Cancerman_777
Cancerman_777: Det blev vertikalt monterade krokar från Lindab. Likadan godstjocklek som KFL 100 (= REJÄL!). Tack alla för svar och engagemang.
10 svar · 5,5k läst
·
T
TheGame: Gjort samma jobb med samma förutsättningar. 70 tals hus med heru ftx. Jag har vp rör upp på vinden i innerväggar när har jag bara kablarna fritt dvs dom går inte i rör på själva kallvinden. Du kan täta med lite isolering själva kopparna där kabeln går i röret om du vill vara säker
3 svar · 4,1k läst
nizzehult
nizzehult: Det ante mig. Skippar den idén och lägger nytt. Ser att det skiljer i tjocklek mellan 0,8-1,0 mm på olika tak - och dessutom utan egentlig prisskillnad. Hur kan det komma sig?
2 svar · 3,6k läst
R
rjakobsson: [bild] Under vår altan finns det ett garage/källarum. Ovanför altanen finns ett gammalt PVC-tak. Vi är väldigt sugna på att ta bort det alternativt byta ut det. Men, med tanke på altanens ålder så undrar jag om det är smart att göra det utan att ha ett nytt tak att lägga på direkt, för att undvika att regn etc ställer till med stora skador. Vad tror ni? [bild]
0 svar · 2,7k läst
·
S
Saxdaling: [citat] Du har fått helt fel info här. Ja Vittinge släpper igenom uv-ljus men det finns duk som klarar uv!!! Jag ska just lägga om ett stort tak med e13 och duk. Kommer att fungera utmärkt.
7 svar · 7,8k läst
Huvudbrytaren
Huvudbrytaren: Treetex heter materialet i skivorna, garanterat asbestfritt.
3 svar · 3,3k läst
·
F
FGLIN: Jag har tänkt bygga in carport till förråd. Inga mått stämmer med modern standard på tex skiv och isoleringsdimensioner, men mitt främsta huvudbry är vilken spännvidd man kan ha på glespanel? Taket bärs av limträbalkar (90*220) cc c:a 2000. Ovanpå dessa ligger korsande reglar 45*95 (50*100?) i taketsfallriktning, cc knappt 1000, och på det tak av spontat virke täckt av papp. Jag
0 svar · 1,5k läst
J
justusandersson: Det finns material som är lufttäta utan att vara ångtäta. Att göra om ångtätningen underifrån så att den även blir lufttät, kan dra med sig rätt omfattande jobb. Det är förmodligen bättre att jobba med lufttätningen ovanifrån.
3 svar · 1,4k läst
M
Maxom: Pinnen var omöjlig att knacka ur, så jag gick till slut loss med kapskivan på gångjärnen. En vecka senare och skiten är nere. Nu är spanjolett-fan bortplockad. Kuggarna inuti spanjoletten hade gått av. Värt att notera är att fjädrarna och skenorna i luckan höll den uppe även utan gångjärn. Fjädrarna drar hela luckan mot kanten som gångjärnen sitter på. Dock verkar inte
12 svar · 7,8k läst
·
nimhed
nimhed: Du får kolla på monteringsanvisningarna för produkten. Jag gissar att den limmas ovanpå pappen.
5 svar · 3,1k läst
J
justusandersson: Då får du lappa och laga så länge tills du får råd med en bra lösning. Tillfälligt går det givetvis att klistra en pappbit över hålet, om det kan lokaliseras. Men det är ingen varaktig lösning. Det låter som att du först måste ha koll på samtliga problem innan du kan prioritera.
10 svar · 3,0k läst
A
Asmodean: Jo så får det bli, men prio ett nu är väl att få bort isen på taket, få bort blöt isolering och gips, lägga över presenning och sätta in en byggfläkt eller liknande för att få torrt? Det har förmodligen även runnit vatten in i en vägg i garaget så får ta loss en skiva och kika hur det ser ut. Sen blir det att bygga lutande plåttak. Måste ta bort sponten och allt. Är inte så
5 svar · 1,8k läst
J
JohanLun: [citat] Fast i längden är det kanske inte dyrast? Tegel håller ju 100 år, även om underlagspappen måste brytas... om nuvarande betong håller 100 år återstår att se, pannorna från 80talet gjorde väl inte det... och idag är arbete så dyrt att man kastar perfekta tegelpannor och lägger på fulare betong för det inte anses värt att återanvända...
13 svar · 4,2k läst
T
TheGame: Tack för svaren jag får försöka fixa ihop nått. Har ju lite tid att fundera då det är mycket snö kvar
9 svar · 19,9k läst
M
martin@bygg: Hus byggt 1973, vi har varit bortrest hela vintern, när vi kom hem för 3 veckor sedan så såg jag sprickor längst tak och vägg i de flesa rummen, jag gick upp på vinden för att inspektera då såg jag tre takstolar som var ljusblå fläckiga, till saken hör att huset har inga ventiler och det finns en hel del trasig ångspärr, hanterkarna som gjorde om badrum i våras installerade en
0 svar · 4,0k läst
·
M
MoggeS: Tack för klargörandet, inlagt i min kunskapsbank. Jag är själv inne på plåt. Lägger hellre lite mer pengar på att det blir ordentligt gjort och att man inte får några problem längre fram. Ska kolla in rheinzinken, tack för tipset.
4 svar · 2,1k läst
Bernieberg
Bernieberg: Låter som att du ska låta det vara tills det är dags att renovera.
8 svar · 6,0k läst
E
elmont: Spånskiveskruv
4 svar · 2,0k läst
·
I
icho: Precis som ovan svarat så har dom tagit i aldeles för högt. Antagligen har dom fullt upp och lämnar därför överpriser och lånar in personal för att lösa det om dom får det. Ta in offerter från 10 byggare och jämför. Du kommer att bli förvånad över spridningen.
6 svar · 10,9k läst
J
justusandersson: I en ekonomisk beräkning som tar hänsyn till skillnaden i livslängd mellan olika takmaterial, t.ex. uttryckt i årskostnader, måste det alltid löna sig att ta vara på äldre lertegelpannor. Att kasta lertegel som omlagt skulle kunna ligga i 70 år till, för att istället lägga på betongpannor som normlt bara håller i 40 år, kan aldrig vara en bra kalkyl.
7 svar · 3,2k läst
S
sinuslinus: Om huset är ritat med litet takutsprång så skulle jag fundera lite mer på att förlänga det bara för stt takläggaren föreslår det.
3 svar · 2,1k läst
Grillen
Grillen: Ska nog ta och ringa runt för att höra vad det kan tänkas kosta att leja bort efter det ni säger . Borde inte bli alltför mycket kan jag tycka.
6 svar · 1,5k läst
R
RK2011: Tack!
2 svar · 807 läst
D
Deathtrip2000: Är det vanligt målad stålplåt på skorstenen? Rostfritt och stål trivs inte ihop. Det rostfria blir "smittat" och börjar rösta.
2 svar · 1,3k läst
·
J
Jogolabero: Okej tack för svaren! Ska kolla upp det!
5 svar · 875 läst
·
Larsa
Larsa: Fixa taket och om du ändå har plåten! Annars kommer du irritera dig på den extrembreda vindskiveplåten varenda gång du är där...
1 svar · 861 läst
N
Nizztos: Problemet är att cc på glespanel som gipset sitter i inte matchar storlek på panelerna. Annars hade det fungerat då det ju är omålat så lätt att se vart gipset är fäst.
10 svar · 3,1k läst
Pungpinan
Pungpinan: [MEDIA=youtube]kGjj3vQQBaU[/MEDIA]
17 svar · 24,0k läst
·
J
justusandersson: Utan att utveckla detta inlägg till en katalog över 1900-talets byggande, kan jag säga att jag sett alla varianter från alla tidsepoker. Det är ingen tvekan om att i hus byggda före 1975 (nya energikrav infördes) är oisolerade och ventilerade kattvindar bäst. Med dagens höga isoleringsstandard fungerar varken kattvindar eller vanliga kallvindar särskilt bra. Då är isolering i
14 svar · 7,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.