Hej!

Jag ska nu lägga ströläkt på ett gammalt tak som jag renoverar. Den gamla ströläkten var 10x30mm och jag har tänkt att använda 28x35 (klyvd glespanel). Takfoten är konstruerad med kilar in under råsponten vilket nu skapar lite bekymmer för en nybörjare som mig.

Där 10mm läkten var enkel att böja där takfotens lutning ändrar sig är 28mm läkten inte alls med på noterna och låter sig inte böjas. Se bilder nedan.

Vad är bäst lösning på detta, satsa på 10mm läkt igen eller kapa 28mm läkten i böjen och lägga korta (6-7cm) bitar längst ner som man sen fäster den nedersta bärläkten i?

Mvh

Thomas
Tak under renovering med ny ströläkt och synlig gammal takfot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny ströläkt ovanpå svart takfolie på ett renoveringsprojekt, visar svårigheten att böja 28mm tjocka läkten.
Skapa konto

Man kör inte 10mm som strö längre, det sätter igen bara.
Jag sågar genom halva och sen bara trycker ner den mot taket bara.

Stefan N skrev:
Man kör inte 10mm som strö längre, det sätter igen bara.
Jag sågar genom halva och sen bara trycker ner den mot taket bara.
Det låter ju som en enkel och bra lösning! Fäster du den med en spik på var sida om sågsnittet?

/Thomas

Brukar inte behöva fästas i bägge, det sitter ju sen när man spikar bärläkten.

Så här blev det på första försöket. Fick ändå inte ner den helt och hållet samt att läkten sprack. Duger detta eller har jag gjort nåt galet?
Trälist delvis infälld i tak med spricka och ojämn infästning på byggnadspapp.
Skapa konto

Jag har den åt andra hållet.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Ströläkten behöver ju inte nå ner längre än nedersta bärläktet Kilen borde bli 18mm för låg med de nya ströläckten, och därmed dippar nedersta pannan.

Är inte kilen till för att sista pannan ska följa takets lutning? Därför behövs väl ingen läkt längst ned?

Blev lite sent svar, eller hur?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.