Jag är i färd med att sätts läkt på taket och har då vinkelrännor att montera.

Vinkelrännorna är sv den försänkta typen som fästs i bärläkten.

Som jag har förstått det ska jag lägga ett "snett ströläkt" på vardera sida om rännan, eller snarare precis under den uppvikta delen av plåten. Sen går bärläkten ut på dessa sneda läkt ock slutligen fylls utrymmet ovanpå de sneda läkten men mellan bärläkten med stumpar av läkt så att plåten vilar på något längs hela sin längd.

Nu till problemet:
Jag följer Benders monteringsanvisning för 2-kupiga betongpannor och har därför en 45x45 som takfotsläkt (övriga läkt är 23x36), alltså det läkt som nedersta pannraden vilar på i nederkant. Hur blir det då med plåten? Plåten kommer då också att sitta ovanpå takfotsläktet som är drygt 2 cm högre än bärläkten?

Hej.Du bara sågar bort den delen som plåten tar alltså i liv med läkten.

Menar du att jag tar av lite på höjden på 45x45-läkten där plåtens fläns ska fästas? Då kommer det bli ett glapp på drygt 2 cm mellan plåten och pannan som skjuter ut över plåten eftersom pannan vilar på 45x45-läkten?

Ja det är så det alltid blir vid ränndaler.Pannorna släpps ju ut ca 4-5 cm i ränndalen därför blir det ibland små pallningar för att komma rätt ,men ett bra pannlim gör att alla små pannvinklar hålls på plats, några smålimklämmor eller småtvingar under härdningen underlättar.Den 45x45 regeln som föreskrivs är ju till för att inte nedersta pannan ska dippa ner ,men den kan ju inte användas till något annat heller ,vi har bytt ut den mot en 45x95 ibland 45x120 som sågats av i bakkanten så att den följer pannlutningen, den blir då perfekt att sätta krok och takfotsplåt på, dagens ströläkt gör att det ibland är svårt att få upp rännan i snygg nivå.Blev lite mycket svar kanske ,men ta det som ett litet tips.Hej.

Ok, tack.

Nu har jag en lite annan konstruktionslösning vag gäller fotplåt och rännkrokar - jag har ställbara krokar som sitter på takfotsbrädan och fotplåten sitter under bärläkten, alltså direkt mot taket. Vi får se hur det här blir...

V
L Lago skrev:
Ja det är så det alltid blir vid ränndaler.Pannorna släpps ju ut ca 4-5 cm i ränndalen därför blir det ibland små pallningar för att komma rätt ,men ett bra pannlim gör att alla små pannvinklar hålls på plats, några smålimklämmor eller småtvingar under härdningen underlättar.Den 45x45 regeln som föreskrivs är ju till för att inte nedersta pannan ska dippa ner ,men den kan ju inte användas till något annat heller ,vi har bytt ut den mot en 45x95 ibland 45x120 som sågats av i bakkanten så att den följer pannlutningen, den blir då perfekt att sätta krok och takfotsplåt på, dagens ströläkt gör att det ibland är svårt att få upp rännan i snygg nivå.Blev lite mycket svar kanske ,men ta det som ett litet tips.Hej.
Gammalt inlägg men provar och ser om du fortfarande är aktiv
Tänkte ev lägga en 45x120 eller 45/95 och sätta rännkrokarna i så som du talar om!
Funderar på om ränndalen kommer rätt i och med att rännan höjs, borde inte ränndalen hamna för långt ner? Vattnet ska ju från ränndalen och ner i rännan!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.