Takhuv på plåttak

706 läst  12 svar

1. G
    Medlem Nivå 1
    Tjenare!
    Ska hjälpa syrran att byta tak under helgen. Och nu blir det profilerad takplåt (Solstadtaket).
    Jobbar på bygghandel så jag har försett oss med allt som behövs. Dock tänkte jag aldrig på att det satt en takhuv långt ned på takfallet. Takfallet är totalt 7,2m och denna huven sitter ca 5m nedanför nocken. Det blir ju inte något vidare snyggt att dra en slätplåt hela vägen upp under nocken som man egentligen ska göra för att få det tätt runt huven. Är det någon som har någon annan idé på lösning? Takhuven går till köksfläkten som används och som dessutom sitter en bit ifrån huven. Samt att det är tegelvägg så att dra ut och sätta ett brandspjäll på väggen går ju bort. Jag har tillgång till plåtverkstad och allt på jobbet så det är inga problem. Bara undrar om det går att göra på något annat vis än att dra en slätplåt hela vägen upp.

Med vänlig hälsning
    Jonte

2. P
    Medlem Nivå 1
  3. G
    Medlem Nivå 1
    Den verkade inte så dum. Vet dock inte om man hinner fixa en sådan innan helgen. Behöver röret vara isolerat annars över takplåten? Tänkte om man gjorde en egen huv istället direkt underifrån så att det blir tätt. Och sedan gör en hatt över. Har ju som sagt plåtbock på jobbet.

4. G
    Medlem Nivå 1
    Beställde ett kit av en leverantör på jobbet. Så jag har den till helgen :)

5. G
    Medlem Nivå 1
    Tyvärr så va avloppsluftning å några andra rör med i samma huv. Så den lösningen sket sig... Några tips?

6. J
    Medlem Nivå 9
    Har du råspont och papp under kan en plåtslagare lösa det utan att gå upp till nock men lurigt är det.

7. G
    Medlem Nivå 1
    Jag har ju det. Råspont, papp och ströläkt 25x48 samt bärläkt 28x70.

Får spåna lite när jag kommer dit. Nedtill och på sidorna är det ju inga problem. Det är ju upptill. Man kanske kan dra en skorstenstätning samt en mjukplåt för att leda vattnet rätt...

8. G
    Medlem Nivå 1
    Du har inga referensbilder på en sådan lösning?

9. J
    Medlem Nivå 9
    Tyvärr inte men man får göra nästan som denna med skopa men få in den under plåten lite krångligt men går.

10. G
    Medlem Nivå 1
    Jo visst, de funkar ju på takpannor som överlappar plåten. Men gör man som så på takplåten så får man ju en öppen ficka i de övre hörnen där det inte blir tätt.
    Pratade med en bekant som är plåtslagare och han hade inga tips direkt. För dom gör alltid som så att de drar en plåt till nocken även fast det inte blir så snyggt. Men tätt blir det.
    Funderar dock på om man ska ta och göra huven på ovandelen istället, även den övre delen, och sedan dra en så kallad skorstenstätning (den ska ju hålla tätt och fästa mot plåt) och forma den i dalen på plåten.
    Men som sagt, finns det en bättre lösning så är ju den att föredra :)

11. J
    Medlem Nivå 9
    Är ju inte en helt tätt lösning på tegel heller men han man papp å råspoont så är det lungt.

12. G
    Medlem Nivå 1
    Okej, jag tror jag förstår hur du menar med att få under den där skålen under plåten. Så att det blir som ett vattenstopp. Sitter en befintlig huv idag, så den kommer jag utgå ifrån tänkte jag då den är så jävla bred. Och den där skålen får jag nog göra ett beslag för sig misstänker jag... Hm... får se hur jag gör. Din lösning verkade lite riskfylld med tanke på snön som kan tvingas in bakom skålen. Jo pappen kommer jag vara nog med och täta ordentligt med.

13. G
    Medlem Nivå 1
    Hej igen! Har pappat, läktat och lagt plåt på ena sidan huset nu. Det gick bra. Dock är lutningen lite för jävlig. Hur gör ni andra när ni ska gå runt och skruva på plåten? Var nämligen tvungen att rikta flera plåtar åt gången då takfallet är så pass långt. Därav är det bara skruvat på några ställen.
    Takfallet är ju typ 7,20. Jag har två fallselar som jag tänkte sätta i nocken. Är detta effektivast? Och hur gör man för att undvika repor? Gå barfota?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: