ligga öppen i solen.
hej.
att lägga 1500cm c/c är en jobbig metod då man får sträcka på sig så mycket!!!
om det nu är vanliga betongpannor som ligger buntade 5st så mät 93 cm från insidan vindskivan.
sen mäter du 90 cm c/c.
detta täcker nu 3 pannor i bredd.
slår lodrätt upp.
nu kommer du stå exakt ovanför bunten och behöver ej strecka lr vrida ryggen....
lägg första bunten på andra raden nedifrån å lägg nu sen en bunt på varannan rad till vänster om linjen.
var femte rad lägger du 1 bunt extra för att täcka upp en panna som blir mindre för varje rad...
kanske låter knepigt men oehört tacksamt för ryggen samt läggningen går mycket fortare.
sen är det lättare att lägga buntarna åt andra hållet än vad nån som lagt ut en bild här visar.
då slipper du även ta pannan med handen och vrida pannan ett ½ varv...
hoppas du förstår min läggning???
mvh
snickar estwing
om det nu är vanliga betongpannor som ligger buntade 5st så mät 93 cm från insidan vindskivan.
sen mäter du 90 cm c/c.
slår lodrätt upp.
nu kommer du stå exakt ovanför bunten och behöver ej strecka lr vrida ryggen....
lägg första bunten på andra raden nedifrån å lägg nu sen en bunt på varannan rad till vänster om linjen.
var femte rad lägger du 1 bunt extra för att täcka upp en panna som blir mindre för varje rad...
kanske låter knepigt men oehört tacksamt för ryggen samt läggningen går mycket fortare.
sen är det lättare att lägga buntarna åt andra hållet än vad nån som lagt ut en bild här visar.
mvh
snickar estwing
Tack. Tror jag fattar nu. Har skissat upp på papper. Förstår det praktiska i det hela.estwing skrev:hej.
sen mäter du 90 cm c/c.
slår lodrätt upp.
mvh
snickar estwing
Att ha pannorna ovanför sig så att säga och sedan ta en panna och svänga antingen höger eller vänster och lägga.
Blev tvungen att räkna också och med extra bunten var femte så går det ihop d^_^b
I mitt första förslag blir det att plocka och vrida mycket längre.
Ska lägga ut och prova. Återkommer.
Tack.estwing skrev:
Precis det jag kom fram till och chansade på när jag stod på taket.
Provade då att börja lägga lite för att se hur det skulle fungera men när jag tog från högen ovan mig och la ner till höger fot så att säga och så la jag vidare till vänster fot så fattades det ovan mig sen.
Jag la ut buntarna rätt i början men det är nog hur jag ska plocka och lägga som är missförståndet från min sida.