R RoBo skrev:
Låter som du behöver ta in en snickare för att färdigställa taket. Du vet ju inte ens vad du vill ha. Svårt att hjälpa då.
Fast även i det fallet skulle jag ju behöva bestämma material. Jag har ju dock redan skrivit att papp eller plåt i svart är enda alternativet. Vilket av det spelar mig ingen större roll, om prisskillnaden inte är stor så skulle jag föredra det som är enklast vare sig jag eller någon annan ska utföra arbetet.

B bomm skrev:
Ifall du målar och sätter dit bräda nr:7 och regel:44 så blir råsponten lite jämnare.

Sedan underlagspapp tex. Den som föreslagits från byggmax. Sedan täckpapp eller läkta och plåt. Till varje produkt medföljer monteringsbeskrivning.
Bra förslag, dessa 2 skulle jag förstås ha monterat redan !

Du skall ha underlagspapp oavsett vilket ytskikt du väljer. Om du lägger den så ser du hur det ser ut med papp på taket. Gillar du utseendet så köp ytskiktspapp. Gillar du inte utseendet så får du bestämma vilken profil du skall ha på plåten tex. pann eller trp-profil

Efter det så står det i monteringsbeskrivningen vilka material samt avstånd du skall läkta och skruva plåten.

Enligt vad jag läst så varnar flera för YAM2000 oavsett, och föreskriver YAP2200 istället. Enligt vad jag kan se så bör man inte använda YAP2200 om man tänker fortsätta med papp, och inte YAM om man tänker fortsätta med plåt, men jag kan lätt ha missförstått.

Jag ska räkna lite på mtrlkostnaderna, men vad gäller läkt så antar jag att jag är tvungen att montera både strö och bärläkt om jag tänker fortsätta med plåt. Jag vet inte vilken dimension som är lämplig i mitt fall och inte heller vilka c/c, men om jag tolkar er rätt så styrs det helt av tillverkaren av plåten.

Fortfarande många frågor. Ska man spika dit trekantslisten oavsett papp/plåt eller är det bara för papp ? Måste jag ha takfotsplåt, eller kan jag bara sticka ut pappen några cm för att undvika vatten i ändträet på sponten. Kan man kanske vika nedre våden över och under ? Många normer jag ser misstänker jag är till för en villa med allt vad det innebär. Jag vill förstås inte bygga så att det kommer att ruttna, men inte heller lägga en förmögenhet i onödan med tanken på vad det är för byggnad.

R
S stensäter skrev:
Enligt vad jag läst så varnar flera för YAM2000 oavsett, och föreskriver YAP2200 istället. Enligt vad jag kan se så bör man inte använda YAP2200 om man tänker fortsätta med papp, och inte YAM om man tänker fortsätta med plåt, men jag kan lätt ha missförstått.

Jag ska räkna lite på mtrlkostnaderna, men vad gäller läkt så antar jag att jag är tvungen att montera både strö och bärläkt om jag tänker fortsätta med plåt. Jag vet inte vilken dimension som är lämplig i mitt fall och inte heller vilka c/c, men om jag tolkar er rätt så styrs det helt av tillverkaren av plåten.

Fortfarande många frågor. Ska man spika dit trekantslisten oavsett papp/plåt eller är det bara för papp ? Måste jag ha takfotsplåt, eller kan jag bara sticka ut pappen några cm för att undvika vatten i ändträet på sponten. Kan man kanske vika nedre våden över och under ? Många normer jag ser misstänker jag är till för en villa med allt vad det innebär. Jag vill förstås inte bygga så att det kommer att ruttna, men inte heller lägga en förmögenhet i onödan med tanken på vad det är för byggnad.
Takfotsplåten är till för att vattnet skall hamna i hängrännan.

Ta en prommenad o titta på hur taken är gjorda.

Ingen som har en insikt i frågan om valet av papp enligt mitt tidigare inlägg ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.